بارداری هفته به هفته – هفته سیزدهم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته سیزدهم بارداری

تبریک! تنها یک هفته به پایان سه ماه اول بارداری شما باقی مانده است. در این مطلب به شما خواهیم گفت که در هفته سیزدهم بارداری باید انتظار چه چیزی را داشته باشید.

هفته سیزدهم بارداری

چه تغییراتی در هفته سیزدهم بارداری بدن صورت می­ گیرد؟

احتمالاً هنوز لباس­‌های بارداری نمی­‌پوشید اما لباس­‌های راحت را جایگزین لباس­‌های تنگ کرده­‌اید. ممکن است روی شکم، پستان­‌ها، باسن و ران­‌ها ترک پوست (خطوط کشیدگی) ظاهر شود. احتمالاً در این مرحله تهوع صبحگاهی شما برطرف شده است و بیشتر سوزش سر معده دارید. همچنین ممکن است تغییرات آشکاری در پستان­‌های خود ببینید. دیگر پستان‌هایتان بزرگ­تر شده­‌اند و به دلیل اینکه غدد شیری برای تولید شیر آماده می­‌شوند، روی پستان­‌ها برآمدگی­‌ها و گره­‌هایی احساس می­‌کنید. احتمالاً متوجه شده‌­اید که رگ­‌هایی زیر پوست پستان­‌ها پدیدار شده‌­اند. به‌علاوه در طول سه ماه دوم بارداری، آغوز (کلستروم) در حال شکل‌گیری است؛ این، اولین مرحله شیر پستان است و با ماساژ دادن نوک پستا­ن­‌ها بیرون می­‌ریزد.

در هفته سیزدهم بارداری چه اتفاقی برای نوزاد می­‌افتد؟

تا الآن، سر کودک، بزرگ‌­ترین بخش بدن او بوده است اما از این به بعد این شرایط تغییر خواهد کرد. سر نوزاد شما الآن فقط حدود یک­‌سوم بدنش را تشکیل می‌­دهد. هم­‌اکنون، اثرانگشت منحصربه­‌فرد او در نوک انگشتان شکل گرفته است. کبد و سیستم ادرار کاملاً به کار افتاده­‌اند و همین امر موجب می­‌شود که مایع آمنیوتیکی که نوزاد خورده، بیرون بیاید. همچنین پوست کودک شما با موی نرم و لطیفی که به آن «کرک جنینی» می‌­گویند، پوشیده شده است.

اندازه کودک در هفته سیزدهم بارداری چقدر است؟

طول کودک شما تا هفته سیزدهم بارداری به 9.5 سانتی‌­متر و وزنش به حدود 35 گرم می­‌رسد.

برنامه شما برای هفته سیزدهم بارداری چه باید باشد؟

با گذشت سه ماه اول بارداری، میل جنسی در زنان افزایش می‌­یابد. معمولاً زوج­‌ها می‌خواهند بدانند که داشتن آمیزش در دوران بارداری مشکلی ایجاد می‌­کند یا نه. بسیاری نمی­‌دانند که مایع آمنیوتیک درون رحم، شکم و پلاگین موکوس دهانه رحم را می­‌بندد تا عفونت در آن نفوذ نکند از نوزاد محافظت می­‌کنند. همه زوج‌­ها می­‌توانند در دوران بارداری آمیزش داشته باشند. اما در موارد زیر داشتن آمیزش خطرناک است:

  • سابقه درد یا زایمان زودرس
  • سابقه سقط­جنین
  • پاره شدن کیسه آب
  • خونریزی و ترشح واژینال بی­‌دلیل
  • جفت سرراهی یا قرار گرفتن جفت در قسمت تحتانی رحم
  • دهانه رحم ناکارآمد یا گشاد شدن دهانه رحم
  • اگر همسرتان، بیماری جنسی داشته باشد

نکاتی برای بهتر کردن بارداری

تقریباً 90% زنان باردار ترک پوست را تجربه می­‌کنند. ترک‌­های پوست، خطوط قرمزرنگ یا صورتی­ رنگی هستند که به‌صورت عمودی روی شکم و/یا پستان­‌ها دیده می‌­شوند. اگر اضافه کردن وزنتان روندی آرام داشته باشد، احتمال بروز این ترک­‌ها کمتر خواهد شد و افزایش وزن تدریجی برای شما و کودکتان هم بهتر است. ورزش کردن و استفاده از لوسیون­‌های حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی به جلوگیری از بروز ترک پوست کمک می‌کنند. برخی از این کرم­‌ها به‌وسیله پوست جذب شده و وارد جریان خون مادر می­‌شود و از این طریق به نوزاد منتقل خواهد شد.

نکاتی برای همسران

به خودروی همسرتان بنزین بزنید. شاید کار آسانی باشد اما بسیاری از زنان باردار نسبت به بخار بنزین حساس هستند. حتی اگر همسرتان جزو این دسته از زنان نیست اما از کمک شما خوشحال خواهد شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید