بارداری هفته به هفته – هفته شانزدهم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته شانزدهم بارداری

تنها چهار هفته مانده تا نیمی از دوران بارداری خود را طی کنید! در اینجا به نکاتی برای پشت سر گذاشتن هفته شانزدهم بارداری اشاره می‌­شود.

هفته شانزدهم بارداری

چه تغییراتی در هفته شانزدهم بارداری در بدن صورت می‌‌­گیرد؟

رحم به رشد خود ادامه می­‌دهد و حدود یک­‌چهارم کیلوگرم است. جفت هم به رشد خود ادامه می­‌دهد و مایع آمنیوتیک بیشتری تولید می­‌کند تا از کودک شما در دوران بارداری محافظت کند. در این مرحله حدود 0.2 کیلوگرم مایع آمنیوتیک، کودک سما را احاطه کرده است. هنگام بارداری، حجم خون شما 30 تا 50 درصد افزایش می­‌یابد، درنتیجه خون بیشتری در بدن جریان خواهد یافت. این افزایش جریان خون، صورت شما را درخشان‌­تر می­‌کند. بدن هم هورمون‌های بیشتری تولید می­‌کند و به همین دلیل، غدد چربی بیشتر کار می­‌کنند و پوست شما براق­‌تر می‌­شود. هردوی این­ها موجب «درخشش بارداری» می‌­شوند. اگر پوستتان خیلی چرب شده­ است، می­‌توانید برای پاک کردن آن از پاک­‌کننده­‌های بدون چربی استفاده کنید. کار دیگری که می­‌توانید بکنید این است که لبخند بزنید و از درخشش خود لذت ببرید!

در هفته شانزدهم بارداری اندازه کودک چقدر است؟

در پایان هفته شانزدهم، طول کودک حدود 13.5 سانتی­متر (CRL) و وزن او 0.07 کیلوگرم است.

برای نوزاد در هفته شانزدهم بارداری چه اتفاقی می‌­افتد؟

احتمالاً تا چند هفته دیگر لازم نیست که به پزشک خود مراجعه کنید. در مراجعه بعدی خود به پزشک احتمالاً شما را معاینه خواهد کرد و چند آزمایش تجویز می­‌کند که عبارت هستند از:

  • سونوگرافی
  • آلفا فتوپروتئین (AFP)
  • آزمایش سه­‌گانه
  • آمینوسنتز

پزشک شما شاید درباره موارد زیر با شما صحبت کند:

  • علائم رباط گرد
  • زایمان زودرس
  • انتخاب متخصص اطفال
  • کلاس­‌های بارداری و مادری
  • کلاس‌­های زایمان

نکاتی برای بهتر کردن بارداری

از هفته شانزدهم تا بیستم، می‌­توانید تحرکات جنین را احساس کنید. اگر اولین تجربه بارداری خود را پشت سر می­‌گذارید احتمالاً این تحرکات را نزدیک به هفته بیستم احساس خواهید کرد. اولین تحرکات مانند حباب­‌های هوا یا لرزش هستند. ممکن است این احساس را داشته باشید و متوجه نشوید که حرکت نوزاد بوده است. میزان تحرکات و زمان وقوع آن‌ها در بارداری­‌های مختلف، متفاوت است بنابراین مقایسه بارداری فعلی خود با بارداری­‌های قبلی چندان کمکی نخواهد کرد. در این مرحله، خوابیدن به پهلو اهمیت بیشتری پیدا می­‌کند؛ بسیاری از پزشکان توصیه می­‌کنند که از هفته شانزدهم، اصلاً به پشت نخوابید. به همین دلیل استفاده از بالش در این دوران بهتر است تا بدن شما را نگه دارد تا در طول شب تکان نخورید.

نکاتی برای همسران

همسرتان به­‌تدریج در طول چند هفته آینده تکان­‌های کودک را احساس خواهد کرد. این اتفاق می­‌تواند رابطه بین مادر و کودک را قوی­‌تر کند اما گاهی شما احساس غریبگی خواهید کرد. بالاخره شما هم خواهید توانست حرکت­‌های کودک را احساس کنید اما تا آن زمان می­‌توانید هرروز با او حرف بزنید. اگر نمی­‌دانید به او چه بگویید، می‌­توانید برایش کتاب یا آواز بخوانید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید