بارداری و پاسخ به برخی پرسش‌های رایج درباره آن

بارداری و پاسخ به برخی پرسش‌های رایج درباره آن

بارداری دورانی بسیار حساس هم برای مادر و هم برای جنین محسوب می‌شود. بسیاری از بانوان نگرانی‌ها و پرسش‌های متعددی در مورد این دوران دارند. در ادامه به برخی از این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.
پرسش­های رایج درباره بارداری

پرسش­‌های رایج درباره بارداری

  • آیا وقوع پریود هنگام بارداری ممکن است؟

زنان باردار ممکن است در دوران بارداری خود شاهد خونریزی­‌های نامنظم بسیار کم باشند اما این خونریزی هرگز نباید به پریود «عادی» شباهت داشته باشد. برخی از زنان این نوع خونریزی را با پریود خود اشتباه می­‌گیرند زیرا معمولاً در حوالی زمان پریود عادی اتفاق می­‌‌افتد. خونریزی نامنظم یا لکه­‌بینی در طول بارداری معمولاً به رنگ قهوه‌­ا‌‌ی تیره یا صورتی روشن است. این خونریزی نباید به ­اندازه‌­ای باشد که در طول چند روز نوار­های بهداشتی و تامپون­‌ها را کاملاً آغشته به خون کند. اگر خونریزی شما به­ اندازه‌­ای است که نوار بهداشتی یا تامپون را کاملاً آغشته به خون می­‌کند و پریود شما در زمان معمول خود اتفاق افتاده، نشانه خوبی بر عدم بارداری است.

  • اگر تست بارداری من مثبت باشد ولی خونریزی واژینال داشته باشم، آیا جنین سقط خواهد شد؟

حدود 25 تا 30 درصد از زنان باردار در دوران اولیه بارداری خود به ­نوعی لکه‌­بینی و خونریزی را تجربه می­‌کنند. این اتفاق می­‌تواند به دلایل مختلفی چون خونریزی اصل از لانه­‌گزینی جنین، عفونت، التهاب دهانه رحم، حاملگی خارج از رحم یا احتمال سقط‌ جنین حادث شود. بسیاری از زنانی که خونریزی اندکی دارند، دوران بارداری عادی خود را طی خواهند کرد و نوزادان سالمی به دنیا خواهند آورد. حدود نیمی از زنانی که خونریزی اندک دارند، دچار خونریزی شدیدتر شده و درنهایت جنین آن­ها سقط خواهد شد. اگر خونریزی اندک شما به­ تدریج شدیدتر می­‌شود و با گرفتگی دردناک عضلات، کمردرد یا تیر کشیدن همراه است، حتماً باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اگر لکه­‌بینی بسیار کمی دارید که پس از مدت کوتاهی قطع می‌­شود، بهتر است پزشک خود را در جریان بگذارید تا او از تمام تغییرات شما در دوران بارداری آگاه باشد.

  • اگر علائم بارداری را داشته باشم اما شدیداً پریود شوم، به چه معناست؟

اگر علائمی عجیب شما را به این نتیجه رسانده که باردار هستید اما به ناگاه دچار خونریزی شدیدی شده­‌اید باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود. این خونریزی ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی، عفونت یا احتمال سقط‌ جنین باشد. اما تنها راه اطمینان از دلایل بروز آن، مراجعه به پزشک است. می‌­توانید برای اطمینان از اینکه باردار بوده­‌اید از تست خانگی بارداری استفاده کنید.

  • اگر در طول بارداری، کمی گرفتگی عضله داشته باشم نگران‌کننده است؟

کمی گرفتگی عضله در ابتدای بارداری، طبیعی است. این گرفتگی معمولاً مانند گرفتگی­‌های ضعیف دوران پریود در ناحیه زیر شکم یا پهلوهاست. این گرفتگی­‌ها معمولاً درنتیجه تغییراتی است که در رحم اتفاق می­‌افتد. پس از لانه­‌گزینی تخمک برای رشد، در رحم تغییراتی اتفاق می­‌افتد. یکی دیگر از علل گرفتگی ضعیف می‌­تواند تشکیل کیست­‌هایی به نام کیست جسم زرد در تخمدان، هنگام تخمک­‌گذاری باشد. در نقطه‌­ای از تخمدان که تخمک قبل از آغاز سفر خود به‌سوی رحم در آن به وجود می‌­آید، کیست کوچکی شکل می­‌گیرد. این کیست تا زمانی که جفت به مرحله تولید پروژسترون برسد، این وظیفه را بر عهده دارد. این کیست کوچک، ناراحتی­‌هایی برای زنان در ابتدای بارداری ایجاد می­‌کند. اگر این درد شدیدتر شود، احتمالاً نشانه بارداری خارج از رحم است. اگر در دوران بارداری خود درد شدیدی را تجربه می­‌کنید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

  • آیا می‌­توان تاریخ دقیق لقاح را تعیین کرد؟

بسیاری از زنان، پرسش­‌های فراوانی درباره تاریخ لقاح احتمالی دارند اما متأسفانه این، کار ساده­‌ا‌ی نیست. اگر چرخه پریود زنی تقریباً منظم باشد، می‌­توان حدس زد که تخمک­‌گذاری او در چه زمانی از ماه انجام می­‌شود. تخمک­‌گذاری، تنها زمانی است که امکان وقوع لقاح در آن وجود دارد زیرا تخمک آماده شده است. مشکل اینجاست که تاریخ دقیق تخمک­‌گذاری اکثر زنان در ماه مشخص نیست و روز تخمک­‌گذاری بسیاری از زنان در ماه­‌های مختلف، متفاوت است. حال اگر حساب کنیم که اسپرم 3 تا 5 روز پس از آمیزش در بدن زنده می­‌ماند، می‌­توان نتیجه گرفت که تعیین تاریخ دقیق لقاح بسیار دشوار خواهد بود. بسیاری از پزشکان با استفاده از اولین روز آخرین پریود (LMP) و سونوگرافی، زمان باروری کودک و به دنیا آمدن آن را تخمین می‌­زنند. اما همه این­‌ها ابزارهایی برای تخمین تاریخ‌­هاست و تعیین تاریخ دقیق لقاح بسیار دشوار است. بسیاری از مردم نمی­‌دانند که سونوگرافی در ابتدای بارداری بین 5 تا 7 روز خطا دارد و اگر اولین سونوگرافی در سه­ ماهه دوم بارداری یا دیرتر انجام شود، میزان این خطا چند هفته خواهد بود (تنهااز زنان در روزی که به آن­ها وعده داده شده، فارغ می­‌شوند). اگر تاریخ حدودی لقاح را برای تعیین پدر نوزاد نیاز دارید و فاصله آمیزش شما با دو نفر تنها حداکثر 10 روز بوده، بهتر است از تست دی.ان.ای. استفاده کنید؛ این تست در طول دوران بارداری یا پس از به دنیا آمدن نوزاد قابل‌اجراست و تنها راه دقیق تعیین پدر نوزاد است.

  • اگر از تاریخ پریودم گذشته باشد و جواب تست بارداری هم منفی باشد، بدان معناست که باردار نیستم؟

جواب منفی معانی مختلفی دارد: شما باردار نیستید، خیلی زودتر از زمان مناسب اقدام به انجام تست کردید، تست را اشتباه انجام داده­‌اید. حساسیت انواع تست­‌های بارداری متفاوت است (زمانی که می‌­توانند هورمون HCG را تشخیص دهند) و ممکن است به نسبت تستی که انجام می‌­دهید، زمان کافی برای تولید HCG در بدن نگذشته باشد. همچنین اگر زمان زیادی از انجام تست گذشته باشد هم، تست نامعتبر خواهد بود (زمانی که در دستورالعمل جعبه نوشته شده). بهتر است طبق دستورالعمل رفتار کنید و پس‌ازاینکه مطمئن شدید زمان پریودتان دیر شده، تست را انجام دهید. برخی زنان در روزی که باید پریود می‌­شدند ولی نشدند، جواب صحیح را می­‌گیرند اما برخی دیگر 3 تا 4 هفته باید صبر کنند. حتماً اگر پریودتان دیر شده تست را انجام دهید؛ اگر جواب منفی بود و یک هفته بعد هم هنوز پریود نشده بودید، دوباره تست را تکرار کنید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید