English | فارسی

نوزادان چاق – آیا آن‌ها سالم هستند یا ناسالم؟

نوزادان هم مانند بزرگ‌سالان شکل و اندازه‌های متفاوتی دارند. زمان می‌برد تا نوزادان چاق و نوزادان لاغر به سایز «متوسط» برسند.

نوزادان چاق – آیا آن‌ها سالم هستند یا ناسالم؟ - فارمد

نوزادان چاق

عوامل مختلفی بر سایز نوزاد تأثیر می‌گذارد، ازجمله، ژنتیک، آنچه در رحم در معرض آن بوده‌اند، نحوه تغذیه آن‌ها و غیره.
بسیاری از والدین نگران این هستند که نوزادشان بیش‌ازحد چاق یا لاغر باشد. تعجبی هم ندارد زیرا معمولاً والدین نظراتی را در مورد سایز نوزادشان از دیگران می‌شنوند، ازجمله:
«خدای من، چه بچه چاقالویی!» یا «خدای من، خیلی کوچولو است. مطمئنی شیر کافی برای او داری؟»
بنابراین، آیا نوزادان چاق سالم هستند یا ناسالم؟ در ادامه به 6 نکته که باید درباره نوزادان چاق بدانید اشاره خواهیم کرد:

1: محیط رحم بر وزن نوزاد هنگام تولد تأثیر می‌گذارد

عوامل ریسک برای زایمان نوزادانی که بزرگ‌تر ازآنچه باید باشند (طبق زمان بارداری) عبارت‌اند از:

  • دیابت بارداری
  • دیابت نوع 2
  • چاقی مرضی یا اضافه‌وزن مادر
  • افزایش وزن بیش‌ازحد مادر

بسیاری از موارد بالا، سطح قند خون و انسولین مادر را افزایش می‌دهد و همین موجب افزایش رشد نوزاد می‌شود.
در بلندمدت، نوزادانی که نسبت به مدت بارداری بزرگ‌تر هستند ریسک سلامت بیشتری دارند مثلاً ممکن است دچار دیابت یا چاقی مرضی و غیره شوند. خوشبختانه شیردهی می‌تواند به کاهش این ریسک‌ها کمک کند.

2: شیردهی می‌تواند ریسک چاقی مرضی ناشی از دیابت بارداری را تعدیل کند

ریسک رشد بیش‌ازحد جنین و چاقی مرضی در دوران کودکی و بزرگ‌سالی در نوزادانی که در رحم بیش‌ازاندازه تغذیه می‌کنند (مثلاً به دلیل دیابت مادر در دوران بارداری) افزایش می‌یابد.
ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 در مادرانی که در دچار دیابت بارداری بوده‌اند بیشتر است.
شیردهی می‌تواند به کاهش این ریسک‌ها در مادر و نوزاد کمک کند.

3: شیردهی تضمین می‌کند که نوزاد آنچه را نیاز دارد دریافت خواهد کرد

وقتی نوزاد مستقیماً از پستان تغذیه کند، هودش تعیین می‌کند چه مقدار شیر بخورد. او می‌تواند به‌گونه‌ای بمکد که شیر دریافت کند (مکیدن مغذی)، می‌تواند به‌گونه‌ای بمکد که شیر دریافت نکند (مکیدن غیرمغذی)، او می‌تواند هنوز به پستان متصل باشد اما استراحت کند و می‌تواند پستان را رها کند.
به همین دلایل، شیردهی به نوزاد بر اساس نیاز او (مثلاً وقتی نشانه‌های خوردن غذا نمایان می‌شود) تضمین می‌کند که او دقیقاً به‌اندازه‌ای که برای رشد او لازم است، شیر مادر را دریافت می‌کند.
درنتیجه هرچقدر هم که نوزادی که از پستان تغذیه می‌کند وزن اضافه کند، نمی‌توان گفت که اضافه‌وزن دارد.

4: نوزادانی که از پستان شیر نمی‌خورند ریسک بیشتری در اضافه‌وزن و چاقی مرضی دارند

وقتی نوزاد از شیشه شیر می‌خورد، کنترلی بر میزان شیری که می‌خورد هم ندارد زیرا:

  • او نمی‌تواند به روش غیرمغذی شیشه شیر را بمکد.
  • جریان شیر مستمراً از شیشه شیر سریع‌تر است.
  • وقتی پستانک سفت شیشه شیر روزن دهان نوزاد قرار می‌گیرد، محرکی قوی برای اوست که بمکد و وقتی می‌مکد شیر دریافت می‌کند چه به شیر نیاز داشته باشد چه نه.
  • مقدار شیری که در شیشه شیر (یا قوطی فرمولا) است معین است.
  • نوزادان تشویق می‌شوند که همه شیر شیشه شیر را بخورند حتی اگر به آن نیازی نداشته باشند.

درنتیجه، نمی‌توان مطمئن بود که نوزادی که از شیشه شیر استفاده می‌کند دقیقاً به مقداری که نیاز دارد شیر می‌خورد و محتمل است که نوزادی که از شیشه شیر استفاده می‌کند (خصوصاً اگر فرمولا مصرف می‌کند) بیش‌ازحد وزن اضافه کند.
تغذیه با فرمولا موجب می‌شود که ریسک اضافه‌وزن و چاقی مرضی افزایش یابد. علاوه بر موارد فوق، دلایل دیگری هم به شرح زیر وجود دارند:

  • فرمولا حاوی لپتین، هورمونی که دریافت غذا را تنظیم می‌کند، نیست
  • فرمولا بیش از شیر مادر پروتئین دارد. همین ممکن است موجب رشد سریع‌تر نوزاد شود.

5: روش‌هایی وجود دارد که نوزادان شیشه شیری تا جای ممکن به‌اندازه‌ای که نیاز دارند شیر دریافت کنند

باوجوداینکه همیشه حدس زدن در میزان شیری که به نوزاد شیشه شیری داده می‌شود وجود دارد اما نکات زیر می‌تواند به نوزاد شیشه شیری شما کمک کند تا تقریباً به مقداری که نیاز دارد شیر بخورد:

  • نمودارهای رشد سازمان جهانی بهداشت می‌توانند راهنمای خوبی برای تعیین نرخ رشد نوزاد باشند زیرا بر اساس جمعیت نوزادانی تهیه شده‌اند که از پستان مادر تغذیه می‌کنند.
  • به نوزاد شیشه شیری خود طبق نیازش شیر دهید.
  • استفاده از روش‌های ویژه استفاده از شیشه شیر (مثلاً شیر دادن با سرعت متفاوت).
  • شورای تحقیقات پزشکی و سلامت ملی استرالیا پیشنهاد می‌کند که اگر نوزاد از فرمولا استفاده می‌کند، فرمولایی را انتخاب کنید که پروتئین کمتری دارد.

6: آنچه می‌خورید شما را می‌سازد

وقتی زمان آن رسیده است که نوزاد غذایی غیر از شیر بخورد (6 ماهگی)، باد مجموعه‌ای از غذاهای سالم به او بدهید. سالم غذا خوردن، ریسک اضافه‌وزن و چاقی مرضی را کاهش می‌دهد.
شما می‌توانید با روش‌های زیر از همان دوران کودکی به شکل‌گیری عادات غذایی سالم در نوزاد کمک کنید:

  • با خوردن غذاهای سالم خود را الگوی نوزاد قرار دهید
  • زمان‌های منظم برای غذا خوردن کل خانواده باهم
  • ارائه مجموعه‌ای از مواد غذایی مغذی مانند گوشت بدون چربی، طیور، ماهی یا جایگزین‌های گیاهی مانند میوه و سبزی‌ها، محصولات لبنی (پرچرب، خصوصاً برای کودکان زیر دو سال)، چربی‌های مفید (مثلاً آووکادو و تخم‌مرغ) و غلات کامل (مثل جو پرک، برنج قهوه‌ای یا باسماتی)
  • کنار گذاشتن یا محدود کردن مصرف مواد غذایی که ارزش غذایی اندکی دارند مانند بیسکوییت، کیک، آبمیوه، نوشیدنی‌های بدون الکل و نان سفید
برچسب ها: