English | فارسی

اضطراب و افسردگی پس از زایمان – بخش دوم

در مطلب قبل برخی از نکات اضطراب و افسردگی پس از زایمان را بررسی کردیم. در این متن ادامه این نکات را بررسی خواهیم کرد.

اضطراب و افسردگی پس از زایمان - فارمد

چه چیز موجب افسردگی پس از زایمان می‌شود؟

متخصصان همگی معتقدند که افسردگی پس از زایمان تنها یک علت ندارد بلکه مجموعه‌ای از عوامل هورمونی، بیوشیمیایی، محیطی، روانشناسی و ژنتیکی در بروز آن دخیل هستند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که یکی از شاخصه‌های مهم پیش‌بینی PPD، افسردگی یا اضطراب در دوران بارداری است.

آیا من در خطر ابتلا به PPD هستم؟

برخی زنان بیش از زنان دیگر مستعد ابتلا به PPD هستند. مهم‌ترین شاخصه‌های پیش‌بینی افسردگی پس از زایمان عبارت‌اند از:

  • حملات اضطراب یا افسردگی شدید هنگام بارداری در سه‌ماهه سوم
  • سابقه افسردگی یا اضطراب
  • سابقه افسردگی یا اضطراب در خانواده
  • مشکلات زناشویی
  • وقایع استرس‌زای زندگی مانند مشکلات اقتصادی یا از دست دادن شغل
  • استرس نگه‌داری از کودک
  • تأمین اجتماعی ناکافی
  • نگه‌داری از کودکان دشوار
  • عزت‌نفس پایین

عوامل ریسک دیگری که کمتر قابل پیش‌بینی هستند عبارت‌اند از:

  • بارداری ناخواسته یا برنامه‌ریزی نشده
  • جایگاه اجتماعی-اقتصادی پایین
  • افسردگی‌های پس از زایمان

به یاد داشته باشید که این عوامل ریسک مستقیماً منجر به PPD نمی‌شوند. بسیاری از زنان که برخی از این عوامل را دارند، هرگز OCD، اضطراب یا افسردگی را تجربه نمی‌کنند. برخی دیگر هم تنها با داشتن یکی از این عوامل یا بدون داشتن هیچ‌یک، دچار بیماری بالینی شدیدی می‌شوند.

برای مقابله با آن باید چه کنم؟

علاوه بر کمک گرفتن از متخصصان، روش‌هایی وجود دارد تا هنگام OCD، اضطراب یا افسردگی پس از زایمان بتوانید از خودتان مراقبت کنید:
با خودتان خوش‌رفتار باشید. نیازهای اولیه خود را تأمین کنید: سعی کنید خوب بخوابید و خوب بخورید و سعی کنید در مورد احساس فعلی خود عذاب وجدان نداشته باشید. ابتلا به PPD بدان معنا نیست که شما مادر بدی هستید یا فرزند خود را دوست ندارید. وقتی حالتان بهتر شود، این احساس‌ها از بین خواهند رفت.
انتظار زیادی از خود نداشته باشید. اگر مبتلا به OCD، اضطراب و افسردگی بالینی هستید، تنها کافی است از رخت خواب بیرون آیید و روز خود را بگذرانید. تمرکزتان روی خوب مراقبت کردن از خودتان باشد. اگر هرروز بتوانید این کار را انجام دهید، خیلی خوب است.
از کمک دیگران استفاده کنید. بخشی از مادر خوب بودن، این است که بدانید چه زمانی از دیگران کمک بخواهید پس‌ ازاینکه در این دوران دشوار از دیگران کمک بخواهید، نترسید. کمک، اشکال مختلف دارد، از کمک دوستان در پختن غذا و تا کردن لباس‌ها گرفته تا کمک‌های درمانی. برای بهتر شدن به کمک و حمایت دیگران نیاز دارید.
احساسات خود را با دیگران در میان بگذارید. با کسی که به او اعتماد دارید، درباره احساس خود صحبت کنید. با یک دوست دلسوز و همدرد تماس بگیرید. به گروه‌های حمایت از مادران بپیوندید یا با مادران درباره افسردگی پس از زایمان صحبت کنید. حتماً از تعداد زنانی که احساسات مشابه را تجربه می‌کنند، متعجب خواهید شد. اگر همسرتان حامی شماست، حتماً او را در جریان بگذارید و به او بگویید که چگونه می‌تواند به شما کمک کند.
جسم خود را نادیده نگیرید. رسیدگی به جسم، گاهی به بهتر شدن حال درونی شما کمک می‌کند. از همسر یا دوست خود بخواهید مدتی مراقب نوزاد باشند تا شما بتوانید برای رسیدن به آرامش دوش بگیرید. اگر معمولاً آرایش می‌کنید، این کار را الآن هم انجام دهید. فقط برای خودتان به خرید بروید و لباس تازه‌ای برای زمان پس از زایمان خود بخرید. لباس موردعلاقه خود را خصوصاً در روزهای دشوار بپوشید تا مشوق خود در بهتر شدن باشید.
کمی استراحت کنید. دشواری مراقبت شبانه‌روزی از نوزاد می‌تواند شما را خسته کند. متأسفانه مادرانی که مبتلا به اختلالات بالینی پس از زایمان هستند معمولاً نمی‌توانند هر زمان که می‌خواهند بخوابند. اما کمی استراحت برای شما لازم است و بسیار اهمیت دارد حتی اگر در حد خواندن مجله یا تماشای تلویزیون باشد. از یکی از خویشاوندان یا دوستان خود بخواهید که هرروز یک ساعت مراقب نوزاد باشند. اگر کسی را برای انجام این کار نداشتید، می‌توانید یک ماما یا پرستار کودکی که تجربه نگهداری از نوزادان را دارد برای این کار استخدام کنید.
گردش بیرون از خانه. نوزادتان را در کالسکه بگذارید و در محله خود قدم بزنید یا با یکی از دوستانتان در کافی‌شاپی نزدیک، قرار بگذارید. هوای آزاد، نور خورشید و گپ زدن، برای شما و نوزادتان بسیار خوب است. حتی اگر یک گردش ساده در شرایط فعلی برایتان دشوار است، می‌توانید بیرون از خانه بروید، چشمان خود را ببندید، نفس عمیقی بکشید و چند دقیقه در آفتاب بنشینید. این کار به شما کمک خواهد کرد.
آرامش داشته باشید. به دنیا آمدن کودک، دلیل خوبی است برای اینکه آرامش خود را حفظ کنید و سخت نگیرید. با وسوسه شستن لباس‌ها هنگام خواب کودک مبارزه کنید و کارهای خانه را رها کنید. از بیرون غذا سفارش دهید یا از همسرتان بخواهید در بازگشت از محل کار، غذا بخرد. وقتی در حال خواباندن نوزاد هستید یا وقتی بالاخره برای کمی استراحت نشسته‌اید، زنگ موبایل خود را قطع کنید. اگر در مرخصی زایمان هستید، اصلاً به کارهایی که در محل کار انتظارتان را می‌کشند، فکر نکنید. نگران نباشید خیلی زود به روال عادی زندگی برمی‌گردید.

برچسب ها: