بارداری: تغییرات بدن در دوران سه ماه دوم – بخش دوم

بارداری: تغییرات بدن در دوران سه ماه دوم – بخش دوم

در مطلب قبلی به بررسی بخش نخست تغییرات بدن در سه ماه دوم بارداری پرداختیم. در ادامه دیگر تغییرات بدن را در سه ماه دوم بارداری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

باید منتظر چه تغییرات پوستی دیگری در سه ماه دوم بارداری باشم؟

همه زنان باردار، تغییرات پوستی را تجربه نمی­‌کنند اما برخی از تغییرات پوستی رایج عبارت است از:

  • خارش و خشکی پوست خصوصاً روی شکم
  • افزایش حساسیت به نور خورشید. بنابراین پوستتان به‌­راحتی دچار سوختگی می‌­شود و بهتر است بیشتر از قبل از کرم­‌های ضد آفتاب استفاده کنید
  • خط تیره («خط سیاه») در وسط شکم که از ناف تا موهای آلت تناسلی ادامه دارد
  • هاله‌ای تیره روی صورت (گاهی به آن‌ها «نقاب بارداری» می­‌گویند)
  • خارش و قرمزی پوست کف دست

برخی از این تغییرات پوستی، بعد از زایمان از بین می­‌روند.

آیا میل جنسی بازخواهد گشت؟

اگر در طول سه ماه اول، حالت تهوع صبحگاهی، نوسانات خلقی و انرژی کمی داشتید احتمالاً میل جنسی­تان هم کم بوده است. بسیاری از زنان میل جنسی خود را در سه ماه دوم بازمی­‌یابند. آمیزش در هرزمانی از بارداری ایرادی ندارد، مگر اینکه پزشکتان منع کرده باشد.

تغییرات دیگر سه ماه دوم

پادرد. شاید عضلات پاهایتان دچار گرفتگی شود، خصوصاً هنگام خواب. این می‌­تو‌‌اند در اثر فشاری باشد که جنین در حل رشد به عصب­‌ها و رگ­‌های خونی پای شما وارد می­‌کند. خوابیدن به پهلو در تخفیف این شرایط کمک می­‌ک‌ند. یکی دیگر از اختلالات بسیار شدید، ترومبوز سیاه­رگی عمقی است (DVT). DVT لخته خونی است که در رگ به وجود می­‌آ‌ید و موجب درد و تورم پا می‌­شود. اگر این علائم را دیدید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
پف کردن. ممکن است در طول سه ماه دوم بارداری، زانوها، دست­‌ها و صورتتان پف کنند. این به دلیل تجمع مایعات و کاهش جریان خون است.
درد در ناحیه کمر و لگن. ممکن است تحمل سنگینی وزن شکم، موجب کشیدگی عضلات کمر شود. به دلیل ترشح هورمون­‌های بارداری که موجب شل شدن رباط­‌هایی که استخوان­‌ها را متصل نگه می­‌دارند، می­‌شوند، ناحیه لگنی درد می­‌گیرد. استخوان­‌ها شروع به حرکت می­‌کنند تا برای زایمان آماده شوند.
درد شکم. با رشد جنین، عضله­‌ها و رباط‌­های اطراف رحم، کشیده و موجب درد می‌­شوند.
لق شدن دندان­‌ها. هورمون‌­های بارداری بر رباط­‌ها و استخوان­‌های دهان هم تأثیر می‌­گذارند بنابراین، شاید دندان­هایتان لق شوند. این حالت پس از زایمان از بین خواهد رفت.
اگر دچار پیوره، تورم یا عفونت خفیف لثه­‌ها و بافت­‌ها اطراف دندان­‌ها هستید، حتماً آن را درمان کنید. بیماری پیوره موجب زایمان زودرس و وزن پایین کودک هنگام تولد می‌­شود. سه ماه دوم بارداری زمان مناسبی برای مراجعه به دندان­پزشکی است.
گرفتگی بینی، خونریزی بینی و لثه­‌ها. این اختلالات درنتیجه افزایش جریان خون در غشای مخاطی بینی و دهان ایجاد می­‌شوند.
سوزش سر معده. این احساس سوزش در مری (لوله بین دهان و معده) در سه ماه دوم بارداری شروع می­‌شود یا شدت می­‌یابد. بزرگ شدن رحم به معده فشار می­‌آورد و موجب می­‌شود مواد غذایی و اسید از معده به سمن مری حرکت کند.
عفونت‌های مجاری ادراری. ممکن است به دلیل اینکه تغییرات هورمونی موجب کند شدن جریان ادرار می­‌شود و بزرگ شدن رحم به مثانه فشار می­‌آورد، در مجاری ادرار عفونت ایجاد شود. عفونت­‌های مجاری ادرار موجب زایمان زودرس می­‌شوند بنابراین، اگر هنگام ادرار احساس سوزش کردید، تعداد دفعات ادرارتان بیشتر شد یا در ادرار خود خون دیدید یا بودی تندی احساس کردید، به پزشک خود اطلاع دهید.
انقباض­‌های برکستون هیکس. که به آن «درد کاذب زایمان» نیز می­‌گویند، انقباض عضلات رحمی است. این، یکی از مراحل آمادگی رحم برای زایمان است. هنگام بروز انقباض­‌های برکستون هیکس، شکم سما بسیار سفت شده و شاید درد داشته باشید. این انقباض­‌ها باید پس از چند دقیقه از بین بروند و نباید مرتباً بازگردند.
اگر این انقباض­‌ها مرتباً تکرار شدند، دردناک بودند و با تغییر وضعیت و راه رفتن از بین نرفتند باید با پزشک خود تماس بگیرید. شاید درد زایمان باشد.

مطالب مرتبط:

محصولات مرتبط:

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید