بارداری هفته به هفته – هفته نهم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته نهم بارداری

تبریک! یک هفته به در آغوش کشیدن امید زندگی خود نزدیک شده‌­اید. در ادامه فهرستی از مطالبی که باید در هفته نهم بارداری به آن فکر کنید می­‌آید.

هفته نهم بارداری

چه تغییراتی در هفته نهم در بدن صورت می­‌گیرد؟

شاید هنوز هم ظاهراً در نظر دیگران باردار به نظر نرسید اما قطعاً متوجه تغییراتی در خود شده‌­اید. احتمالاً نوسانات خلقی، سوزش سر معده و نفخ را تجربه می‌کنید. این­‌ها، ناراحتی­‌های دوران بارداری هستند.
پیشگیری از سوزش معده، بهترین راه برای مقابله با آن است. می­‌توانید به­ جای خوردن سه وعده غذایی بزرگ، در طول روز وعده­‌های غذایی کوچک بخورید. همچنین می‌­توانید برای پیشگیری از آن، غذاهای چرب و ادویه‌­دار و تند نخورید و پس از خوردن غذا دراز نکشید

در هفته نهم بارداری چه اتفاقی برای نوزاد می­‌افتد؟

درست است که نوزاد هنوز هم بسیار کوچک است اما به ­سرعت وزن اضافه خواهد کرد. به دلیل اینکه دم جنین تا هفته نهم کاملاً از بین رفته، نوزاد بیشتر شکل انسانی به خود می­‌گیرد. پلک­‌ها کاملاً شکل گرفته­‌اند، بسته هستند و در طول هفته بیست­ وهشتم دوباره باز می‌شوند.
همه مفاصل کودک ازجمله زانو، آرنج، شانه، مچ پا و مچ دست حرکت می‌­کنند و به کودک اجازه می‌­دهند که در کیسه آمنیوتیک حرکت کند. قلب کودک در حدود روز بیست ­وچهارم شروع به تپیدن می­‌کند. هم‌­اکنون، قلب به چهار بخش تقسیم شده و دریچه­‌های آن در حال شکل­‌گیری هستند. کودک در این مقطع می­‌تواند دست خود را مشت کند و شاید مکیدن شست خود را آغاز کند.

اندازه کودک در هفته نهم بارداری چقدر است؟

کودک شما حدوداً به‌ اندازه یک انگور است و طول او از سر تا باسن، 4.24 سانتی‌­متر و وزن او چند گرم است.

برنامه‌­ریزی شما برای هفته نهم بارداری چه باید باشد؟

اگر بیش از 25 سال دارید و در خانواده شما سابقه بیماری ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک وجود دارد، حتماً باید با یک متخصص ژنتیک مشورت کنید. حتماً با پزشک خود درباره لزوم مراجعه به متخصص دیگر یا نیاز به انجام تست­‌های بارداری مانند نمونه­‌گیری از پرزهای جفتی (CVS) مشورت کنید.
این تست احتمالاً بین هفته نهم تا دوازدهم برای تشخیص ناهنجاری­‌های کروموزومی (مثلاً سندروم داون) و اختلالات ژنتیکی (مانند فیبروز کیستیک) انجام می­‌شود و درجه صحت آن بسیار بالا است (98 تا 99 درصد).

نکاتی برای بهتر شدن بارداری

در این مقطع از بارداری احتمالاً خستگی بیشتری را تجربه می­‌کنید. علت آن می‌­تواند تغییرات هورمونی، مشکل در خواب شب یا تهوع صبحگاهی باشد. مشکل در خواب شبانه ممکن است به دلیل پیدا نکردن موقعیت مناسب در رختخواب یا مراجعه فراوان به توالت باشد.
اگر خوابیدن برایتان دشوار است، بهتر است موقعیت خود را در رختخواب تغییر دهید.

نکاتی برای همسران

سعی کنید محیطی راحت، آرام و ساکت در اتاق‌خواب مهیا کنید. این کار را می­‌توانید با انتقال وسایل کار خود به اتاق دیگر یا خارج از اتاق‌خواب انجام دهید. همچنین می­‌توانید چراغ­‌های پرنور را با چراغ‌های کم‌­نور تعویض کنید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید