آیا تست های تشخیص بارداری خانگی به اندازه آزمایش خون قابل اطمینان هستند؟

آیا تست های تشخیص بارداری خانگی به اندازه آزمایش خون قابل اطمینان هستند؟

اطمینان از باردار بودن موضوعی است که با تست‌های بارداری تأیید یا رد می‌شد. در واقع دو روش در تست‌های بارداری وجود دارد که می‌تواند تأیید یا عدم تأیید بارداری شما را اعلام نماید: 1. تست بارداری که در منزل انجام می‌شود. در این روش ادرار به عنوان نمونه، مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
2. تست بارداری که توسط آزمایش خون صورت می‌گیرد. این آزمایش یا در مطب پزشک یا در آزمایشگاه‌های تسخیص طبی قابل انجام و استناد خواهد بود. هر دو تست تشخیص گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) را انجام می‌دهند. در واقع hCG میزان هورمن بارداری در زنان است. hCG بلافاصله پس از عمل باروری تخمک در رحم در زنان زیاد می‌شود. تست‌های بارداری معمولاً بعد از ۱۰ روز از زمان باروری تخمک در رحم می‌تواند مثبت شده و باردار شدن را اعلام نماید. البته این زمان ۱۰ روزه به حساسیت کیت تست انجام شده بستگی دارد.
تست بارداری بر اساس آزمایش ادرار
در حالی که روش‌های مختلفی برای تست بارداری وجود دارد، ولی در نهایت همه این تست‌ها یک نتیجه را نشان خواهند داد که همان افزایش هورمن بارداری در ادرار است. توصیه معمول این است که در صورت به تعویق افتادن دوره قاعدگی یا پریود یک بار این تست انجام شود. هرچند هنوز بسیاری از زنان این توصیه را حتی با توجه به دقت کیت‌های آزمایشی نادیده می‌گیرند.
یکی از انواع تست‌های بارداری در منزل جمع کردن ادرار در یک ظرف و فرو بردن کیت آزمایش در آن است. یکی از روش‌های دیگر تست بارداری،‌ ادرار کردن مستقیم روی کیت آزمایش است. این روش برای بسیاری از زنان با توجه به سرعت و تمیز بودن بیشتر نسبت به روش قبل،‌ قابل قبول‌تر است.
روش‌های تست بارداری در منزل مزایای زیادی دارد که شاید مهم‌ترین فاکتور این مزایا،‌ سرعت بالای بدست آوردن نتیجه باشد. در منزل شما به راحتی می‌توانید بفهمید که آیا باردار هستید یا نه. مزیت دیگر روش‌های تست بارداری در منزل، انجام آن در فضای امن منزل و خلوت خودتان و با هزینه‌ای پایین است. این هزینه پایین می‌تواند انجام شدن مجدد تست بارداری را تسهیل نماید.
البته از نکات منفی این نوع تست نیز می‌توان به درصد خطای بالاتر آن نسبت به آزمایشگاه‌های تشخصی طبی اشاره کرد. انجام ندادن درست دستورات مربوط به تست، خطاهای کاربری، انجام دادن خیلی زود یا دیر یا حتی نوشیدن زیاد مایعات قبل از تست می‌تواند باعث ایجاد اشکال در ارائه نتیجه درست برای تست شود. در چنین شرایطی شما با تیجه منفی در بارداری مواجه می‌شود حتی اگر واقعاً باردار باشید. بنابراین تکرار کردن این تست در بازه‌های زمانی مختلف می‌تواند نتیجه‌ای دقیق‌تر به همراه داشته باشد.
تست بارداری بر اساس آزمایش خون
اگر به ملاقات دکترتان بروید و در مورد باردار بودنتان با شک و تردید صحبت کنید، حتماً پیشنهاد تست بارداری از طریق خون را به شما خواهد داد. تست بارداری از طریق خون به دو روش انجام می‌شود که طبیعتاً هر دوی آن‌ها باردار بودن یا نبودنتان را به شما اعلام خواهند کرد، فقط یکی از این دو تست نتایج بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد. آزمایش کیفی خون در مرحله اول همانند آزمایش ادرار عمل می‌نماید و باردار بودن یا نبودن را اعلام می‌کند. اما آزمایش کمی خون علاوه بر نتیجه باردار بودن، مقدار hCG در خون را هم اعلام می‌کند. هر تست بارداری بر اساس خون می‌تواند در صورتی که 5 mIU دریافت کند،‌ میزان hCG خون را تشخیص دهد. در صورتی که این میزان برای تست‌های خانگی بین ۱۵ تا ۲۰ است. یکی از مزایای این نوع تست‌ها،‌ بررسی فرآیند افزایش یا کاهش hCG است که به راحتی توسط پزشک می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. هر چند از معایب این نوع آزمایش‌ها می‌توان به قیمت بالاتر آن‌ها نسبت به روش‌های خانگی اشاره کرد.
مقایسه قابلیت اطمینان
قابلیت تست بارداری از طریق ادرار ۹۷٪ است که البته کاملاً به شیوه انجام تست و رعایت کردن دستورات مربوط به تست دارد. مواردی مانند مقدار مایعات،‌ زمان مانده به دوره پریود و مواردی مانند آن می‌تواند در نتیجه تست تاثیرگذار باشد. البته از اشکالات و معایب فعالیت‌های فردی در آزمایشگاه‌ها نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که این مورد هم می‌تواند در نتیجه تست تأثیر بگذارد.
در نهایت، بدون در نظر گرفتن نتیجه تست،‌ در صورتی که علایم بارداری در شما ظاهر شده است امیدتان را از دست ندهید، چون این نتایج می‌تواند چند روز بعد تغییر کرده و پیام‌آور اخبار خوبی برای شما باشد. شما در مورد بدنتان بیشتر از هر کسی می‌دانید و این نکته خوبی است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید