همه حقیقت درباره خطوط کشیدگی پوست در دوران بارداری

همه حقیقت درباره خطوط کشیدگی پوست در دوران بارداری

پس از بچه‌­دار شدن خیلی چیزها تغییر می­‌کند برنامه­‌ها، زمان خواب، احساس آزادی و غیره. علاوه بر تغییر برنامه­‌ها، تغییرات جسمی بسیاری نیز بروز خواهد کرد. مهم‌­ترین آن­‌ها خطوط کشیدگی پوست است. برای بسیاری از زنان خطوط کشیدگی پوست مانند پوشک و شیردهی، بخشی از بچه­‌دار شدن است. مگی شا، زنی 38ساله اهل سانفرانسیسکو می­‌گوید: «وقتی باردار بودم، شکمم بسیار سفت شده بود و خیلی می‌­خارید. و با بالا آمدن شکمم می­‌توانستم خطوط کشیدگی پوست را روی شکمم ببینم. این خطوط پس از دومین بارداری بیشتر شدند.»


همه حقیقت درباره خطوط کشیدگی پوست در دوران بارد - فارمد

آناتومی خطوط کشیدگی پوست

خطوط کشیدگی پوست زمانی ایجاد می­‌شوند که سرعت رشد بدن شما بیشتر از سرعت رشد پوستتان باشد. این اتفاق موجب می­‌شود که فیبرهای ارتجاعی زیر سطح پوست بشکنند و خطوط کشیدگی پوست به وجود آیند.
دکتر هایدی والدورف، استادیار کلینیک پوست مدرسه پزشکی سینای در نیویورک­‌سیتی، می­‌گوید: «زنان در طول 9 ماه بارداری 30 پوند به وزنشان اضافه می‌­شود. رشد بدن با این سرعت موجب می‌­شود که خطوط کشیدگی پوست ایجاد شوند خصوصاً روی شکم و پستان­‌ها که از همه بیشتر رشد می­‌کنند. این خطوط را می­‌توان روی ران­‌ها، باسن و بازوها مشاهده کرد. این خطوط معمولاً در ابتدا قرمز یا بنفش هستند اما پس از بارداری کم­کم به رنگ سفید یا خاکستری درمی­‌آیند.
متخصصان می­‌گویند زنانی که در وزن سلامت خود هستند ، 25 تا 35 پوند به وزنشان اضافه می­‌شود. دکتر مری لوپو، استان کلینیک پوست مدرسه پزشکی دانشگاه تولان می­‌گوید: «فکر بدی نیست که در همین حدود وزن باقی بمانید و حتی کم­‌کم به وزنتان اضافه شود تا با اضافه‌وزن سریع مواجه نشوید.» به‌عبارت‌ دیگر، در به وجود آمدن خطوط کشیدگی پوست، سرعت اضافه کردن وزن به‌اندازه مقدار اضافه‌وزن اهمیت دارد.

خطوط کشیدگی پوست در چه کسانی نمایان می­‌شود؟

اگر این خطوط را دارید، مانند بقیه هستید. طبق یافته‌­های آکادمی پوست آمریکا، این خطوط در 90% زنان پس از ششمین یا هفتمین ماه بارداری پدیدار می­‌شوند. اگر مادرتان هنگام بارداری این خطوط را داشت، احتمالاً شما هم خواهید داشت زیرا ژنتیک در ایجاد این خطوط نقش دارد. هرچه پوستتان روشن­‌تر باشد، رنگ این خطوط به صورتی نزدیک‌­تر خواهد بود. خطوط کشیدگی پوست در زنانی که پوستشان تیره‌­تر است، معمولاً روشن‌­تر از پوست است.

آیا می‌­توان از بروز خطوط کشیدگی پوست پیشگیری کرد؟

متأسفانه راهی برای پیشگیری وجود ندارد. هیچ لوسیون، کرم یا روغنی نمی­‌تواند این کار را انجام دهد دکتر لوپو می­‌گوید هر محصولی که چنین ادعایی داشته باشد، دروغ است. لوپو معتقد است که مرطوب نگه‌ داشتن پوست با لوسیون یا کرم چرب فکر خوبی است خصوصاً اگر حس خوبی در پوست شما ایجاد کند و آن را نرم­‌تر نگه دارد. همچنین به کاهش خارش پوست هنگام بزرگ شدن شکم کمک می­‌کند. دکتر آن چاپاس، متصدی بالینی گوست در مرکز پزشکی سینای معتقد است که آب­‌رسانی کافی به بدن با آب نیز کمک می­‌کند.

برای از بین بردن خطوط کشیدگی پوست تلاش کنید

برخی از خطوط کشیدگی پوست (خطوط نقره‌ای‌رنگ) به­ مرور از بین می‌­روند اما خطوط دیگر تیره‌­تر و مشخص‌­تر می‌­شوند. دکتر والدورف معتقد است که بهترین زمان برای از بین بردن این خطوط زمانی است که هنوز در مرحله قرمزی قرار دارند. ژل­‌های حاوی عصاره پیاز و اسید هیالورونیک ممکن است اثربخش باشند. یکی از تحقیقات در این زمینه نشان داده افرادی که از این ژل استفاده کرده‌­اند معتقدند پس از 12 هفته استفاده روزانه، خطوط روی پوستشان از بین رفته است. روش دیگر، استفاده از رتینوئید است که متخصص پوست می‌­تواند برایتان تجویز کند. دکتر والدورف می­‌گوید: «این ماده به تغییر سلول­‌ها سرعت می­‌بخشد و می‌­تواند محرک رشد کلاژن باشد که پوستی سالم‌­تر را به ارمغان خواهد آورد.» (البته نمی­‌توانید در هنگام بارداری و شیردهی از رتینوئید استفاده کنید)
روش درمانی دیگر، لیزر است که پوست را داغ می­‌کند. دکتر جنین بی. می­‌گوید که این روش رشد کلاژن را سرعت می­‌بخشد و رگ­‌های خونی گشاد شده را کوچک می­‌کند. دکتر داونی، یکی از متخصصان پوست مونت کلیر می­‌گوید احتمالاً چند جلسه طول می­‌کشد تا این روش نتیجه بدهد. او معتقد است که روش‌­هایی چون لایه‌­برداری پوست هم می­‌تواند به تجدید آن کمک کند اما نباید انتظار تغییر بزرگی را داشت.
برخی زنان پس از زایمان، سعی می­‌کنند با شرایط جدید پوستی خود سازگار شوند. شا می­‌گوید: «وقتی فهمیدم که هیچ ورد جادویی وجود ندارد، تصمیم گرفتم که خطوط کشیدگی پوست را به­ عنوان بخشی از بدن مادرانه­‌ام بپذیرم. برجستگی­‌های جدید، شکل جدید و پوست جدید.»

مطالب مرتبط:

 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید