بارداری هفته به هفته – هفته یازدهم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته یازدهم بارداری

یک هفته به پایان سه ماه اول بارداری خود نزدیک شدید! در این مطلب به شما خواهیم گفت که در هفته یازدهم بارداری باید انتظار چه چیزی را داشته باشید.

هفته یازدهم بارداری - فارمد

چه تغییراتی در هفته یازدهم بارداری در بدن صورت می­‌گیرد؟

باوجوداینکه نوزاد به‌­سرعت درون رحمتان رشد می­‌کند اما تغییرات ظاهری در بدنتان هنوز هم کند است. اما برخی زنان متوجه تغییراتی در مو و ناخن­‌های دست و پای خود ازجمله افزایش رشد ناخن و مو می‌­شوند.
این تغییرات در دوران بارداری کاملاً عادی هستند. پزشکان دقیقاً علت این تغییرات را نمی­‌دانند اما معتقدند که این تغییرات یا به دلیل افزایش جریان خون و یا تغییرات هورمونی است.

در هفته یازدهم بارداری چه اتفاقی برای نوزاد می­‌افتد؟

تقریباً نیمی از طول بدن نوزاد را سر او تشکیل می‌­دهد. تا هفته یازدهم، انگشتان پا و دست از هم جدا شده‌­ا‌ند. پوست نوزاد هنوز هم بسیار شفاف است و استخوان­‌ها در حال سفت شدن هستند. آلت تناسلی خارجی تقریباً به‌طور کامل شکل گرفته است و چند هفته بعد می­‌توانید بفهمید که فرزندتان دختر است یا پسر. همچنین باوجوداینکه نمی‌­توانید حرکت نوزاد را حس کنید، او بسیار فعال است.

اندازه نوزاد در هفته یازدهم بارداری چقدر است؟

طول نوزاد از تاج سر تا باسن (CRL) بیش از 6.35 سانتی‌­متر و وزن او حدود 14.17 گرم است.

برنامه­‌ریزی شما برای هفته یازدهم بارداری چه باید باشد؟

اگر در این چند هفته اول بارداری دچار تهوع صبحگاهی بوده­‌اید احتمالاً به‌جای افزایش وزن، کاهش وزن داشته­‌اید. اصلاً نگران نباشید؛ اگر زنان در طول سه ماه اول بارداری تنها 1.3 تا 1.8 کیلوگرم وزن اضافه می­‌کنند.
کالج زنان و زایمان آمریکا (ACOG) اعلام کرده که زنان در طول بارداری 11.3 تا 15.9 کیلوگرم به وزنشان اضافه خواهد شد.

نکاتی برای بهتر شدن بارداری

اکثر زنان باردار پرسش­‌های زیادی درباره مسافرت در دوران بارداری دارند. اگر مشکلی در بارداری شما وجود نداشته باشد، معمولاً در هر زمان از این دوره می­‌توانید سفر کنید.
بهترین زمان برای سفر در دوران بارداری، سه ماه دوم است. زیرا در اکثر موارد تهوع صبحگاهی سه ماه اول برطرف شده است و هنوز وارد مراحل پایانی بارداری که حرکت کردن برایتان دشوار خواهد بود، نشده­‌اید.

نکاتی برای همسران

برای خواندن کتاب­‌هایی درباره بارداری همراه همسر خود زمان بگذارید. با انجام این کار، همسرتان متوجه می­‌شود که شما به بچه­‌دار شدن و بارداری او علاقه­‌مند هستید. همچنین فرصتی است برای اینکه ترس­‌ها و هیجانات خود را با یکدیگر در میان بگذارید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید