بارداری: تغییرات بدن درسه ماه اول

بارداری: تغییرات بدن درسه ماه اول

دیر شدن پریود معمولاً اولین نشانه بارداری است. ممکن است هنگامی‌که تخمک بارورشده در رحم لانه‌گزینی می‌کند، کمی گرفتگی عضله و اندکی خونریزی داشته باشید. اگر پریودتان دیر شده و حدس می‌زنید که باردار باشید، می‌توانید تست خانگی بارداری را انجام دهید. اگر این تست را چند روز پس از تاریخی که قرار بوده پریود شوید، انجام دهید، میزان دقت آن بسیار بالا خواهد بود و به‌احتمال بسیار زیاد جواب آن درست است. پزشکتان هم می‌تواند بارداری شما را تأیید کند و درباره مراقبت‌ها بارداری برایتان توضیح دهد.

بارداری: تغییرات بدن درسه ماه اول

چرا در دوران بارداری احساس خستگی زیادی دارم؟

احساس خستگی زیاد، یکی از رایج‌ترین علائم در ابتدای بارداری است. بدن شما در این مدت برای اینکه خود را با وضعیت جدید وفق دهد، فعالیت فراوانی دارد. این امر موجب خستگی شدید می‌شود. ممکن است لازم باشد که خواب شب خود را بیشتر کنید و در صورت امکان کمی در طول روز هم بخوابید. به‌احتمال‌زیاد، انرژی شما در سه ماه دوم بارداری به حالت عادی بازخواهد گشت.

حالت تهوع صبحگاهی چیست؟

حالت تهوع صبحگاهی، حالت تهوع و استفراغی است که بسیاری از زنان باردار در طول چند ماه اول بارداری خود تجربه می‌کنند. حالت تهوع صبحگاهی در اثر هورمون‌های بارداری ایجاد می‌شود و ممکن است در هر ساعتی از روز اتفاق بیفتد، نه‌فقط هنگام صبح. برخی مواد غذایی و بوها، این حالت را تشدید می‌کنند و گاهی موجب استفراغ می‌شوند. برخی زنان هنگامی‌که معده‌شان خالی است، حالت تهوع بیشتری دارند. حالت تهوع صبحگاهی معمولاً چند روز پس از دیر شدن پریود یا پس از مثبت بودن جواب تست بارداری آغاز می‌شود. این حالت معمولاً با شروع سه ماه دوم بارداری از بین می‌رود.

تغییرات دیگر در سه ماه اول بارداری

تکرر ادرار

هر چه به پایان سه ماه اول بارداری نزدیک می‌شوید، بیشتر به توالت خواهید رفت زیرا هرچه رحم بزرگ‌‌تر می‌شود به مثانه بیشتر فشار می‌آورد. ممکن است هنگام عطسه یا سرفه هم کمی ادرار از بدنتان خارج شود زیرا فشار بیشتری بر مثانه وارد خواهد شد.

بالا آمدن شکم

با بزرگ‌تر شدن رحم و رشد کودک، سایز کمرتان هم افزایش می‌یابد (بسته به اینکه قبل از بارداری چه سایزی داشتید، ممکن است در سه ماه دوم بارداری متوجه این مسئله شوید). علائم احساسی. ممکن است فراموش‌کار و دمدمی‌مزاج شوید یا توانایی تمرکز خود را از دست بدهید. این علائم می‌تواند در اثر خستگی، هورمون‌های بارداری و احساستی باشند که خاص دوران بارداری هستند.

سرگیجه

بدن شما برای تأمین خون کافی برای رشد جنین، بیش‌ازاندازه فعالیت می‌کند. این امر موجب می‌شود که شما احساس سرگیجه کنید. گرسنگی، خستگی یا استرس هم می‌توانند عامل بروز این نشانه باشند. اگر سرگیجه شدید همراه با خونریزی واژینال یا درد شکم دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است دچار بارداری خارج از رحم در این وضعیت، تخمک بارورشده خارج از رحم لانه‌گزینی می‌کند شده باشید که بسیار خطرناک است و آن شما را تهدید می‌کند.

سوزش سر معده

هورمون‌های بارداری فرایند هضم غذا را کند می‌کنند تا بدن شما زمان کافی برای جذب مواد مغذی داشته باشد. دستگاه گوارش آرام‌تر می‌شود و غذا بیشتر در معده می‌ماند، همین امر موجب سوزش سر معده می‌شود.

یبوست

هضم کند غذا می‌تواند موجب بروز یبوست، گاز و نفخ معده شود. شما باید در این دوران ویتامین‌های بارداری حاوی آهن را مصرف کنید. آهن موجود در ویتامین هم می‌تواند منجر به یبوست شود. ممکن است پزشکتان برای کاهش یبوست، مکمل‌های فیبردار یا قرص‌های مسهل تجویز کند. اگر مشکلات شدید داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است ویتامین بارداری دیگری برایتان تجویز کند.

رگ‌های مشخص

ممکن است رگ‌های آبی شکم، پستان‌ها و پاهایتان مشخص‌تر شوند زیرا بدن برای تأمین نیازهای بارداری، خون بیشتری تولید می‌کند و پمپاژ قلب هم سریع‌تر می‌شود. ممکن است روی صورت، گردن یا بازوهایتان رگ‌های عنکبوتی مویرگ‌هایی که به شکل پاهای عنکبوت از یک نقطه بیرون می‌زنند پدیدار شوند.

تغییرات پوستی

احتمالاً افراد دیگر «درخشش بارداری» را در شما تشخیص خواهند داد، درخشش گلگونی که به دلیل افزایش جریان خون ایجاد می‌شود. هورمون‌های بارداری چربی پوست را بیشتر می‌کنند که موجب بروز آکنه می‌شود.

تغییرات پستان‌ها

بسیاری از زنان در همان ابتدای بارداری، تغییراتی در پستان‌های خود حس می‌کنند. هورمون‌های بدنتان برای آماده شدن برای شیردهی در حال تغییر هستند. با وقوع این تغییرات، ممکن است پستان‌های شما حساس و متورم شوند. شاید برآمدگی‌های کوچکی را هم در اطراف نوک سینه خود مشاهده کنید. پستان‌های شما در تمام طول دوران بارداری به رشد و تغییر خود ادامه خواهند داد و در دوران پایانی بارداری بزرگ‌تر و پرتر خواهند شد.

تغییرات واژینال

پوشش واژن ضخیم‌تر و حساسیت آن کمتر خواهد شد. ممکن است ترشح نسبتاً سفید و رقیقی داشته باشید که در دوران بارداری کاملاً طبیعی است. خونریزی واژینال کم (لکه‌بینی) هم معمول و طبیعی است. اما در صورت مشاهده هرگونه خونریزی باید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر خونریزی شدید و همراه با درد است به اورژانس مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

محصولات مرتبط:

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید