بارداری هفته به هفته – هفته دوازدهم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته دوازدهم بارداری

آرام باشید! تهوع صبحگاهی اکثر زنان در این هفته کاهش می‌­یابد. در اینجا بخوانید که در هفته دوازدهم بارداری باید انتظار چه چیزی را داشته باشید.

هفته دوازدهم بارداری - فارمد

چه تغییراتی در هفته دوازدهم بارداری در بدن صورت می­‌گیرد؟

رحمتان به رشد خود ادامه می‌دهد و درواقع پزشکتان در این مرحله می­‌تواند این رشد را در زیر شکمتان احساس کند. احتمالاً در این مرحله نیازی به لباس­‌های بارداری نخواهید داشت اما حتماً متوجه شده­‌اید که لباس­‌هایتان کمی تنگ شده­‌اند.
اگر اولین تجربه بارداری شما نیست، احتمالاً زودتر از کسی که اولین تجربه اوست، به لباس بارداری نیاز پیدا خواهید کرد.
احتمالاً متوجه تغییرات پوستتان هم شده‌­اید، ازجمله تیره شدن هاله نوک پستان. تغییرات دیگری که شاید متوجه آن‌ها شده باشید عبارت‌اند از لکه­‌های تیره نامنظم روی صورت و گردن. به این لکه­‌ها، «کلوآسما» یا «ماسک بارداری» می­‌گویند. این لکه­‌ها معمولاً مدتی بعد از زایمان از بین می­‌روند یا روشن­‌تر می­‌شوند.

در هفته دوازدهم بارداری چه اتفاقی برای نوزاد می­‌افتد؟

در این هفته، نوزاد ظاهری قابل‌شناسایی به خود می­‌گیرد زیرا چشم‌­ها به هم نزدیک­‌تر می‌­شوند و گوش­‌ها به موقعیت نهایی خود نزدیک­‌تر می‌­شوند. روده­‌ها به‌قدری سریع رشد کرده­‌اند که درون بند ناف می‌­رود اما به‌­تدریج به درون شکم حرکت خواهند کرد.
هم‌­اکنون کلیه­‌ها می­‌توانند ادرار ترشح کنند و سیستم عصبی به تکامل خود ادامه می‌دهد. کودک در این مرحله رفلکس­‌های پیچیده‌­تری مانند مکیدن دارد.

اندازه کودک در هفته دوازدهم بارداری چقدر است؟

در پایان هفته دوازدهم بارداری، طول کودک 8 سانتی‌­متر و وزن او حدود 28 گرم است.

برنامه‌­ریزی شما برای این هفته چه باید باشد؟

الآن بهترین زمان برای بررسی رژیم غذایی است تا اطمینان حاصل کنید که خودتان و نوزاد مواد غذایی موردنیاز خود را دریافت می‌­کنید. فقط به یاد داشته باشید که چون باردار هستید دلیل بر این نمی­‌شود که هر چیزی را که خواستید بخورید. شما باید به‌­تدریج و با ریتمی منظم در طول دوران بارداری وزن اضافه کنید.
می­‌توانید با رعایت نکات زیر، بیش‌ از حد نرمال افزایش وزن نداشته باشید:

  • پرهیز از خوردن فست‌­فود
  • پرهیز از خوردن اسنک در ساعات پایانی شب
  • محدود کردن مصرف چربی­‌ها و شیرینی­‌ها

نکاتی برای بهتر کردن بارداری

بسیاری از زنان قبل، بعد و در طول دوران بارداری از مزایای تمرین­‌های کگل بهره‌­مند می‌­شوند. تمرین­های کگل موجب قوی شدن عضلات واژن می‌­شوند. زنانی که این تمرین­‌ها را انجام می­‌دهند زایمان راحت­‌تری دارند و عضلات آن‌ها پس از زایمان قوی‌­تر می‌­شود.

نکاتی برای همسران

بدن همسرتان تغییرات فراوانی را تجربه می­‌کند و کارهایی را که قبلاً به‌راحتی انجام می‌­داد برایش سخت می­‌شوند. بهترین راه برای اینکه به همسرتان نشان دهید که به فکر او هستید این است که در پایان روز، دست­‌ها، پاها و کمر او را ماساژ دهید.
حتی می­‌توانید برای اینکه این کار را لذت­‌بخش­‌تر کنید، از روغن ماساژ یا لوسیونی با رایحه موردعلاقه او استفاده کنید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید