English | فارسی

بهبودی پس از زایمان – بخش اول

شما برای به دنیا آوردن فرزندتان، با دشواری‌های فراوانی روبرو بوده‌اید و بدنتان برای بازگشت به وضعیت نرمال به کمی زمان نیاز دارد.

بهبودی پس از زایمان - فارمد

 

نکات مهم در مورد بهبودی پس از زایمان

حال که فرزندم به دنیا آمده است، چرا هنوز هم زیاد بیرون‌روی دارم؟

وقتی باردار بودید، بدنتان مایعات را ذخیره می‌کرد. حال که بدنتان به وضعیت نرمال بازمی‌گردد، این مایعات باید دفع شوند. خون، بافت‌ها و مایعات اضافی که در دوران بارداری ضروری بود باید تجزیه شوند و به‌وسیله کلیه‌ها هنگام ادرار کردن از بدن خارج شوند.
احتمالاً در روزهای پس از زایمان بیشتر بیرون‌روی دارید و مقدار آن بسیار زیاد است. این، یکی از روش‌هایی است که بدن مایعات اضافی را دفع می‌کند. همچنین، بیشتر عرق می‌کنید. در این برهه زمانی معمولاً بیشتر به حمام رفتن نیاز پیدا خواهید کرد.
ممکن است پاها و زانوهایتان ورم کند زیرا مایعات اضافی در بدنتان در حال گردش هستند. حتی شاید این تورم بیشتر از زمانی باشد که باردار بودید.
حتی زمانی که بدن در حال دفع مایعات است، شما باید مایعات فراوانی بنوشید تا مثانه و کلیه‌هایتان سالم بمانند. مصرف آب کافی از یبوست هم جلوگیری می‌کند. اگر خودتان به نوزاد شیر می‌دهید، معمولاً زیاد تشنه خواهید شد پس بهتر است هنگام شیر دادن به نوزاد، در کنار خود بطری آب داشته باشید.

آیا اینکه نمی‌دانم چه زمانی نیاز به بیرون‌روی دارم، نرمال است؟

بله اما نگران نباشید، این وضعیت دوام نخواهد داشت. علت این بی‌حسی، کشیده شدن عصب‌هایی که است که به عضلات کف لگن متصل هستند. این اتفاق هنگام زایمان موجب می‌شود که برای مدتی احساس بی‌حسی کنید.
پس از زایمان، ترشح ادرار هنگام سرفه، عطسه، خنده و ورزش بسیار شایع است.
کف لگن شما در دوران بارداری به‌شدت تحت‌فشار بوده است. وزن رحم، جنین، جفت و مایع آمنیوتیک، همگی روی عضلات شما سنگینی می‌کرده است. هنگام زایمان، عضلات کف لگن شل و کشیده شدند تا فرزند شما بتواند به دنیا بیاید.
شما می‌توانید با انجام تمرین‌های کف لگن، عضلات این قسمت را قوی کنید. احتمالاً در اوایل، چندان چیزی احساس نخواهید کرد یا فقط می‌توانید عضلات خود را به‌صورت ناگهانی و کوتاه حرکت دهید.
حتی اگر چیز زیادی حس نمی‌کنید، به تمرین ادامه دهید. پس از به دنیا آمدن کودک، ماما باید علت اهمیت انجام این تمرین‌ها را برای شما توضیح دهد. پس اگر در انجام درست تمرین‌ها تردید دارید از مامای خود کمک بگیرید.
اگر هرروز، روزی سه بار تمرین‌های کف لگن را انجام دهید، عضلات کف لگنتان قوی می‌شوند و این مشکل در عرض چند هفته برطرف می‌شود. اما اگر انجام این تمرین‌ها کمکی نکرد یا در ادرار کردن مشکل داشتید با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید. شاید نیاز باشد به یک فیزیوتراپیست سلامت زنان یا پرستار مراقبت از زخم، اوستومی و بی‌اختیاری مراجعه کنید.

چرا پس از زایمان دچار گرفتگی عضلات شکم می‌شوم؟

آنچه احساس می‌کنید، منقبض شدن رحم برای بازگشت به اندازه قبل بارداری است. دقیقاً قبل از اینکه فرزندتان به دنیا بیاید، اندازه رحمتان 25 برابر وقتی بود که هنوز باردار نشده بودید.
در دقایقی پس از زایمان، رحمتان شروع به کوچک شدن و فشرده شدن مانند مشت می‌کند. فیبرهای متقاطع رحم منقبض می‌شوند، مانند زمانی که کودک در حال تولد بود و موجب گرفتگی می‌شوند. درد ناشی از این اتفاق شبیه درد زمان پریود است اما گاهی شدیدتر می‌شود. هفته‌ها طول می‌کشد تا رحمتان به اندازه طبیعی خود برگردد.
ماما پس از تولد کودک، رحم شما را معاینه می‌کند. او دست خود را روی شکم شما می‌گذارد و سر رحمتان را با توجه به ناف و استخوان لگن پیدا می‌کند. اگر هنگام انجام این کار، دردی حس کردید به ماما بگویید زیرا ممکن است عفونت باشد.
لایه داخلی سلول‌هایی که رحم شما را پوشش داده‌اند، جدا شده و به شکل ضایعاتی مانند پریود از بدن خارج می‌شوند. این روند حداکثر شش هفته طول می‌کشد. رنگ آن در ابتدا قرمز روشن است، به‌تدریج روشن‌تر می‌شود و قبل از اینکه کاملاً قطع شود به رنگ صورتی و کرم درمی‌آید.

برچسب ها: