English | فارسی

بهبودی پس از زایمان – بخش دوم

در این مطلب به ادامه نکات مهم در مورد بهبودی پس از زایمان می‌پردازیم و برخی از روش‌های مقابله با خستگی در این دوران را به شما می‌آموزیم.

بهبودی پس از زایمان - فارمد

بهبودی پس از زایمان – نکات و راه‌کارها

چرا باوجوداینکه باردار نیستم ظاهری شبیه زنان باردار دارم؟

عضلات شکم شما کشیده و ضعیف شده‌اند و رحم برای کوچک شدن به زمان نیاز دارد. پس از زایمان طبیعی، توصیه می‌شود که هرچه زودتر تمرین‌های عضلات شکم را شروع کنید. این تمرین‌ها کمک می‌کنند تا بدنتان به حالت عادی بازگردد و احتمال کمردرد را کاهش می‌دهند.
هر برنامه ورزشی که دارید را به‌آرامی آغاز کنید و به بدن خود گوش فرا دهید. اگر در دوران بارداری کمردرد یا لگن درد داشتید قبل از انجام تمرین‌ها با یک ماما یا فیزیوتراپیست مشورت کنید.

آیا شیر کافی برای تغذیه فرزندم خواهم داشت؟

به‌محض انجام زایمان، بدنتان دوباره فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند. مکیدن نوزاد و ترشح دو هورمون به نام‌های پرولاکتین و اکسی‌توسین موجب تولید شیر می‌شوند. اگر جلسات اول شیردهی موجب گرفتگی عضلات شکمتان شد، علت این است که اکسی‌توسین موجب انقباض رحم هم می‌شود.
هر بار که به فرزند خود شیر می‌دهید، بدنتان سیگنال‌هایی به مغزتان می‌فرستد تا هورمون‌های بیشتری تولید کند تا شیر بیشتری تولید شود. این فرایند مانند عرضه و تقاضاست. اگر تصمیم نداشته باشید از شیر خود کودک را تغذیه کنید، بدن در ابتدا شیر تولید خواهد کرد و پستان‌هایتان را اشباع خواهد کرد. اما اگر تقاضایی برای تولید شیر بیشتر نباشد، شیرتان خشک خواهد شد.
اولین شیر غنی، کلستروم (آغوز) نام دارد و به مقدار کمی تولید می‌شود. پس از دو تا پنج روز، شیر باید تولید شود. تقریباً همه مادران قدرت تولید شیر فراوان را دارند. اگر نگران هستید که فرزندتان شیر کافی نمی‌خورد، با ماما یا متخصص شیردهی مشورت کنید. احتمالاً متوجه خواهید شد برای رفع مشکل کودک در گرفتن پستان‌ها باید چه کنید.

چه زمانی می‌توانم به‌راحتی بنشینم؟

در زایمان طبیعی معمولاً پزشکان مجبور می‌شوند برش کوچکی بین دهانه واژن و پرینه بدهند. حداکثر نه زن از بین ده زن، پس از زایمان این برش یا خراشیدگی را دارند. این برش معمولاً به‌سرعت بهبود می‌یابد. حدود یک زن از هر صد زن، برش عمیق‌تری (اپیزیاتومی) دارد که بهبودی آن بیشتر طول می‌کشد.
شاید بخیه‌ها به مدت چند روز یا چند هفته دردناک باشند. می‌توانید برای تسکین این ناحیه استامینوفن بخورید و روی آن کمپرس سرد بگذارید.
اگر نگران درد هستید یا فکر می‌کنید پرینه شما در حال بهبودی نیست با ماما تماس بگیرید. و فراموش نکنید که تمرین‌های کف لگن خود را انجام دهید تا تورم کاهش یابد و روند بهبودی سریع‌تر شود. می‌توانید اپلیکیشن کف لگن را در گوشی هوشمند خود دانلود کنید تا زمان انجام تمرین‌ها را به شما یادآوری کند.

چرا پس از زایمان نمی‌توانم احساساتم را کنترل کنم؟

شما هم مانند بسیاری از مادران دیگر، احساساتتان متغیر است و علت آن می‌تواند موارد زیر باشد:

  • ناراحتی جسمی پس از زایمان
  • وظایف مراقبت از نوزاد
  • نگرانی مادر شدن
  • کمبود خواب
  • تغییرات هورمونی

علت هرچه باشد، طبیعی است که تا چند روز پس از زایمان احساس غم و ضعف داشته باشید. این حالت معمولاً دو یا سه روز پس از زایمان رخ می‌دهد و باید چند روز بعد کم‌کم از بین برود.
اگر احساس اضطراب و غم طی چند روز و چند هفته اول از بین نرفت و به‌جای اینکه احساس بهتری داشته باشید، احساسات بدتری داشتید ممکن است دچار افسردگی پس از زایمان (PND) شده باشید. به ماما یا پزشک خود اطلاع دهید تا به شما کمک کنند.

من خسته‌ام. چگونه با این خستگی مقابله کنم؟

اگر با خواندن این مقاله احساس کردید که نیاز به خواب دارید، تعجبی ندارد. تغییر شگرفی که از باردار بودن تا مادر شدن در شما صورت گرفته، بسیار طاقت فرسا است و وقتی با کمبود خواب همراه می‌شود، تعجبی ندارد که شما احساس خستگی کنید. تنها طی چند هفته، همه تغییراتی که کودک در نه ماه در شما ایجاد کرده از بین می‌روند. پس به خودتان فشار نیاورید و به بدنتان اجازه دهید بهبود یابد.
سعی کنید هنگامی‌که فرزندتان خواب است شما هم در طول روز استراحت کنید. البته اگر فرزندان دیگری هم دارید کار دشواری است پس از دوستان و خانواده خود بخواهید در این کار به شما کمک کنند.
به صدای بدنتان گوش کنید و در هر زمان ممکن کمی چرت بزنید. شما بالاخره با استراحت در زمان‌های ممکن و با کمک باشکوه‌ترین موجود زندگی‌تان، فرزند جدیدتان از پس این روزهای اول برمی‌آیید.