بارداری و علائم احتمالی آن را بهتر بشناسیم

بارداری و علائم احتمالی آن را بهتر بشناسیم

بارداری شاید یکی از دشوارترین دوران زندگی هر زنی باشد، اما بدون شک دورانی است که با تمام التهاب‌ها و سختی‌هایش مقدمه‌ای برای شروع فصل جدیدی از زندگی و چشیدن طعم شیرین مادر شدن است. بنابراین یکی از مهمترین مسائل برای هر زنی شناخت علائم بارداری می‌باشد. در این مطلب به برخی از علائم احتمالی بارداری اشاره می‌کنیم.

بارداری و علائم احتمالی آن را بهتر بشناسیم

علائم احتمالی بارداری

آیا شما باردار هستید؟

مهم‌ترین نگرانی در دوران اولیه بارداری و پس ‌از آن این است که: این چه احساسی است؟ آیا احساسی عادی است؟ ذیلاً به برخی از علائم رایج بارداری اشاره می‌کنیم. متأسفانه، این علائم و نشانه‌ها مختص دوران بارداری نیستند. برخی از آن‌ها نشانه شروع بیماری یا پریود هستند. حتی ممکن است باردار باشید اما هیچ‌کدام از این علائم را نداشته باشید.

با این‌وجود، اگر متوجه هر یک از سرنخ‌های زیر شدید حتماً برای انجام تست خانگی بارداری اقدام کنید خصوصاً اگر چرخه پریود خود را زیر نظر ندارید یا اینکه این چرخه نامنظم است. بهترین راه برای اینکه بفهمید باردار هستید یا نه، مراجعه به پزشک و انجام تست بارداری یا خرید و انجام تست خانگی بارداری است.

حساس شدن و ورم کردم پستان‌ها یا قسمت نوک آن‌ها

یکی از اولین تغییرات فیزیکی بارداری، تغییر در پستان‌ها است. ممکن است آن‌ها حساس شوند یا کمی سوزش، خارش یا درد داشته باشند. ممکن است سنگین‌تر و پرتر به نظر برسند. دو هفته پس از لقاح، پستان‌های شما جهت آماده شدن برای تولید شیر، شروع به رشد می‌کنند. علت اصلی این تغییرات، افزایش تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون است. تغییرات پستان‌ها معمولاً در اولین بارداری بسیار بیشتر است.

خستگی

بسیاری از زنان در طول بارداری احساس خستگی شدید دارند، خصوصاً اوایل آن. در هفته‌های اولیه بارداری، بدن شما به‌سختی کار می‌کند – تا بتواند هورمون‌ها و خون بیشتر برای حمل مواد مغذی به بدن تولید کند. قلب برای اینکه این جریان خون را هدایت کند، سریع‌تر و بیشتر کار می‌کند. به‌علاوه، هورمون پروژسترون آرام‌بخش طبیعی سیستم عصبی مرکزی است بنابراین، سطوح بالای این هورمون در بدن شما را خواب‌آلود می‌کند. از طرف دیگر، احتمال بارداری می‌تواند نگرانی‌ها و احساس‌هایی به همراه داشته باشد که انرژی شما را مصرف کرده و در خوابتان اختلال ایجاد کند.

خونریزی کم یا گرفتگی اندک عضلات

برخی زنان در ابتدای بارداری – حدود 10 تا 14 روز پس از لقاح – دچار اندکی لکه‌بینی یا خونریزی می‌شوند. به این نوع خونریزی، خونریزی لانه‌گزینی می‌گویند و زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارورشده برای اولین بار به دیواره رحم وصل می‌شود. این خونریزی معمولاً کمی زودتر از پریود اتفاق می‌افتد، به‌صورت لکه است، کم‌رنگ‌تر است و مدت زیادی ادامه ندارد. بسیاری از زنان در اوایل بارداری به دلیل بزرگ‌تر شدن رحم، گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنند. این گرفتگی‌ها شبیه به گرفتگی‌های دوران پریود است.

حالت تهوع همراه با یا بدون استفراغ

تهوع صبحگاهی یکی از نشانه‌های بارز بارداری است. اکثر زنان در چهار تا هشت هفته ابتدای بارداری حالت تهوع دارند اما این حالت می‌تواند دو هفته پس از لقاح شروع شود. باوجوداینکه حالت تهوع و استفراغ در طول بارداری معمولاً با نام «تهوع صبحگاهی» شناخته می‌شود اما می‌تواند در هر ساعتی از روز اتفاق بیفتد. به نظر می‌رسد که علت این حالات، افزایش سریع سطح استروژنی است که جفت و جنین تولید می‌کنند. این هورمون‌ها موجب می‌شوند که شکم آهسته‌تر خالی شود و این بخشی از مشکل است. حس بویایی زنان باردار قوی‌تر می‌شود بنابراین، انواع بوها مانند بوی مواد غذایی، قهوه، عطر یا سیگار می‌تواند موجب تهوع در آنان شود.

ویار یا نفرت از مواد غذایی

روی‌گردانی از برخی مواد غذایی معمولاً اولین نشانه باردار بودن است. حتی بوی برخی مواد غذایی موجی از حالت تهوع را در دوران اولیه بارداری ایجاد می‌کند. یک پژوهش نشان داده که زنان باردار در هفته‌های اول بارداری نفرت خاصی نسبت به قهوه دارند. گوشت، محصولات لبنی و غذاهای پر ادویه هم معمولاً زنان باردار را منزجر می‌کنند. ویار هم در این دوران رایج است. ویار هم مانند اکثر علائم دیگر بارداری، به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود. زنان باردار معمولاً احساس می‌کنند که مزه مواد غذایی تغییر کرده است، خصوصاً در سه‌ماهه اول که هورمون‌ها بیشترین تأثیرگذاری را دارند.

تکرر ادرار

زنان باردار بیشتر از همیشه به توالت می‌روند. در طول سه‌ماهه اول بارداری، علت اصلی این اتفاق بزرگ‌تر شدن رحم و فشار به مثانه است.

سردرد

اگر باردار هستید احتمالاً سردردهای خفیف و مکرر خواهید داشت. در دوران ابتدایی بارداری، علت این سردردها می‌تواند افزایش جریان خون حاصل از تغییرات هورمونی باشد.

یبوست

یبوست، یکی دیگر از علائم رایج در اوایل بارداری است. افزایش پروژسترون موجب آهسته شدن هاضمه می‌شود بنابراین، غذا با سرعت کمتری در دستگاه گدارش حرکت می‌کند و منجر به یبوست می‌شود.

نوسانات خلقی

موج هورمون‌ها در بدن در دوران اولیه بارداری می‌تواند شما را به‌طوری غیرعادی احساساتی و غمگین کند و نوسانات خلقی – از شادی افراطی گرفته تا ناراحتی عمیق – خصوصاً در سه‌ماهه اول بارداری بسیار رایج است.

غش و سرگیجه

زنان باردار دچار سرگیجه و غش می‌شوند. این حالات معمولاً درنتیجه تغییرات جریان خون است زیرا رگ‌های خونی منبسط می‌شوند و فشارخون کاهش می‌یابد. در اوایل بارداری، احساس غش و سرگیجه می‌تواند در اثر پایین بودن قند خون نیز باشد.

افزایش دمای پایه بدن

دمای پایه بدن (BBT) همان درجه حرارت دهانی است که صبح هنگام بیدار شدن از خواب باید اندازه بگیرید. این دما پس از تخمک‌گذاری کمی افزایش می‌یابد و تا زمان پریود بعدی تغییر نمی‌کند. اگر به‌منظور تعیین زمان تخمک‌گذاری خود نمودار BBT رسم کرده‌اید، بدانید که بالا ماند این دما به مدت بیش از دو هفته می‌تواند نشانه بارداری باشد. درواقع، BBT در کل دوران بارداری بالا می‌ماند.
مطالب مرتبط:

محصولات مرتبط:

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید