بارداری هفته به هفته – هفته بیست و هشتم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته بیست و هشتم بارداری

تبریک! شما یک هفته به ملاقات با امید زندگی خود نزدیک شده‌­اید. بهتر است، این هفته به موضوعات زیر فکر کنید.

در هفته بیست و هشتم بارداری چه تغییراتی در بدن صورت می­‌گیرد؟

رحم شما هرروز بزرگ­‌تر می‌­شود. سر رحمتان را می‌­توانید حدود ۸٫۹ سانتی‌­متر بالاتر از ناف حس کنید. احتمالاً بین ۷٫۷ تا ۱۰٫۸ کیلوگرم اضافه‌­وزن دارید.
اگر درباره وزن خود نگرانی­‌هایی دارید در مراجعه بعدی خود به پزشک، با او در میان بگذارید. با ورود به سه ماه سوم بارداری، احتمالاً متوجه شده­‌اید که علائم بارداری­تان دوباره تغییر می‌­کنند. بسیاری از زنان در این مرحله، گرفتگی عضلات پا، یبوست، بی‌­خوابی و هموروئید را تجربه می­‌کنند.

اندازه کودک در هفته بیست و هشتم بارداری چقدر است؟

طول کودک حدود ۳۶ سانتی‌­متر و وزنش ۱٫۱۳ کیلوگرم است. شاید این مقدار بسیار کم به نظر برسد اما فراموش نکنید که کودک در چندین هفته آخر بارداری مقدار قابل‌­توجهی به وزنش اضافه می‌­شود.

در هفته بیست و هشتم بارداری برای کودک چه اتفاقی می­‌افتد؟

تکامل مغز کودک به­‌گونه‌­ای است که به‌­تدریج به ارگان پیچیده‌­تری تبدیل می‌­شود. تا این مرحله، مغز کودک نسبتاً نرم است اما از این هفته به بعد، شیارهایی روی سطح مغز شکل می‌­گیرد. بافت مغزی هم در طول هفته ۲۸ افزایش می­‌یابد.
رشد مو هم ادامه می‌­یابد. ابروها و مژه‌­ها هم مشخص می‌­شوند و موی سر کودک بلندتر می‌­شود. با افزایش ذخیره چربی زیر پوست، کودک کمی گردتر به نظر می‌­رسد. این، بخش مهمی از تکامل کودک است که تا پایان بارداری ادامه می‌یابد.

برنامه شما برای هفته بیست و هشتم بارداری چه باید باشد؟

در مراجعه بعدی خود به پزشک باید انتظار موارد زیر را داشته باشید:

  • تجویز روگام اگر عامل ارهاش دارید: اگر آنتی­‌بادی ارهاش در بدنتان نباشد، در هفته بیست و هشتم بارداری و احتمالاً پس از زایمان، روگام برایتان تجویز می­‌شود.
  • صحبت درباره نمودار تحرک جنین
  • دستورالعمل محاسبه ضربه­‌های کودک
  • کلاس­‌های بارداری
  • مقایسه شیردهی با پستان و بطری

به‌احتمال‌زیاد تا هفته ۳۶ بارداری باید هر دو هفته یک‌بار به پزشک مراجعه کنید. پس از هفته ۳۶ بارداری باید هر هفته به پزشک مراجعه کنید.

نکاتی برای بهتر شدن بارداری

شاید فکر کنید که زایمان چندین هفته بعد اتفاق می‌­افتد اما باید دقیقاً بدانید چگونه خود را به بیمارستان خواهید رساند. این برنامه‌­ریزی بسیار مفید است خصوصاً اگر فرزندتان تصمیم بگیرد زودتر به دنیا بیاید!
حتماً شماره­(های) تلفن همسر خود را همیشه همراه داشته باشید تا هنگام شروع درد زایمان بتوانید با او تماس بگیرید.
همچنین بهتر است برنامه دیگری داشته باشید که اگر نتوانستید به او دسترسی پیدا کنید، گیج نشوید. همچنین، بهتر است همه راه­‌هایی را که به بیمارستان می‌­رسد بدانید. این بخش از برنامه‌­ریزی برای برخی مردان هیجان‌­انگیز است زیرا برای پیدا کردن کوتاه‌­ترین و سریع‌ترین مسیر ممکن خلاقیت به خرج می‌­دهند!

نکاتی برای همسران

در این برنامه‌­ریزی‌­ها و تصمیم‌­گیری‌­ها مشارکت کنید زیرا زمان تولد کودک بسیار نزدیک است. درباره نگرانی خود از اینکه او نتواند با شما تماس بگیرد و راه‌­های جلوگیری از این اتفاق صحبت کنید. شاید بتوانید کد پیامکی خاصی را برای اطلاع از شروع دردهای زایمان تعیین کنید. با والدین دیگری که این مراحل را قبلاً پشت سر گذاشته­‌اند مشورت کنید تا بتوانید بهترین راه را برای خود انتخاب کنید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید