English | فارسی

آیا نگران زایمان خود هستید؟ این ده مورد می‌توانند به شما کمک کنند – بخش دوم

در مطلب قبل به مواردی درباره‌ی نگرانی‌های زنان در رابطه با زایمان اشاره کردیم. در این مطلب نیز به ادامه‌ی این موارد اشاره می‌کنیم.

آیا نگران زایمان خود هستید؟ این ده مورد می‌توانند به شما کمک کنند - فارمد

5: هر زایمان یک اتفاق خاص است

کسانی که در زمینه زایمان کار می‌کنند می‌گویند هر زایمان یک اتفاق خاص و بی‌نظیر است. مهم نیست چند بار زایمان داشته‌اید، هر بار تجربه‌ای کاملاً جدید خواهید داشت. این نگاه که تجربه‌ای شبیه زایمان خواهر، بهترین دوست یا مادر همسرتان خواهید داشت درواقع نادیده گرفتن تفاوت خودتان با دیگران است. تجربه‌های آنان از زایمان تنها مختص آن‌هاست؛ جایی که آن‌ها زایمان کرده‌اند و کسی که در کنار آن‌ها بوده حتماً بر شکل‌گیری تجربه آن‌ها تأثیر داشته است. فهمیدن این واقعیت که زایمان شما تجربه‌ای خاص خودتان خواهد بود کمک می‌کند تا ترس‌هایتان را در یک چشم‌انداز واقعی قرار دهید.

6: بر نتیجه پایانی تمرکز کنید

اگر اضطراب زایمان واقعاً دارد بر شما غلبه می‌کند، به این فکر کنید که به چه علت تمام این کارها را انجام می‌دهید. بله، زایمان ممکن است کار سختی باشد ولی شما قرار است موجود کوچکی را ببینید که ماه‌ها لگدهایش را در شکمتان حس کرده‌اید.
سعی کنید در بخش نوزادان بنشینید و به نوزاد خودتان و حسی که از در آغوش گرفتن او خواهید داشت فکر کنید، عطر خوب نوزادان را استشمام کنید و انگشتان ریز پاهایشان را بشمارید. ممکن است دوست داشته باشید چیزهایی که برای نوزادتان آماده کرده‌اید را بیرون بیاورید و به این فکر کنید که به‌زودی مادر این فرد خاص خواهید شد.
اگر دوروبرتان را با چیزهایی که برای نوزادتان انتخاب کرده‌اید پرکنید آن وسایل به یادتان می‌آورند که پاداش بسیار بزرگی در انتهای راه بارداری و زایمان وجود دارد و این کار سخت واقعاً ارزشش را دارد.

7: حالات روحی‌تان را بهبود بخشید

گاهی فکر کردن به آینده نامعلوم می‌تواند راه زندگی شما را در زمان حال سد کند. کارهایی که شاد و خوشحالتان می‌کنند انجام دهید. با دوستان و عزیزانتان وقت بگذرانید یا یک سرگرمی که همیشه دوست داشتید را انجام دهید.
آروماتراپی برای بعضی زنان در طول بارداری تجربه‌ای بسیار مفید بوده و باعث از بین رفتن افسردگی آن‌ها شده است (اما حتماً تحقیق کنید که عطر چه نوع روغن‌هایی برای دوران بارداری بی‌خطر هستند). تلقین‌های مثبت روزمره هم تکنیک دیگری برای شروع یک روز خوب است.

8: یک دفترچه یادداشت روزانه داشته باشید

نوشتن افکار و احساسات روزمره بر روی کاغذ بسیار مفید خواهد بود. داشتن یک دفتر یادداشت روزانه یکی از راه‌هایی است که می‌توانید برای مقابله با اضطراب‌های خود از آن استفاده کنید و آن‌ها را بهتر بشناسید.
نوشتن در دفتر یادداشت روزانه چشم‌انداز درستی پیش روی شما قرار می‌دهد به‌خصوص اگر قادر باشید اضطراب‌های خود را پشت سر بگذارید. می‌توانید به عقب نگاه کنید و ببینید در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بارداری‌تان چگونه پیش رفته‌اید.

9: تمرین آرامش‌بخشی کنید

آموختن مهارت‌های آرامش بخشی می‌تواند باعث احساس توانمندی در کاهش اضطراب‌هایتان باشد. فشار ذهنی و روحی می‌تواند به جسم شما منتقل شود و در نقاطی مانند گردن، شانه‌ها و فَک گرفتگی عضلانی ایجاد کند. باید بتوانید در طول زایمان و بارداری تا جای ممکن آرامش خود را حفظ کنید چون ماهیچه‌های دردناک باعث حساسیت بیشتر نسبت به درد می‌شوند.
می‌توانید به‌سادگی، از طریق یادگرفتن یک تکنیک ساده آرامش بخشی و استفاده روزانه از آن یا انجام یوگا، مدیتیشن یا گرفتن ماساژ آرامش خود را تأمین کنید. تمرکز حواس را بیاموزید. در انتخاب شیوه آرامش بخشی مطمئن شوید که اولاً با آن احساس راحتی می‌کنید و دیگر اینکه روش انتخابی با زندگی روزمره‌تان هماهنگی دارد.

10: خوب بخوابید

بارداری می‌تواند مشکلات زیادی برای خواب ایجاد کند؛ از رفت‌وآمد چندین‌باره شبانه به دستشویی گرفته تا پریدن از خواب با عرق سرد حاصل از کابوس‌های مختلف در مورد زایمان یا نوزاد تازه متولد شده.
یافته‌های محققان نشان می‌دهد که کم‌خوابی باعث بدتر شدن اضطراب می‌شود، درنتیجه خواب کافی بسیار مهم است. اگر برای به خواب رفتن یا دوباره خوابیدن بعد از پریدن از خواب دچار مشکل هستید،  با استفاده از هدفون تمرین آرامش بخشی عضلانی انجام دهید. همه راه‌های دیگری که در بالا گفته شدند به بهتر شدن خواب نیز کمک می‌کنند.
بارداری برای بسیاری از زنان دوره تغییر و تحول احساسات است. بسیار عادی است که با نزدیک شدن زمان زایمان اضطراب و نگرانی شما نیز افزایش پیدا کند. اگر احساس کردید ترس و اضطراب شما را فراگرفته آرامش خود را حفظ کنید چون تنها نیستید. اکثر زنان در لحظه شروع زایمان احساس می‌کنند برای دیدن فرزندشان کاملاً آماده و مشتاق هستند.

برچسب ها: