بارداری هفته به هفته – هفته سی و یکم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته سی و یکم بارداری

با ورود به هفته سی و یکم بارداری، به ملاقات با فرزندتان نزدیک‌­تر شده‌­اید. در اینجا، آنچه باید در این هفته انتظار آن را بکشید، خواهید خواند.

هفته سی و یکم بارداری

در هفته سی و یکم بارداری چه تغییراتی در بدن صورت می‌­گیرد؟

احتمالاً متوجه شده‌­اید که ماده زردرنگ یا ‌کرم‌­رنگی از پستان‌­هایتان ترشح می­‌کند. این ماده، کلستروم یا آغوز نام دارد. کلستروم، اولین مرحله شیر پستان­‌هاست که در دوران بارداری و چند روز پس از تولد کودک تولید می‌­شود.
این ماده بسیار غلیظ‌‌­‌تر از شیری است که بعداً در مرحله شیردهی تولید می‌­شود. البته ترشح کلستروم در همه زنان اتفاق نمی­‌افتد و در هر دو صورت، نیاز به نگرانی نیست و کاملاً طبیعی است.
شاید متوجه شده باشید که ترشح، در زمان‌­های معینی در روز اتفاق ‌می‌­افتد. اگر این اتفاق در طول روز برایتان می‌­افتد، بهتر است پدهایی درون سوتین خود قرار دهید تا کلستروم را جذب کند.
بسیاری از زنان در چند هفته آخر بارداری، انقباض­‌های برکستون-هیکس را تجربه می‌­کنند. این انقباض­‌ها شاید در سه ماه دوم بارداری آغاز شوند اما معمولاً در سه ماه سوم بارداری اتفاق می‌­افتند.
عضلات رحمتان تقریباً به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه یا ۲ دقیقه منقبض می‌­شوند. نام دیگر انقباض‌­های برکستون-هیکس، «انقباض­‌های تمرینی» است زیرا شما را برای درد زایمان آماده می‌­کنند و بهترین فرصت برای انجام تمرین­‌های تنفسی که در کلاس زایمان آموخته‌اید، هستند.

اندازه کودک در هفته سی و یکم بارداری چقدر است؟

کودک به رشد خود ادامه می­‌دهد و هم‌­اکنون طول او ۳۹٫۴ سانتی‌­متر و وزنش حدود ۱٫۶ تا ۱٫۸ کیلوگرم است.

در هفته سی و یکم بارداری چه اتفاقی برای کودک می­‌افتد؟

تولید لایه چربی زیر پوست کودک ادامه می‌­یابد. این اتفاق، ظاهر او را شبیه به نوزاد تازه متولد شده می‌­کند. در چند هفته آینده، وزن کودکان بیشتر خواهد شد.
به یاد داشته باشید که متوسط وزن نوزاد تازه به دنیا آمده حدود ۳٫۴ کیلوگرم و طولش بین ۴۸٫۳ تا ۵۳٫۳ سانتی‌­متر است.

برنامه شما برای هفته سی و یکم بارداری چه باید باشد؟

آیا تصمیم گرفته‌­اید که می‌­خواهید کودکتان از پستان شیر بخورد یا از شیشه شیر؟ هرکدام از روش‌­ها، مزایا و معایبی دارند. اگر دراین­‌باره تحقیقات کافی انجام دهید، می‌­توانید بهترین روش را برای سلامتی کودک انتخاب کنید.

نکاتی برای بهتر شدن بارداری

متأسفانه، ابتلا به هموروئید در دوران بارداری بسیار شایع است. هموروئیدها، رگ­‌های واریسی (متورم) مقعد هستند که معمولاً دردناک هستند. آن‌­ها معمولاً در سه ماه سوم بارداری ایجاد می‌­شوند.
هموروئید با یبوست در ارتباط است. یبوست همراه با افزایش فشار بر مقعد و ناحیه پرینه، مهم­‌ترین دلیل ابتلا به هموروئید است.
ایستادن‌­های طولانی و سن بالای مادر هم می‌­توانند از عوامل تأثیرگذار بر این عارضه باشند. خوشبختانه، هموروئید پس از زایمان بهتر می‌­شود. اما روش‌­هایی برای درمان آن وجود دارد.
هر یک از موارد زیر در تسکین هموروئید نقش دارند:

  • کمی جوش­‌شیرین (خشک یا تر) در آن ناحیه قرار دهید تا خارش آن برطرف شود.
  • وان حمام را با آب گرم و جوش­‌شیرین پر کنید و در آن بیارامید.
  • با استفاده از نارون کوهی یا آب‌لیمو، تورم یا خونریزی را کاهش دهید.
  • گیاهان داروی را در لگن یا وان ریخته، درون آن بنشینید.
  • از پدهای مخصوص این کار استفاده کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از هموروئید، پیشگیری از یبوست است. همیشه قبل از مصرف دارو برای هموروئید یا یبوست با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی برای همسران

بچه­‌دار شدن، مسئولیت بزرگی است و احتمالاً در این دوران احساسات مختلفی ازجمله اضطراب را تجربه خواهید کرد. اما اگر شما و همسرتان برای شرایط اضطراری آماده باشید، این حالات کاهش پیدا می‌­کنند.
می‌­توانید در کلا‌س‌­های کمک‌­های اولیه و CPR نوزادان شرکت کنید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید