English | فارسی

بی‌خوابی در دوران بارداری – 16 نکته برای غلبه بر بی‌خوابی – بخش اول

تحقیقات نشان دهنده‌ی آن است که حدود 78% زنان در مقطعی در دوران بارداری دچار بی‌خوابی می‌شوند.

بی‌خوابی در دوران بارداری – 16 نکته برای غلبه بر بی‌خوابی - فارمد

اگر شما هم جزو این 78% باشید، احتمالاً وقتی کسی می‌گوید: «الآن زیاد بخواب چون وقتی بچه به دنیا بیاید دیگر وقتی برای خوابیدن نداری!»، عصبانی می‌شوید. بیداری کامل، خصوصاً وقتی‌که روز به‌شدت خسته‌کننده‌ای داشتید، بسیار طاقت فرسا است. این چه شوخی بی‌مزه‌ای است؟ اگر برای غلبه بر بی‌خوابی در دوران بارداری نیاز به کمک دارید، در اینجا چند نکته و اطلاعات را برایتان گرد آورده‌ایم.

علت بی‌خوابی در دوران بارداری چیست؟

بی‌خوابی در دوران بارداری می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. ازجمله:

  • تکرر ادرار وقتی رحم به مثانه فشار می‌آورد، تعجبی ندارد که زیاد بیرون‌روی داشته باشید. برخی زنان، علت کمبود خواب خود را در دوران بارداری، خصوصاً در سه ماه آخر، تکرر ادرار می‌دانند.
  • احساس ناراحتی تلاش برای پیدا کردن حالت مناسب برای خوابیدن درحالی‌که یک جنین و جفت را با خود حمل می‌کنید، می‌تواند بسیار دشوار باشد.
  • گرفتگی پا اگر با احساس شکستگی پا از خواب بیدار می‌شوید، احتمالاً عضلات پایتان گرفته است. گرفتگی پا در سه ماه دوم و سوم شایع‌تر است اما برخی زنان در سه ماه اول هم آن را تجربه می‌کنند.
  • رؤیاهای عجیب برخی زنان در دوران بارداری رؤیاهای نسبتاً عجیبی دارند. تصور می‌شود که الگوهای خواب نامنظم و اضطراب زایمان و مادر شدن، یکی از دلایل دیدن رؤیاهای عجیب‌وغریب است.
  • آکروبات‌بازی جنین حرکت شما برای جنین مانند لالایی عمل می‌کند و احتمالاً به‌محض اینکه برای استراحت می‌نشینید، او بیدار می‌شود. هرچه بیشتر از بارداری بگذرد، حرکات قوی و عامدانه‌تر می‌شوند و این امر موجب خواهد شد که شما خواب خوبی در شب نداشته باشید.
  • اضطراب مقداری اضطراب در دوران بارداری طبیعی است زیرا زن برای زایمان و مادر شدن آماده می‌شود. ممکن است نگرانی درباره سلامت جنین، تحمل درد زایمان یا حتی آمادگی برای مادر شدن، شب‌ها شما را بیدار نگه دارد.
  • استرس باوجوداینکه بارداری باید زمانی برای آرامش و استراحت باشد اما معمولاً سرشار از استرس است. احتمالاً خود را در برابر کوهی از کارهای انجام‌نشده می‌بینید که در کنار آن باید برای مرخصی زایمان آماده شوید، برای مادر شدن آماده شوید و خانه را هم تمیز و مرتب نگه دارید.
  • شوق و هیجان تنها احساسات منفی شما را در شب بیدار نگه نمی‌دارند بلکه شوق و هیجان هم می‌تواند در این زمینه نقش داشته باشد. رؤیاپردازی در دوران بارداری کاری تمام‌وقت است پس شاید امیدها و آرزوهایتان برای آینده شما را در شب‌ها بیدار نگه می‌دارند.
  • رژیم غذایی آیا سعی می‌کنید با محرک‌هایی مانند کافئین بر خستگی خود غلبه کنید؟ یا با خوردن و آشامیدن مواد غذایی دیگر، الگوی انرژی طبیعی و خواب خود را بر هم می‌زنید؟ آنچه می‌خورید و می‌آشامید، تأثیر بسزایی در خستگی و بی‌خوابی شما دارد.

شناسایی ریشه بی‌خوابی که می‌تواند هریک از موارد فوق باشد، به شما در یافتن راه‌حلی مفیدتر و مؤثرتر کمک می‌کند.

برچسب ها: