بارداری هفته به هفته – هفته سی و سوم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته سی و سوم بارداری

تنها 7 هفته به تولد فرزندتان باقی مانده است. موارد زیرا نکات مهم هفته سی و سوم بارداری هستند که باید آن‌ها را به خاطر بسپارید.

هفته سی و سوم بارداری

در هفته سی و سوم بارداری چه تغییراتی در بدن صورت می­‌گیرد؟

سر رحمتان کمی بیشتر از 12.7 سانتی‌­متر با ناف فاصله دارد. کل اضافه­‌وزنتان باید بین 10 تا 12.7 کیلوگرم باشد.
شاید بخواهید بدانید که چه زمانی کیسه آبتان پاره می‌­شود. درواقع، این کیسه پر از مایعی است که جنین را احاطه کرده است. از هر ده زن تنها یک زن فواره زدن مایع آمنیوتیک را تجربه می­‌کند و این اتفاق معمولاً در خانه یا تختخواب می‌­افتد. بقیه زنان فقط متوجه چکه‌­های کوچکی می‌­شوند.
گاهی پاره شدن یا نشت کیسه آمنیوتیک قبل از آغاز درد زایمان اتفاق می‌­افتد. معمولاً زنان در تشخیص مایع آمنیوتیک و ادرار شک می‌­کنند. مایع آمنیوتیک شفاف و بی‌­بو است.
اگر فکر می­‌کنید کیسه آبتان چکه می‌­کند یا پاره شده با پزشک خود تماس بگیرید.
وقتی کیسه آبتان پاره شد تا زمانی که به پزشک یا ماما مراجعه نکردید، از تامپون استفاده نکنید، آمیزش نداشته باشید و از هر کاری که موجب ورود باکتری به واژن می­‌شود اجتناب کنید.
اگر این مایع شفاف و بی‌­بو نبود به پزشک خود اطلاع دهید خصوصاً اگر متمایل به سبز بود و بوی بدی داشت زیرا شاید نشانه عفونت باشد. اکثر پزشکان به‌محض پاره شدن این کیسه شما و جنین را معاینه می‌­کنند تا ریسک بروز عفونت را تخمین بزنند. شاید حتی پزشک، بدن را تحریک به زایمان کند.

اندازه کودک در هفته سی و سوم بارداری چقدر است؟

طول کودک شما تقریباً 42 سانتی‌­متر و وزنش بین 2 تا 2.3 کیلوگرم است. به دلیل اینکه رشد کودکان در این زمان متفاوت است، شاید این اندازه­‌ها دقیق نباشند که در اکثر موارد کاملاً طبیعی است.

در هفته سی و سوم بارداری برای کودک چه اتفاقی می‌­افتد؟

در مراجعه بعدی خود به پزشک درباره اپیزیاتومی با او صحبت کنید. اپیزیاتومی، یک برش جراحی است که معمولاً برای بزرگ­‌تر کردن ورودی واژن لازم است تا نوزاد راحت‌تر متولد شود.
بسیاری از پزشکان ترجیح می‌­دهند اپیزیاتومی را انجام ندهند مگر اینکه ضرورت داشته باشد.
انجام اپیزیاتومی هنگام زایمان بسیار کمتر شده است. به استناد تحقیقی که در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) چاپ شده است، اپیزیاتومی نسبت به پارگی طبیعی احتمالی، مشکلات بیشتری را موجب می­‌شود.
اقدامات پیشگیرانه زیر برای کاهش احتمال نیاز به برش جراحی به شرح زیر است:

  • تغذیه خوب (پوست سالم راحت­‌تر کشیده می‌­شود).
  • تمرین‌­های کگل (تمرین­‌هایی برای تقویت عضله­‌های دیواره ناحیه لگنی).
  • کند کردن مرحله دوم زایمان وقتی فشار آوردن کنترل‌شده است.
  • کمپرس گرم و حمایت در طول زایمان.
  • تکنیک‌­های ماساژ پرینه

درباره اپیزیاتومی بیشتر مطالعه کنید و درباره نگرانی‌­های خود با پزشک و ماما صحبت کنید.

نکاتی برای بهتر شدن بارداری

بسیاری از زنان نمی‌­دانند انجام عمل جنسی در این مرحله از بارداری خطر دارد یا نه. تا زمانی که پزشکتان، این کار را ممنوع نکرده، مشکلی وجود ندارد.
اما تغییرات بدنتان، آمیزش را سخت می‌­کند. اما روش‌­هایی برای آمیزش در دوران بارداری وجود دارد که راحت‌­تر و لذت‌­بخش هستند.

نکاتی برای همسران

درست است که چند هفته تا زایمان باقی مانده است اما بهتر است به همسر خود درباره روش‌­های کنترل بارداری پس از زایمان صحبت کنید.
همسرتان در حال حاضر تغییرات فراوانی را تجربه می­‌کند و احتمالاً در این مورد فکر نکرده است. حتماً درباره این موضوع با او صحبت کنید.
بهتر است دراین‌باره تحقیق کنید تا روش مؤثری را با همسرتان انتخاب کنید. زنانی که خودشان به نوزاد شیر می‌­دهند، نمی‌­توانند از برخی روش­‌های کنترل بارداری استفاده کنند و شیردهی، روش مطمئنی برای کنترل بارداری نیست.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید