بارداری هفته به هفته – هفته ششم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته ششم بارداری

تبریک! اکثر زنان معمولاً بین هفته چهارم تا هفتم متوجه بارداری خود می‌­شوند. این خبرنامه هفتگی به شما کمک می‌­کند تا بدانید در دوران بارداری باید منتظر چه اتفاقاتی باشید. اگر تازه متوجه شده­‌اید که باردار هستید، بهتر است خبرنامه‌های پیشین را هم مطالعه کنید.

هفته ششم بارداری - فارمد

بارداری چگونه محاسبه می‌­شود؟

سردرگمی­‌های فراوانی درباره روش محاسبه بارداری وجود دارد. به دلیل اینکه اکثر زنان نمی­‌دانند لقاح چه زمانی انجام شده زیرا پیدا کردن زمان دقیق تخمک­‌گذاری دشوار است، بارداری از اولین روز آخرین پریود شما (LMP) محاسبه می‌­شود.
اگر از زمان LMP محاسبه کنیم، دوران بارداری حدود 40 هفته طول می­‌کشد.

چه تغییراتی در هفته ششم بارداری در بدن صورت می­‌گیرد؟

برخی زنان در هفته ششم بارداری متوجه می‌­شوند که اضافه ­وزن پیدا کرده‌­اند و برخی متوجه می‌­شوند که وزن کم کرده­‌اند. ممکن است متوجه تغییراتی در پستان‌­های خود شده باشید حساسیت، تیره شدن اطراف نوک پستان و تورم. شاید سوزش سر معده را تجربه کنید که در دوران بارداری معمول است.
برخی زنان در دوران بارداری خونریزی اندکی دارند. این لکه­‌بینی (لکه­‌های خون روی لباس­ زیر یا دستمال توالت) شاید با گرفتگی اندک عضلات همراه باشد. این موارد لزوماً مایه نگرانی نیستند.
اما باید لکه‌­بینی خود را تحت نظر داشته باشد و در اولین ملاقات با پزشک خود، او را در جریان بگذارید. همچنین اگر خونریزی شدت گرفت مانند پریود عادی یا گرفتگی‌­ها شدیدتر از گرفتگی‌­های پریود بود، باید با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است این‌­ها نشانه سقط­جنین باشند.

در هفته ششم بارداری چه اتفاقی برای نوزاد می­‌افتد؟

رشد شش­‌ها، آرواره، بینی و سقف دهان آغاز شده است. کف دست‌­ها و پاها ساختاری پرده­ای دارند که به انگشت­‌های دست و پا تبدیل خواهند شد. مغز به شکل­‌گیری خود به بخش­‌های پیچیده ادامه می‌­دهد. در این مقطع می‌­توانید صدای ضربان قلب کودک را در سونوگرافی بشنوید.

اندازه نوزاد در هفته ششم بارداری چقدر است؟

طول نوزاد شما حدود 19.05 میلی‌­متر است.

برنامه­‌ریزی شما برای هفته ششم بارداری چه باید باشد؟

در دوران بارداری حتماً باید گروه خونی خود و همسرتان را بدانید.
گروه خونی هر فرد، یکی از این چهار گروه اصلی است:

  • A
  • B
  • AB
  • O

نوع آنتی­ژن­‌ها در سلول‌­های خونی، گروه‌­های خونی را تعیین می­‌کنند. آنتی­ژن­‌ها، پروتئین‌­هایی هستند که در سطح سلو‌ل‌­های خونی قرار دارند و سیستم ایمنی به آن‌ها واکنش نشان می‌­دهد. عامل ارهاش، نوعی پروتئین است که در سطح گلبول­‌های قرمز قرار دارد.
اکثر افرادی که عامل ارهاش دارند، ارهاش مثبت هستند. کسانی که عامل ارهاش را ندارند، ارهاش منفی هستند. باید گروه خونی خود را بدانید زیرا اگر مادر ارهاش منفی باشد و نوزاد ارهاش مثبت، مشکلاتی در دوران بارداری ایجاد می‌­شود.

نکاتی برای بهتر کردن بارداری

برخی زنان می­‌گویند که ویتامین‌­های بارداری دلشان را به هم می‌­زند. اگر شما هم این مشکل را دارید، بهتر است آن‌ها را با غذا یا شب قبل از خواب مصرف کنید. اگر مشکلتان حل نشد، قبل از اینکه مصرف آن‌ها را کاملاً قطع کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی برای همسران

احتمالاً همسرتان با حالت تهوع صبحگاهی دست‌وپنجه نرم می­‌کند و شما کاملاً احساس درماندگی می­‌کنید. اما می‌­توانید به همسرتان در کنار آمدن با حالت تهوع و استفراغ که در سه ماه اول بارداری عادی است، کمک کنید.
کارهای مفیدی که می­توانید انجام دهید عبارت هستند از:

  • آشپزی (یا سفارش غذا)
  • کمک در تمیز کردن آشپزخانه
  • خرید کردن

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید