بارداری: تغییرات بدن در دوران سه ماه دوم – بخش اول

بارداری: تغییرات بدن در دوران سه ماه دوم – بخش اول

در مطلب قبلی به بررسی تغییرات بدن در سه ماه اول بارداری پرداختیم. در ادامه تغییرات بدن را در سه ماه دوم بارداری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بارداری: تغییرات بدن درسه ماه اول

نسبت به سه ماه اول بارداری چه تغییراتی در من ایجاد خواهد شد و چه احساسی خواهم داشت؟

اکثر زنانی که در سه ماه اول بارداری احساس خوبی نداشتند معمولاً در سه ماه دوم به‌تدریج حس بهتری پیدا خواهند کرد. استفراغ و حالت تهوع صبحگاهی از بین می­رود، احتمالاً نوسانات خلقی کمتر خواهند شد و انرژی بیشتری خواهید داشت. این، زمان خوبی برای انجام کارهای ضروری جهت آماده شدن برای به دنیا آمدن کودک است. در سه ماه دوم بارداری وزنتان به‌­سرعت افزایش خواهد یافت حدود 2 کیلو در ماه تا پایان بارداری. در این مقطع باید لباس­‌های بارداری بپوشید.

حرکت جنین را چه زمانی احساس خواهم کرد؟

احتمالاً در اواسط سه ماه دوم، حرکاتی را در شکم خود احساس خواهید کرد. البته جنین حرکات خود را زودتر آغاز می­‌کند اما شاید شما آن را احساس نکنید. اگر قبلاً بارداری را تجربه کرده باشید ممکن است حرکات را زودتر متوجه شوید چون با این احساس آشنایی دارید. اولین روزی را که حرکات جنین را احساس کردید در تقویم خود وارد کنید تا به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا رشد پستان­‌هایم ادامه خواهد داشت؟

احتمالاً پستان­‌های شما به‌اندازه سه ماه اول حساس نخواهند بود اما به رشد خود ادامه خواهند داد تا برای شیردهی آماده شوند. علت رشد پستان‌­ها، بزرگ شدن غدد شیری و ذخیره چربی است. ممکن است متوجه تیره­‌تر شدن پوست نوک پستان­‌ها و اطراف آن بشوید و شاید برآمدگی­‌هایی در اطراف نوک پستان­‌ها ایجاد شود. این برآمدگی­‌ها، غددی هستند که برای جلوگیری از خشک شدن نوک پستان­‌ها ماده­‌ای چرب تولید می­‌کنند. احتمالاً از این به بعد، مایع زردرنگی به نام آغوز (کلسترول) از نوک پستان­‌ها خارج خواهد شد.

خطوط کشیدگی چیست و آیا می­‌توانم از بروز آن‌ها جلوگیری کنم؟

با رشد بدن، پوست شما هم کشیده می­‌شود و ممکن است برخی از نقاط پوست فشار زیادی را متحمل شوند. ممکن است فیبرهای ارتجاعی زیرپوست پاره شوند ورگه‌های زیگزاگی روی پوست ایجاد کنند که به آن خطوط کشیدگی می­‌گویند. خطوط کشیدگی معمولاً روی شکم و پستان­‌ها ایجاد می‌­شوند. البته همه زنان باردار خطوط کشیدگی ندارند اما ایجاد این خطوط بسیار شایع است. متأسفانه راهی برای پیشگیری کامل از آن‌ها وجود ندارد. بهتر است مراقب وزن خود باشید و بیش ازآنچه پزشکتان توصیه کرده اضافه­ وزن پیدا نکنید. برخی از تولیدکنندگان لوسیون و کرم ادعا می­‌کنند که محصولاتشان از بروز این خطوط جلوگیری می­‌کنند اما این ادعا هنوز ثابت نشده است. اما مرطوب نگه‌داشتن پوست موجب کاهش خارش آن خواهد شد. خطوط کشیدگی معمولاً بعد از زایمان به­‌صورت چشمگیری کاهش می­‌یابند یا از بین می­‌روند.

مطالب مرتبط:

محصولات مرتبط:

 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید