بارداری: تغییرات بدن در دوران سه ماه سوم – بخش اول

بارداری: تغییرات بدن در دوران سه ماه سوم – بخش اول

در مطلب قبلی به بررسی بخش دوم تغییرات بدن در سه ماه دوم بارداری پرداختیم. در ادامه دیگر تغییرات بدن را در سه ماه سوم بارداری مورد بررسی قرار می‌دهیم.


بارداری: تغییرات بدن درسه ماه اول

در سه ماه سوم بارداری باید منتظر چه تغییراتی باشم؟

سه ماه سوم، آخرین مرحله راه سخت و طولانی بارداری است. با رشد جنین، بدن شما هم سنگین‌تر و عجیب‌تر می‌شود. کارهای روزمره مانند بیرون آمدن از تخت یا بلند شدن از روی صندلی تلاش بیشتری می‌طلبد.
ممکن است خستگی سه ماه اولیه بارداری دوباره بازگردد و شما نیاز به خواب بین روز داشته باشید. همچنین ممکن است به دلیل نزدیک شدن زایمان و مادر شدن، بیشتر احساساتی شوید.
اما از احساس تحرک جنین در شکمتان، لذت خواهید برد. غریزه مادری در شما بیدار خواهد شد و احساس خواهید کرد که باید خانه را تمیز کنید و اقدامات نهایی را برای آوردن کودک به خانه انجام دهید. این کارها را با آرامش و به آرامی انجام دهید تا خسته نشوید.

آیا خوابیدن سخت خواهد شد؟

با بزرگ‌تر شدن بدنتان احتمالاً به سختی وضعیت مناسب و راحتی برای خوابیدن پیدا خواهید کرد و غلت زدن برایتان دشوار خواهد شد. خوابیدن به پهلو از همه بهتر است. خوابیدن به پهلوی چپ به جریان خون کمک می‌کند.
طاق‌باز خوابیدن راحت نخواهد بود زیرا وزن جنین بر رگ‌های پایین کمر فشار وارد می‌کند و بازگشت خون را ازآنجا به قلب کند می‌کند. همچنین نباید روی شکم خود بخوابید. حتماً سعی کنید تا به پهلوی چپ خوابتان ببرد و اگر بیدار شدید، قبل از اینکه دوباره بخوابید به همان وضعیت برگردید. قرار دادن یک بالش بین زانوها یا پشت کمر احساس راحتی بیشتری به شما خواهد داد.
چیزهای دیگری که ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کند به شرح زیر است:

  • گرفتگی عضلات پا که شاید به دلیل فشاری باشد که رحمتان به اعصاب و رگ‌های خونی پاهایتان وارد می‌کند.
  • سندروم پاهای بی‌قرار. به دلیل اینکه حس ناخوشایندی در پاهای خود حس می‌کنید نیاز شدید به تکان دادن پاهای خود پیدا می‌کنید.
  • سوزش سر معده احساس سوزشی که در زیر سینه خود حس می‌کنید که ممکن است به دلیل اینکه رحم جای معده را می‌گیرد و آن را از موقعیت خود خارج می‌کند، بدتر شود. از دکتر خود بپرسید که اگر اشکالی ندارد، از آنتی‌اسیدهای جویدنی استفاده کنید.
  • گرفتگی بینی که در اثر افزایش جریان خون در غشاهای مخاطی در بینی و دهان ایجاد می‌شود.
  • تحرکات جنین
  • نیاز به ادرار که با رشد جنین و حرکت او افزایش می‌یابد.
  • رؤیاهای عجیب که برخی زنان در هفته‌های آخر بارداری تجربه می‌کنند.

آیا میل جنسی من تغییر خواهد کرد؟

ممکن است میل جنسی خود را از دست بدهید که بخشی از آن به دلیل سایزتان و بخشی به دلیل دغدغه شما جهت آمادگی برای زایمان و مادر شدن است. اما انجام آمیزش اشکالی ندارد مگر اینکه پزشکتان منع کرده باشد.

مطالب مرتبط:

محصولات مرتبط:

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید