بارداری هفته به هفته – هفته سی‌ام بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته سی‌ام بارداری

تنها ۱۰ هفته به تولد کودکتان باقی مانده است. تا آن زمان، انتظار اتفاقات زیر را داشته باشید.

هفته سی‌ام بارداری

در هفته سی‌ام بارداری چه تغییراتی در بدن صورت می‌­گیرد؟

احتمالاً متوجه شده­‌اید که در طول بخش آخر بارداری خود، زودتر خسته می‌­شوید. این حس خصوصاً اگر خواب شب خوبی نداشته باشید، کاملاً درست است. برخی زنان، موقعیت‌­های مختلف خوابیدن را امتحان می‌­کنند تا بتوانند عمیق‌­تر بخوابند. اگر بی‌­خوابی دارید و روزبه‌روز بیشتر می­‌شود، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. شاید در سه ماه سوم بارداری، نوسانات خلقی را هم تجربه کنید. برخی از شما این حالت را در ابتدای بارداری هم داشته­‌اید.
به‌علاوه، بدنتان هورمون‌­هایی تولید می‌­کند که موجب شل شدن مفاصل می‌­شوند. این امر موجب بزرگ شدن پاهایتان می‌­شود. برخی زنان گفته‌­اند که در دوران بارداری، اندازه پایشان، یک سایز بزرگ‌­تر شده است. معمولاً این تغییر برگشت‌­پذیر نیست.

اندازه کودک در هفته سی‌ام بارداری چقدر است؟

طول کودک حدود ۳۸٫۵ سانتی‌­متر (CHL) و وزنش حدود ۱٫۴ کیلوگرم است.

در هفته سی‌ام بارداری برای کودک چه اتفاقی می­‌افتد؟

با ادامه یافتن رشد کودک، او بخش بیشتری از رحمتان را اشغال خواهد کرد. شاید احساس نکنید که کودک فضای کافی برای رشد ندارد اما این فضا با رسیدن رحم زیر قفسه سینه تأمین می‌­شود.
چشمان کودک تکامل بیشتری یافته­‌اند و هم‌­اکنون می‌­تواند تفاوت بین تاریکی و روشنایی را تشخیص دهد. کودکان در هفته سی‌ام بارداری می‌­توانند منبع نور را هم دنبال کنند. چشمان کودکان پس از تولد، تا مدت زیادی بسته است. این امر کاملاً طبیعی است. نوزادان تنها می‌­توانند بر اشیایی تمرکز کنند که چند سانتی‌­متر با آن‌ها فاصله دارند. درحالی‌که قدرت دید بزرگ‌سالان ۲۰/۲۰ است، این رقم در نوزادان ۲۰/۴۰۰ است.

برنامه شما برای هفته سی‌ام بارداری چه باید باشد؟

تقریباً ۱۰ هفته از بارداری شما باقی مانده است. حال باید به انواع مختلف روش­‌های تسکین درد زایمان فکر کنید. علاوه بر اینکه باید در مورد این موضوع با پزشک خود مشورت کنید، باید درباره تکنیک­‌های مختلف فکر کنید تا بتوانید تصمیم مناسبی بگیرید.
موارد زیر، خلاصه‌­ای از گزینه‌­های موجود هستند:

  • زایمان طبیعی – تکنیک الکساندر، روش بردلی، هیپنوتیزم، لاماز، زایمان در آب.
  • بی­‌حسی موضعی – بی­‌حس کردن اعصاب لگنی، ستون فقرات، اپیدورال
  • بیهوشی عمومی – معمولاً از این روش هنگام زایمان استفاده نمی‌­شود زیرا هوشیاری کاملاً از بین می‌­رود.
  • مسکن‌­ها – معمولاً برای زنانی به کار برده می­‌شود که به دنبال اشکال کمتر مداخله‌­جویانه تسکین درد هستند. هدف از استفاده از این مسکن­‌ها کاهش اضطراب و کمک به تحمل انقباض­‌های عضلات است.
  • تنفس منظم – انواع مختلف تنفس با سرعت و عمق معین برای آرام کردن زن باردار هنگام زایمان.
  • تکنیک­‌های آرامش‌­بخش هنگام درد – در کنار روش­‌های بالا استفاده می‌­شود تا همه حواس را درگیر کند.

نکاتی برای بهتر کردن بارداری

بسیاری از زنان در این مرحله از بارداری گفته‌اند که کمردردهای بیشتری دارند. علت آن، افزایش وزن و رشد کودک است. اگر کمردرد دارید، باید به ژست خود بیشتر دقت کنید. ژست مناسب هنگام بارداری می‌­تواند کمردرد را تسکین دهد. البته تصحیح عادات بد ژست بدن بسیار دشوار است اما ارزش تلاش را دارد زیرا کمردرد را کاهش می‌­دهد.

نکاتی برای همسران

همسر شما مدتی است که حرکات کودک را احساس می‌­کند. در هفته ۳۰ شما هم باید بتوانید این حرکات را احساس کنید. دست خود را مدتی روی شکم همسرتان بگذارید تا حرکات کودک را حس کنید. داشتن این لحظات، نه ­تنها پیوند شما را با فرزندتان بیشتر می‌­کند بلکه فرصتی است برای گذراندن وقت با همسرتان.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید