بارداری هفته به هفته – هفته بیست و پنجم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته بیست و پنجم بارداری

در این مرحله، مخلوطی از احساسات مختلف را تجربه خواهید کرد از اضطراب گرفته تا هیجان. دکوراسیون اتاق کودک به پایان رسیده و برنامه‌ها در پی می‌آیند. در اینجا به نکاتی درباره این هفته اشاره می‌کنیم.

هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری چه تغییراتی در بدن صورت می‌گیرد؟

رحمتان حدوداً اندازه یک توپ فوتبال است و سر آن را تقریباً بین ناف و زیر جناق سینه می‌توانید حس کنید.

اندازه کودک در هفته بیست و پنجم بارداری چقدر است؟

طول کودک 33 سانتی‌متر و وزنش بین 0.7 تا 0.8 کیلوگرم است.

در هفته بیست و پنجم بارداری برای کودک چه اتفاقی می‌افتد؟

با وجود اینکه کودک زیاد بزرگ به نظر نمی‌رسد اما به‌تدریج چربی نوزادی به دست می‌آورد. این اتفاق موجب می‌شود که چروک‌های کودک کمتر شوند. اگر کودکتان مو داشته باشد، شاید بتوان رنگ و بافت آن را دید. اما موی کودک هنگام تولد ممکن است تغییر کند.

جنسیت کودک…

حتماً روش‌های مختلفی برای فهمیدن جنسیت کودکتان به شما معرفی شده است. اگر ضربان قلبتان تند باشد، کودکتان دختر است. اگر ضربان قلبتان کندتر باشد، کودکتان پسر است. برخی با مشاهده شکل شکمتان، جنسیت کودک را حدس خواهند زد.
اگر برآمدگی شکمتان پایین باشد، پسر است اما اگر بالا باشد، دختر است. این‌ها تنها چند نمونه از خرافاتی است که معمولاً زنان باردار می‌شنوند.
اما تنها چند روش علمی برای تشخیص جنسیت کودک وجود دارد: سونوگرافی، آمنیوسنتز، نمونه‌گیری از پرزهای جفتی (CVS) و آزمایش غیرمداخله‌گرانه بارداری (NIPT).
NIPT، آزمایش خوبی است که برای تشخیص جنسیت و وجود اختلالات کروموزومی معینی انجام می‌شود. این آزمایش را می‌توان از هفته 9 بارداری انجام دهد اما تنها در بارداری‌های پرخطر توصیه می‌شود.
آمنیوسنتز، با فروکردن سوزنی در مایع آمنیوتیک انجام می‌گیرد و بین هفته 15 و 20 بارداری توصیه می‌شود. نمونه‌گیری از پرزهای جفتی همان‌گونه که از نام آن پیداست با گرفتن نمونه از پرزهای جفت انجام می‌گیرد و بین هفته 8 تا 10 بارداری قابل انجام است.
انجام آمنیوسنتز و CVS خطراتی دارد ازجمله خطر بسیار کم سقط‌جنین و نباید در همه بارداری‌ها انجام شوند. اگر دوست دارید آمنیوسنتز یا CVS انجام دهید، حتماً درباره خطرات آن با پزشک خود صحبت کنید.

برنامه شما برای هفته بیست و پنجم بارداری چه باید باشد؟

شاید بخواهید در بخش آخر بارداری خود، عکس سونوگرافی یادبود داشته باشید. با وجود اینکه این‌گونه خدمات بسیار خاطره‌انگیز هستند اما خطراتی هم در بر دارند که باید به آن‌ها توجه شود. در سونوگرافی برای تولید تصاویر تشخیصی، از امواج صوتی با فرکانس بالا  استفاده می‌شود.
طبق اعلام سازمان مواد غذایی و داری ایالات‌متحده، سونوگرافی باید به تجویز پزشک و به دلایل پزشکی باشد و متخصصان آموزش‌دیده مانند سونوگراف‌ها، رادیولوژیست‌ها یا متخصصان زنان و زایمان آن را انجام دهند.

نکاتی برای بهتر کردن بارداری

چه جنسیت کودک خود را بدانید چه نه، باید به نام موردعلاقه خود برای او فکر کنید. حتی شاید تا الآن با همسر خود دراین‌باره صحبت کرده‌اید و نامی را انتخاب کرده‌اید.
درباره نام‌هایی که در نظر دارید، پرسش‌های زیر را مطرح کنید:
• مخفف آن چگونه تلفظ می‌شود؟
• نام مستعار و لقبی در رابطه با آن وجود دارد؟
• کلمات دیگر در ترکیب با آن چه آهنگی پیدا می‌کنند؟
این، تنها راهنمایی برای کمک به شما در انتخاب نام است.

نکاتی برای همسران

همسرتان چند وقت است که مانیکور یا پدیکور نداشته است؟ این‌ها تنها چند نمونه از تجملات زندگی هستند که همسرتان در دوران بارداری کنار گذاشته است اما داشتن آن‌ها می‌تواند در روحیه او تأثیر مثبت بگذارد.
برای او از یک سالن آرایشگاه وقت مانیکور یا پدیکور بگرید. اگر بودجه آن را ندارید، خودتان این کار را انجام دهید. تنها چیزی که نیاز دارید کمی وسیله است!
وسایل موردنیاز:
• کاسه آب گرم
• مخلوط لوسیون یا روغن حمام برای لایه‌‌برداری
• حوله نرم برای خشک کردن دست‌های او
• لوسیون یا کرم در انتها
• لاکی که به رنگ آن علاقه دارد
• ناخن‌گیر و سوهان ناخن
• دمپایی برای اینکه بتواند بدون خراب کردن لاک پاهایش به‌راحتی راه برود
 
 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید