بارداری هفته به هفته – هفته بیست و دوم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته بیست و دوم بارداری

تنها یک هفته با سه ماه سوم بارداری خود فاصله دارید. در اینجا نکاتی درباره هفته بیست و دوم بارداری خود بخوانید.

چه تغییراتی در هفته بیست و دوم بارداری در بدن صورت می‌گیرد؟

حال می توانید رحم خود را حدود ۲ سانتی متر بالای ناف حس کنید. همان گونه که هفته پیش یادآور شدیم، بسیاری از زنان این مرحله را راحت ترین سه ماه بارداری خود می دانند.

اندازه کودک در هفته بیست و دوم بارداری چقدر است؟

طول کودک حدود ۲۵ سانتی‌متر و وزنش ۰٫۴ کیلوگرم است.

در هفته بیست و دوم بارداری برای کودک چه اتفاقی می‌افتد؟

فرزندتان شبیه به نوزاد تازه متولد شده اما کوچک‌تر است. در طول ۱۸ هفته آینده، نوزاد تکامل فراوانی می‌یابد. پوست کودکتان پرچین و چروک است اما علت این است که هنوز وزن کافی برای پر کردن پوستش به دست نیاورده است.  لب‌ها هم مشخص‌تر شده‌اند. چشم‌ها کاملاً شکل گرفته‌اند اما هنوز رنگ‌دانه‌های عنبیه (بخش رنگی چشم) کامل نشده‌اند. پلک‌ها و ابروها در جای خود قرار دارند و لوزالمعده به تکامل خود ادامه می‌دهد.

برنامه شما برای هفته بیست و دوم بارداری چه باید باشد؟

اگر تا الآن به فکر ثبت‌نام در کلاس‌های آموزش زایمان نبوده‌اید، بهتر است اقدام کنید. کلاس‌های آموزش زایمان، اطلاعات درستی درباره اتفاقاتی که در طول درد زایمان و خود زایمان می‌افتد در اختیارتان قرار می‌دهند، تکنیک‌های آرامش در طول درد زایمان را به شما آموزش می‌دهند، به همراهان کمک می‌کنند تا نقش خود را در این مدت بفهمند و فرصتی فراهم می‌آورند که با زوج‌های دیگری که منتظر تولد فرزندشان هستند صحبت کنید.  سعی کنید که کلاس خود را تا پایان هفته سی و هفتم تمام کنید تا مطمئن شوید که قبل از رسیدن روز موعود همه اطلاعات را به دست آورده‌اید. بیمارستان‌‌ها، مراکز مردم‌نهاد و مراکز بارداری معمولاً این خدمات را ارائه می‌دهند.

نکاتی برای بهتر شدن بارداری

بسیاری از زنان نگران دردهای زودرس زایمان هستند خصوصاً اگر درد زیر شکم، کمردرد، فشار در ناحیه تناسلی، گرفتگی عضلات و تغییرات در ترشحات واژن داشته باشند. این علائم یا عادی هستند یا نشانه درد زایمان زودرس.  امروزه، آزمایشی وجود دارد که دقیقاً مشخص می‌کند چه خبر است. فیبرونکتین جنینی (fFN) در کیسه آمنیوتیک و لایه‌های جنینی وجود دارد. اما این پروتئین پس از ۲۲ هفته از بین می‌رود و دوباره از هفته ۳۸ تولید می‌شود.  اگر این پروتئین در ترشحات واژن زنی که بیش از ۲۲ هفته و کمتر از ۳۸ هفته از بارداری او می‌گذرد، بافت شود، ریسک زایمان زودرس افزایش می‌یابد. اگر پروتئین وجود نداشته باشد، ریسک کمی وجود دارد و زن تا دو هفته آینده زایمان نمی‌کند. این آزمایش مانند پاپ اسمیر انجام می‌شود و نتایج آن تا ۲۴ ساعت اعلام می‌شود. نکاتی برای همسران پیشنهاد می‌کنیم، با همسر خود کاری انجام دهید که وقتی فرزندتان به دنیا آمد نمی‌توانید. ممکن است دوست داشته باشید به سینما یا پیاده‌روی بروید یا از بودن در ساحل لذت ببرید. فقط خواستان باشد که باید هر دو از این فعالیت لذت ببرید و خوش بگذرانید!

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید