تست بارداری را چه مدت پس از تخمک‌گذاری می‌توان انجام داد؟

تست بارداری را چه مدت پس از تخمک‌گذاری می‌توان انجام داد؟

مدت‌زمان بین تخمک‌­گذاری و انجام تست بارداری برای زوج‌­هایی که قصد باردارشدن دارند بسیار طاقت­‌فرساست. عوامل متعددی در تعیین این مدت تأثیرگذار است، ازجمله میزان حساسیت تست، شرایط بدنی زن و الگوهای پریود عادی. با وجود اینکه اکثر متخصصان این مدت‌ زمان را 14 روز می­‌د‌انند اما بارداری در برخی زنان تا قبل از آن‌هم قابل‌ تشخیص است.

تست بارداری را چه مدت پس از تخمک‌گذاری می‌توان انجام داد؟

شناسایی

اولین کلید تشخیص زمان انجام تست بارداری پس از تخمک‌گذاری، تعیین تاریخ دقیق تخمک‌گذاری است. باوجوداینکه قاعده کلی برای چرخه معمول 28 روزه، روز چهاردهم است، زنان کمی هستند که این چرخه «معمول» را طی می‌کنند. خوشبختانه، راه‌های نسبتاً ساده‌ای برای شناسایی تخمک‌گذاری وجود دارد که به زوج‌ها کمک می‌کند زمان بهینه آمیزش و انجام تست بارداری را تعیین کنند. کیت‌های پیش‌بینی تخمک‌گذاری و رسم نمودار درجه حرارت بدن، رایج‌ترین روش‌های شناسایی تاریخ دقیق تخمک‌گذاری هستند.

چارچوب زمانی انجام تست بارداری

اینکه چه مدت پس از تخمک‌گذاری می‌توان تست بارداری را انجام داد به نوع تست بارداری خانگی بستگی دارد: تست‌های سنتی یا تست‌های دارای حساسیت بالاتر. تست‌های سنتی ارزان‌تر هستند و دقت آن‌ها در تشخیص بارداری از اولین روز دیر شدن پریود، 99درصد است. برای بسیاری از زنان این تاریخ، 14 روز پس از تخمک‌گذاری است.
اکثر زوج‌ها می‌خواهند تا زمان دیر شدن پریود صبر کنند و ترجیح می‌دهند از تست‌های دارای حساسیت بالاتر استفاده کنند. این تست‌ها کمی گران‌تر هستند و می‌توانند از 5 روز قبل از دیر شدن پریود، بارداری را تشخیص دهند. زنان برای تشخیص زودهنگام بارداری می‌توانند از این نوع تست‌ها استفاده کنند، این تست به تعیین متوسط مدت فاز لوتئال آن‌ها کمک می‌کند. فاز لوتئال، مدت‌زمان بین تخمک‌گذاری و پریود است که به‌راحتی می‌توان آن را با رسم نمودار درجه حرارت بدن یا استفاده از کیت‌های پیش‌بینی تخمک‌گذاری به مدت چند ماه تعیین کرد. زنانی که فاز لوتنال آن‌ها 12روزه است می‌توانند 7 روز پس از تخمک‌گذاری و زنانی که فاز لوتئال 14روزه دارند می‌توانند 9 روز پس از تخمک‌گذاری این تست را انجام دهند.

پیشگیری/راه‌حل

باوجوداینکه گرفتن نتیجه مثبت 7 تا 9 روز پس از تخمک‌گذاری ممکن است اما اکثر متخصصان زنان و زایمان به بیماران خود توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از گرفتن نتیجه منفی انجام تست را تا اولین روز دیر شدن پریود خود به تعویق اندازند. در برخی از زنان، مدت‌زمان لانه‌گزینی تخمک بارورشده در رحم و تولید هورمون بارداری طولانی‌تر است. ممکن است برخی از زنان حتی 7 روز پس از تخمک‌گذاری هم نتیجه مثبت بگیرند اما برخی باید 14 روز یا بیشتر صبر کنند تا سطح هورمون بارداری به حد تشخیص برسد.

هشدار

عامل دیگری که زوج‌ها باید قبل از انجام تست‌های دارای حساسیت بالاتر در نظر بگیرند، این است که احتمال سقط جنین زودهنگام نسبتاً زیاد است. بسیاری از زنانی که برای انجام تست بارداری بیشتر صبر می‌کنند شاید اصلاً ندانند که باردار هستند و درنتیجه اگر دچار سقط جنین زودهنگام شوند، ناامید و سرخورده نخواهند شد.

ملاحظات

درست است که تعیین زمان تخمک‌گذاری برای زوج‌ها ساده است اما تعیین زمان لانه‌گزینی تخمک بارورشده در رحم و آغاز بارداری قطعی دشوار است. به‌طور میانگین، لانه‌گزینی اکثر تخمک‌های بارورشده بین 8 تا 10 روز از زمان تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد و چند روز پس‌ازآن مقدار هورمون بارداری به‌اندازه‌ای می‌رسد که تست‌های بارداری خانگی آن را شناسایی کنند.
مطالب مرتبط:

محصولات مرتبط:

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید