English | فارسی

بارداری هفته به هفته – هفته بیست و نهم بارداری

دو هفته اول سه ما سوم بارداری را پشت سر گذاشته‌­اید. روزبه‌روز به زمان تولد فرزندتان نزدیک‌­تر می‌­شوید و ما به شما خواهیم گفت که در هفته بیست و نهم بارداری انتظار چه اتفاقاتی را داشته باشید.

هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری چه تغییراتی در بدن صورت می‌­گیرد؟

کل اضافه‌­وز‌ن شما در این مقطع باید بین 8.6 تا 11.3 کیلوگرم باشد. سر رحمتان بین 8.9 تا 10 سانتی‌­متر بالای ناف قرار دارد.
هفته پیش درباره تعدادی از ناراحتی‌­هایی که در بخش آخر بارداری بروز می‌­کند، صحبت کردیم. مثلاً، یبوست عارضه شایعی در دوران بارداری است و می‌­تواند موجب درد و ناراحتی شکم، فعالیت اندک روده و عبور دشوار مدفوع شود.

برای جلوگیری از یبوست یا درمان آن، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • رژیم غذایی با فیبر فراوان داشته باشید: میوه‌­ها، سبزی‌­ها، غلات صبحانه، نان‌­های سبوس­‌دار، آلوها و سبوس.
  • آب فراوان بنوشید: هرروز 10 تا 12 فنجان مایعات بنوشید.
  • به‌­صورت منظم ورزش کنید: پیاده­‌روی، شنا و ورزش‌­های ملایم به مدت 20 تا 30 دقیقه، سه روز در هفته به تحریک روده­‌ها کمک می­‌کند.
  • مصرف داروهای بدون نسخه‌ای چون کولاس یا متاموسیل.
  • مصرف مکمل‌­های آهن را کاهش دهید یا قطع کنید.

مصرف قرص­‌های ضد یبوست و روغن‌­های معدنی برای درمان یبوست در دوران بارداری توصیه نمی‌­شود.

اندازه کودک در هفته بیست و نهم بارداری چقدر است؟

طول کودک در هفته بیست و نهم بارداری بیش از 37 سانتی­‌متر و وزنش 1.25 کیلوگرم است.

در هفته بیست و نهم بارداری برای کودک چه اتفاقی می­‌افتد؟

در این مرحله، کودک به‌­سرعت رشد می‌­کند. بدیهی است که کودک به افزایش وزن خود ادامه می‌­دهد و سرش هم رشد می‌­کند. علت آن تکامل سریع مغز است که از هفته 28 آغاز شده است. عضلات و ریه‌­ها هم به رشد خود ادامه می‌­دهند.
به دلیل اینکه بیشتر رشد کودک در این مرحله انجام می­‌گیرد، حتماً باید مواد مغذی فراوان به بدنتان برسد و بسیار استراحت کنید. حتماً دقت کنید که به‌اندازه کافی پروتئین، ویتامین C، اسیدفولیک، آهن و کلسیم به بدنتان برسد.
اگر در مورد میزان مناسب مصرف ویتامین‌­ها شک دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

برنامه شما برای هفته بیست و نهم بارداری چه باید باشد؟

برخی زنان توصیه­‌های عجیبی از پزشک خود دریافت می‌­کنند. این توصیه­‌ها می‌­تواند به کوچکی پرهیز از فعالیت‌­هایی خاص یا به جدیت استراحت مطلق باشد. اگر اهمیت توصیه پزشک را درک نمی‌­کنید، از او دراین‌باره توضیح بخواهید.

نکاتی برای بهتر کردن بارداری

ماما، فرد متخصصی است که آموزش به دنیا آوردن بچه دیده است و از زنانی که باردار هستند، درد زایمان دارند یا اخیراً بچه‌­دار شده‌­اند، حمایت روحی و جسمی کرده و اطلاعات لازم را در اختیار آن­‌ها قرار می‌­دهد. هدف ماما است که به مادر کمک کند تا تجربه مثبت و بی‌­خطری از زایمان خود داشته باشد خواه زایمانش طبیعی باشد خواه سزارین.
در طول زایمان، ماما در کنار مادر قرار می‌­گیرد. او می‌­تواند با استفاده از تکنیک‌­های تسکین درد مانند تنفس، تمدد اعصاب و ماساژ، به مادر آرامش دهد. ماما، همسران را هم تشویق به مشارکت می­‌کند و باعث اطمینان خاطر می‌­شود.
نقش ماما به­‌گونه‌­ای نیست که بتواند جای پدر یا همسر را در زایمان پر کند بلکه نقشی مکمل دارد و تجربه زوج‌‌­ها را شیرین‌­تر می‌­کند.

نکاتی برای همسران

حال که همسرتان مشغول برنامه‌­ریزی برای روز زایمان و انتخاب فردی است که همراهش باشد، بهتر است درباره نقشی که شما می‌­خواهید در طول زایمان داشته باشید صحبت کنید. شما هم می‌­توانید به‌تنهایی همسرتان را همراهی کنید و هم از یک ماما بخواهید هردوی شما را در این مسیر راهنمایی کند.

برخی از مواردی که می‌­توانید به آن فکر کنید:

  • آیا نازک­‌نارنجی هستید؟
  • آیا می‌­خواهید حامی اصلی مادر در روند زایمان باشید؟
  • آیا متعهد به شرکت در کلاس‌­های زایمان هستید تا هر آنچه باید درباره حمایت از همسرتان در دوران زایمان یاد بگیرید؟

همسرتان باید از قبل برنامه خود را برای این روز و نقش شما را در آن بداند. اگر هم‌اکنون درباره این مسئله صحبت کنید، فرصت کافی برای برنامه‌­ریزی خواهید داشت و مطمئن خواهید بود که برای روز زایمان آماده هستید.

برچسب ها: , ,