بارداری هفته به هفته – هفته دهم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته دهم بارداری

تقریباً سه ماه اول بارداری را پشت سر گذاشته‌­اید! در این مطلب به شما خواهیم گفت که در هفته دهم بارداری باید انتظار چه چیزی را داشته باشید.

هفته دهم بارداری

چه تغییراتی در هفته دهم بارداری در بدن صورت می­‌گیرد؟

رحمتان به رشد خود ادامه داده است اما احتمالاً در این مقطع زیاد مشخص نیست. برخی زنان آمادگی گفتن این خبر را به اطرافیان دارند اما برخی هنوز با بارداری خود کنار نیامده‌­اند. آنچه اهمیت دارد این است که درباره احساسات خود با همسر و پزشکتان صادق باشید.

در هفته دهم بارداری چه اتفاقی برای نوزاد می­‌افتد؟

دوران جنینی از همین زمان آغاز می­‌شود و ارگان­‌های نوزاد به رشد و تکامل خود ادامه می‌­دهند. اکثر ارگان­‌های حیاتی نوزاد (ازجمله کلیه‌­ها، کبد، مغز و شش‌­ها) در حال فعالیت هستند اما روند تکامل خود را در دوران باقیمانده بارداری ادامه خواهند داد.
سر نوزاد، نیمی از طول بدنش را تشکیل داده است و روی پیشانی او برآمدگی وجود دارد که فضای لازم برای رشد مغز را مهیا می­‌کند. ناخن­‌های دست و پا، و موها در این هفته شروع به رشد می­‌کنند. انگشتان دیگر توری شکل نیستند.
نوزاد فعالانه مایع آمنیوتیک را می­‌بلعد و پاهای خود را لیس می­‌زند.

اندازه نوزاد در هفته دهم بارداری چقدر است؟

طول نوزاد کمی بیش از 5.08 سانتی­متر و به‌اندازه لیموترش است. وزنش حدود 7 گرم است.

برنامه­‌ریزی شما برای هفته دهم بارداری چه باید باشد؟

دومین مراجعه شما به پزشک بین هفته دوازدهم و شانزدهم اتفاق می‌­افتد. در این مراجعه، احتمالاً پزشک سونوگرافی انجام می­‌دهد و شما می‌­توانید برای اولین بار کودک خود را ببینید. برخی زنان دوست دارند عکس این سونوگرافی خود را برای یادگاری داشته باشند.
قبل از این کار فهرست ایمنی سونوگرافی تجاری را بررسی و با پزشک خود درباره آن صحبت کنید. شاید پزشک برای تشخیص صدای ضربان قلب نوزاد از گوشی پزشکی داپلر استفاده کند.
احتمالاً پزشکتان درباره حرکات اولیه نوزاد با شما صحبت خواهد کرد. این­‌ها اولین حرکات نوزاد هستند که مادر می‌­تواند آن‌ها را حس کند. به آن‌ها لگدزدن کودک هم می­‌گویند و شاید بین هفته سیزدهم تا شانزدهم احساس شود.

نکاتی برای بهتر شدن بارداری

درست است که باردار هستید اما برای اینکه وزنتان را کنترل کنید، فعالیت‌­های متنوعی را می‌­توانید انجام دهید. چه قبل از بارداری ورزش می­‌کردید چه ورزش نمی­‌کردید، برای اطمینان از اینکه چه فعالیت‌هایی برایتان مناسب است، با پزشک خود مشورت کنید.
بسیاری از پزشکان راه رفتن و شنا کردن را توصیه می­‌کنند زیرا فشار کمی به بدن وارد می­‌کنند و می­‌توانید در کل طول بارداری آن‌ها را انجام دهید.

نکاتی برای همسران

همسرتان علاقه زیادی به ورزش منظم پیدا می­‌ک‌ند. با او صحبت کنید و ببینید ورزش یا فعالیتی هست که هر دو نفر باهم انجام دهید یا نه.
برخی فعالیت­‌هایی که می­‌توانید با هم انجام دهید:

  • راه رفتن
  • شنا کردن
  • تنیس
  • گلف

مهم­‌ترین مسئله این است که در حین ورزش باهم وقت بگذرانید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید