English | فارسی

بی‌خوابی در دوران بارداری – 16 نکته برای غلبه بر بی‌خوابی – بخش سوم

در بخش آخر از مطالب مربوط به بی‌خوابی در دوران بارداری به ادامه مواردی که به جلوگیری از بی‌خوابی در دوران بارداری کمک می‌کند می‌پردازیم.

بی‌خوابی در دوران بارداری – 16 نکته برای غلبه بر بی‌خوابی - فارمد

10. برای غلبه بر بی‌خوابی در دوران بارداری نرمش‌های آرامش‌بخش انجام دهید

این نرمش‌ها هنگام زایمان هم مفید هستند پس اشکالی ندارد برخی از آن‌ها را برای خواب راحت هم انجام دهید. چند تکنیک تنفس یاد بگیرید تا در کاهش سرعت تنفس به شما کمک کند و احساس آرامش به شما بدهد.

11. از تخت بیرون بیایید و کار دیگری انجام دهید

اگر واقعاً نمی‌توانید بخوابید، از تخت بیرون بیایید و به اتاق دیگری بروید. کتابی بخوانید یا برای سرگرم کردن خود کار دیگری انجام دهید تا احساس خواب‌آلودگی کنید سپس دوباره به اتاق‌خواب بروید و سعی کنید بخوابید.

12. در زمان‌های مختلف بخوابید

پس از خواب شب، مدتی در تخت دراز بکشید، اگر احساس خستگی می‌کنید، زود بخوابید و اگر فرصت دارید در طول روز چرت بزنید. درباره ساعات کاری انعطاف‌پذیر با رئیس خود صحبت کنید و به توضیح دهید که شب‌ها برای خوابیدن مشکل دارید. اکثر کارفرمایان سعی خواهند کرد که نیازهای شما را در دوران بارداری تأمین کنند.

13. دستگاه‌های الکترونیک را خاموش کنید

چه باردار باشید چه نباشید، دستگاه‌های الکترونیک و نمایشگرها ذهنتان را تحریک می‌کنند و الگوهای خوابتان را مختل می‌کنند. یک ساعت قبل از خواب از نمایشگرها و دستگاه‌های الکترونیک دور شوید و آن‌ها را خاموش کرده یا به حالت بی‌صدا درآورید. در عوض، تشریفانی برای خواب راحت ایجاد کنید. مثلاً یک ساعت قبل از خواب، حمام آب گرم بگیرید و یک دم‌نوش خوب بنوشید. به‌جای خیره شدن به نمایشگر، کتاب موردعلاقه‌تان را در تخت بخوانید یا از همسر خود بخواهید شما را ماساژ دهد.

14. طب سوزنی

طب سوزنی برای بی‌خوابی در دوران بارداری و مشکلات دیگری که تعادل بدن را بر هم می‌زند، فوق‌العاده است. طب سنتی چینی (TCM) نسبت به پزشکی مدرن، سابقه بیشتری دارد و سازمان بهداشت جهانی ویژگی درمانی آن را برای بسیاری از مشکلات تأیید کرده است.

هیچ‌چیز جایگزین TMC نخواهد شد! طب سوزنی می‌تواند به شما کمک کند تا علت اصلی مشکل خود را شناسایی کنید و می‌تواند علل دیگری را که موجب عدم تعادل بدنتان شده تشخیص دهد.

15. ماساژ منظم یا استخوان‌درمانی

خصوصاً اگر استرس یا اضطراب دارید یا حتی اگر نمی‌دانید چرا نمی‌توانید بخوابید، ماساژ منظم یا استخوان‌درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا بدن و ذهن خود را آرام کنید. اگر به استخوان درمانگر مراجعه می‌کنید، او می‌تواند مشکلات عضلانی یا استخوانی شما را که موجب ناراحتی یا استرس شده، تشخیص دهد. به کسی مراجعه کنید که در زمینه کار با زنان باردار تجربه دارد و اگر می‌توانید به استخوان درمانگر کارنیو-ساکرال مراجعه کنید.

16. سعی کنید که نگران نباشید

بله، می‌دانم سخت است اما اکثر زنان دچار بخوابی دوران بارداری هستند. کمی کمبود خواب، خطری برای جنین ندارد اما باید تا جایی که می‌توانید استراحت کنید. اگر احساس خستگی شدید دارید اما بازهم نمی‌توانید بخوابید، با پزشک خود مشورت کنید.

برچسب ها: