تست خانگی تخمک‌گذاری: نکاتی که باید بدانید

تست خانگی تخمک‌گذاری: نکاتی که باید بدانید

تست خانگی تخمک‌گذاری به زنان کمک می‌کند تا بهترین زمان در چرخه پریود خود را برای باردارشدن انتخاب کنند (زمانی که احتمال باردارشدن از همه بیشتر است).
این تست، افزایش هورمون لوتئوتروفیک (LH) را در ادرار تشخیص می‌دهد. افزایش این هورمون موجب می‌شود که تخمدان، تخمک را آزاد کند. این تست خانگی به زنان کمک می‌کند تا پیش‌بینی کنند، احتمال آزادسازی تخمک چه زمانی است. این کیت را می‌توانید در اکثر داروخانه‌ها بخرید.

تست خانگی تخمک‌گذاری: نکاتی که باید بدانید

نحوه انجام تست تخمک‌گذاری

کیت‌های تست تخمک‌گذاری معمولاً دارای پنج تا هفت ابزار تست هستند. احتمالاً باید چندین روز این تست را انجام دهید تا موج LH تشخیص داده شود. زمانی که شروع به انجام تست می‌کنید بستگی به چرخه پریود شما دارد. مثلاً، اگر چرخه نرمال شما 28روزه باشد، باید در روز یازدهم تست را انجام دهید (11 روز پس از آغاز پریود). شما باید روی ابزار تست ادرار کنید یا اینکه آن را در محفظه استریلی که ادرارتان را در جمع کرده‌اید فروبرید. اگر موج LH تشخیص داده شود، ابزار تست علامت مثبت یا رنگ خاصی را نشان می‌دهد. نتیجه مثبت بدان معناست که شما در 24 تا 36 ساعت آینده تخمک‌گذاری خواهید کرد اما در مورد همه زنان این‌گونه نیست. کتابچه داخل کیت، نحوه خواندن نتایج را به شما آموزش خواهد داد. اگر انجام تست را در یکی از روزها فراموش کنید، ممکن است موج LH نیز بگذرد. اگر چرخه پریود شما نامنظم باشد هم احتمالاً نمی‌توانید موج را تشخیص دهید.

نحوه آماده شدن برای تست تخمک‌گذاری

قبل از انجام تست، به مقدار زیاد نوشیدنی ننوشید. از پزشک خود بپرسید که قطع مصرف برخی از داروها قبل از انجام تست ضروری است یا نه. داروهایی که میزان LH را کاهش می‌دهند عبارتند از: استروژن، پروژسترون و تستسترون. استروژن و پروژسترون در قرص‌های کنترل بارداری و هورمون‌درمانی وجود دارند. داروی کلومیفین سیترات (کلومید) می‌تواند سطح LH را افزایش دهد. این دارو کمک می‌کند تا تخمک‌گذاری انجام شود. زنانی که از این دارو استفاده می‌کنند باید سه روز بعد از قطع دارو، تست را انجام دهند.

انجام تست تخمک‌گذاری چه حسی دارد

تست با عمل ادرار عادی انجام می‌شود. درد یا ناراحتی با انجام تست بروز نمی‌کند.

علت انجام تست تخمک‌گذاری

این تست در اکثر مواقع برای تعیین زمان تخمک‌گذاری انجام می‌شود. زنانی که چرخه پریود آن‌ها 28روزه است، این هورمون معمولاً در روزهای یازدهم یا چهاردهم ترشح می‌شود. اگر چرخه پریود شما نامنظم است، این کیت به شما کمک خواهد کرد تا زمان تخمک‌گذاری خود را تعیین کنید.
تست خانگی تخمک‌گذاری را می‌توان برای تنظیم دز برخی از داروها استفاده کرد.

نتایج نرمال تست تخمک‌گذاری

نتیجه مثبت به معنای «موج LH» است. این، نشانه‌ای است مبنی بر اینکه به زودی تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد.

ریسک انجام تست تخمک‌گذاری

نتایج مثبت کاذب به ندرت اتفاق می‌افتند. بدان معنا که احتمالاً کیت، تخمک‌گذاری را به‌اشتباه پیش‌بینی کرده است.

ملاحظات

اگر پس از استفاده از کیت به مدت چند ماه، نتوانستید موج LH را تشخیص دهید یا باردار نشدید، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد به متخصص نازایی مراجعه کنید. تست‌های ادرار تشخیص LH با مونیتورهای خانگی باروری تفاوت دارند. مونیتورهای باروری، دستگاه‌های دیجیتال دستی هستند. این مونیتورها بر اساس سطح الکترولیت در بزاق، سطح LH در ادرار یا دمای پایه بدن، تخمک‌گذاری را پیش‌بینی می‌کنند. این دستگاه‌ها می‌توانند اطلاعات چندین چرخه پریود را در خود ذخیره کنند.

نام‌های دیگر تست تخمک‌گذاری

تست ادرار تشخیص هورمون لوتئوتروقیک (تست خانگی)؛ تست پیش‌بینی تخمک‌گذاری؛ ایمنی‌سنجی LH ادراری؛ تست خانگی پیش‌بینی تخمک‌گذاری؛ تست ادرار تشخیص LH
مطالب مرتبط:

محصولات مرتبط:

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید