بارداری هفته به هفته – هفته اول بارداری و هفته دوم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته اول بارداری و هفته دوم بارداری

تبریک! در طول هفته اول بارداری و هفته دوم بارداری، بدن شما در حال آمده شدن برای شرایط احتمالی است. نکات بسیار مهمی در مورد این دو هفته هستند که هر مادری باید آنها را بداند. در ادامه این نکات را با هم مرور خواهیم کرد.


هفته اول بارداری و هفته دوم بارداری - فارمد

بارداری چگونه محاسبه می­‌شود؟

محاسبه روزی که نوزادتان شروع به رشد کرد و دنبال کردن تاریخ‌­های بارداری، کار دشواری است. سیر بارداری از اولین روز آخرین پریود نرمال (LMP) زن محاسبه می‌­شود، باوجود اینکه رشد جنین از زمان لقاح شروع می­‌شود که حدود دو هفته پس‌ ازآن است.
بارداری از این روز محاسبه می­­‌شود زیرا هر بار که زن پریود می­‌شود، بدنش در حال آماده شدن برای بارداری است. اگر از LMP محاسبه کنیم، میانگین بارداری زنان، 280 روز است. محاسبه بارداری از این روز، معیار استانداردی در اختیار پزشکان قرار می­‌دهد زیرا تعیین زمان دقیق لقاح بسیار دشوار است.

چه تغییراتی در هفته اول بارداری و هفته دوم بارداری در بدن صورت می­‌گیرد؟

دوره ماهانه شما آغاز شده و احتمالاً در فکر باردارشدن هستید. زمان تخمک­‌گذاری مهم‌­ترین چیزی است که در انجام لقاح تأثیر دارد. تخمک­‌گذاری زمانی اتفاق می­‌افتد که تخمک بالغ از تخمدان خارج شود، از لوله فالوپ پایین بیاید و آماده بارور شدن باشد.
دیواره رحم برای نگه‌داشتن تخمک بارورشده ضخیم شده است. اگر لقاح صورت نگیرد، دیواره رحم فرو می‌­ریزد. فرو ریختن دیواره رحم و تخمک بارور نشده، هنگام پریود (خونریزی) صورت می­‌گیرد.

چند نکته ضروری درباره تخمک­‌گذاری:

  • تخمک، تنها 12 تا 24 ساعت پس از رها شدن از تخمدان زنده می­‌ماند.
  • معمولاً در هر بار تخمک­‌گذاری تنها یک تخمک آزاد می­‌شود.
  • استرس، بیماری، سفر، تغییرات چشمگیر در وزن، ورزش و الگوهای خواب بر روند تخمک­‌گذاری تأثیر می­‌گذارند.
  • برخی زنان در دوره تخمک­‌گذاری لکه‌­بینی دارند. نباید لکه­‌بینی را با پریود واقعی اشتباه گرفت بلکه خونریزی ناشی از تخمک­‌گذاری است.

چه اتفاقی برای نوزاد می‌­افتد؟

فعلاً اتفاقی نمی­‌افتد اما تا استقرار کامل شرایط باید صبر کنید. دیری نمی­‌پاید که تخمک آزاد شده و آماده بارور شدن می‌­شود.

چگونه تخمک‌­گذاری را دنبال کنید؟

چرخه ماهانه زنان از اولین روز پریود تا اولین روز پریود بعدی محاسبه می‌­شود. به‌طور متوسط، چرخه ماهانه معمولاً بین 28 تا 32 روز است. تخمک­‌گذاری با شروع اولین روز چرخه که همان روز آغاز پریود است، محاسبه می­‌شود. اکثر زنان، یک روز بین روز 11 تا روز 21 چرخه خود تخمک­‌گذاری می­‌کنند. این، همان زمانی است که به آن «زمان باروری» یا «پنجره باروری» چرخه ماهانه می­‌گویند زیرا آمیزش جنسی در این زمان، شانس باردارشدن را افزایش می‌­دهد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دنبال کردن تخمک­‌گذاری به لینک­‌های زیر مراجعه کنید:

  • آگاهی از باروری
  • درک تخمک­‌گذاری
  • تقویم تخمک­‌گذاری

برنامه‌ریزی شما در این مقطع چگونه باید باشد؟

احتمالاً لازم است در این مقطع در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید تا شانس لقاح و داشتن نوزادی سالم را افزایش دهید. ورزش کافی و رژیم غذایی متناسب، عوامل مهمی در این مقطع هستند.
توصیه می­‌شود که مصرف ویتامین­‌های دوران بارداری را آغاز کنید و از موارد زیر بپرهیزید:

  • کافئین
  • شیرین­‌کننده­‌های مصنوعی
  • الکل
  • مواد مخدر
  • نیکوتین

اگر در حال مصرف دارویی هستید حتماً پزشک خود را در جریان بگذارید تا مطمئن شوید مصرف آن در دوران بارداری اشکالی ندارد.

نکته‌­هایی برای بهتر کردن بارداری

مهم‌­ترین کاری که می­‌توانید در حال حاضر انجام دهید این است که طوری رفتار کنید که انگار باردار هستید. به دلیل اینکه ممکن است تا چند هفته از وقوع لقاح مطمئن نشوید، این کار شما و نوزاد آینده‌تان را از هرگونه فعالیت و چیزی که می‌­تواند مشکل‌­ساز شود دور نگه می­‌دارد.

نکته­‌هایی برای همسر مادر

بسیاری از مواقع، همسر زن فکر نمی­‌کند در این مقطع نقشی دارد. اما سلامت و سبک زندگی او هم بر نوزاد آینده تأثیر می­‌گذارد. او هم باید مراقب رژیم غذایی، مصرف دارو و عادت­‌هایی چون سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر و الکل باشد.
مردان هم قبل از لقاح می‌­توانند از مزایای مصرف ویتامین­‌های دوران بارداری یا مکمل­‌های ویتامینی دیگر سود ببرند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید