مراقبت دوران بارداری از خود و جنین – بخش دوم

مراقبت دوران بارداری از خود و جنین – بخش دوم

در نوشته قبل به برخی از نکات مهم مراقبت دوران بارداری اشاره کردیم. در این مطلب نیز به ادامه بررسی نکات مهم در این رابطه پرداخته می شود.

مراقبت دوران بارداری - فارمد

آیا می‌توانم در دوران بارداری کار کنم؟

بستگی دارد که با بارداری خود مشکل خاصی داشته باشید یا نه، چه شغلی داشته باشید و اینکه در محل کار خود در معرض چیزی که برای جنین ضرر دارد قرار دارید یا نه. مثلاً بلند کردن اجسام سنگین یا ایستادن به مدت طولانی می‌تواند جنین را تحت‌ فشار قرار دهد. قرار گرفتن در معرض اشعه، سرب و فلزات سنگین دیگر مانند مس و جیوه می‌تواند به کودک آسیب بزند. به نظر نمی‌رسد که کار کردن با کامپیوتر به جنین ضرری وارد کند. درباره محیط کار خود با پزشک صحبت کنید.

ورزش چطور؟

اگر مشکل خاصی در بارداری خود ندارید می‌توانید هر ورزشی را که تا قبل از آن انجام می‌دادید، ادامه دهید. ورزش ناآرامی‌های دوران بارداری را تسکین می‌دهد. سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید. درباره هرگونه شرایط خاص یا بیماری‌های خود با پزشکتان مشورت کنید.
برخی زنان معتقدند که ورزش کردن در دوران بارداری، زایمان را راحت‌تر می‌کند. پیاده‌روی و شنا بهترین گزینه‌ها هستند. اگر قبل از بارداری ورزش نمی‌کردید، به‌آرامی شروع کنید و به خودتان فشار نیاورید. به صدای بدن خود گوش دهید. اگر حین انجام ورزش علائمی چون تاری چشم، گیجی، در قفسه سینه یا شکم داشتید، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید. مراقب باشید که گرمازده نشوید. حتماً آب زیادی بنوشید. بهتر است از فعالیت‌هایی منجر به زمین خوردن می‌شوند مانند اسکی روی آب یا صخره‌نوردی بپرهیزید. همچنین بهتر است از ورزش‌های تقابلی مثل بسکتبال یا فوتبال هم اجتناب کنید.

داشتن آمیزش جنسی ایرادی ندارد؟

نه، مگر اینکه پزشک تشخیص داده باشد که مشکل‌ساز خواهد بود. اگر در دوران بارداری علاقه‌تان به آمیزش کمتر یا بیشتر شد، تعجب نکنید. وقتی شکمتان بزرگ‌تر می‌شود بهتر است وضعیت‌های متفاوتی چون خوابیدن به پهلو یا قرار گرفتن در بالا را امتحان کنید. اگر آمیزش دهانی دارید، از همسر خود بخواهید که درون واژن شما هوا وارد نکند. این کار می‌تواند موجب آمبولی هوا شود. آمبولی هوا می‌تواند منجر به آسیب مغزی و حتی مرگ زن باردار و جنین شود.

چه‌کارهایی، حس بهتری در من ایجاد خواهد کرد؟

در اینجا به چند مورد از رایج‌ترین عوارض و علائم بارداری اشاره می‌کنیم و راهکارهایی برای کنترل آن‌ها ارائه خواهیم داد:
حالت تهوع. حالت تهوع یا استفراغ ممکن است در هرزمانی از روز یا شب اتفاق بیفتد. سعی کنید وعده‌های غذایی کوچک و به فاصله کم بخورید، و مواد غذایی چرب مصرف نکنید. یک بسته بیسکوییت ترد کنار تخت خود بگذارید تا قبل از بیرون آمدن از تخت بخورید.
اگر این حال تا بعد از سه ماهگی ادامه داشت یا منجر به کاهش وزنتان شد، با پزشک خود در میان بگذارید.
خستگی. گاهی خستگی در دوران بارداری در اثر کم‌خونی است بنابراین، بهتر است این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. استراحت کافی داشته باشید و در صورت امکان در طول روز کمی بخوابید.
گرفتگی عضلات پا. به‌آرامی پشت ساق پای خود را با خم کردن انگشتان به سمت زانو بکشید.
یبوست. مایعات فراوان بنوشید. مواد غذایی دارای فیبر زیاد مانند میوه، سبزی و غلات سبوس‌دار بخورید. بدون مشورت با پزشک خود از داروهای ضد یبوست استفاده نکنید. استفاده از ملین‌ها خطر کمتری دارد.
بواسیر (هموروئید). هنگامی‌که روده‌های در حال فعالیت هستند خود را نگه ندارید. سعی کنید به یبوست دچار نشوید. پس از قضای حاجت خود را به‌خوبی بشویید (استفاده از دستمال مرطوب بهتر از دستمال توالت است). در صورت لزوم می‌توانید چند بار در روز در آب ولرم بنشینید.
تکرر ادرار. با رشد جنین در بدن، نیاز شما به ادرار نیز بیشتر می‌شود زیرا او به مثانه فشار وارد خواهد کرد. این امر اجتناب‌ناپذیر است و کاری نمی‌توان برای آن کرد.
رگ‌های واریسی. لباس‌هایی را که پاها و کمر را می‌فشارند، نپوشید. تا جایی که می‌توانید استراحت کنید و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. اگر باید برای مدتی طولانی بایستید، سعی کنید راه بروید. از پزشک خود بخواهید جوراب‌های ساپورتی را به شما معرفی کند که از بروز واریس جلوگیری می‌کنند یا آن را تسکین می‌دهند.

مطالب مرتبط:

محصولات مرتبط:

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید