بارداری: روش‌های تست بارداری و پرسش های متداول

بارداری: روش‌های تست بارداری و پرسش های متداول

دو نوع تست بارداری وجود دارد: یکی تست ادرار و دیگری آزمایش خون. هر دو تست، وجود هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) را تشخیص می‌­دهند. این هورمون توسط جفت، کمی بعد از اتصال جنین به دیواره رحم تولید می­‌شود و در اولین روزهای بارداری به ­سرعت در بدن پخش می­‌شود.


بارداری: روش های تست بارداری و پرسش های متداول

روش­‌های تست بارداری

تست­‌های ادرار

تست ادرار، انواع مختلفی دارد و در خانه یا کلینیک انجام می‌­پذیرد. نوع اول تست ادرار با جمع کردن ادرار درون ظرف و فروبردن ابزار تست درون آن یا استفاده از قطره‌چکان انجام می­‌گیرد. نوع دوم تست ادرار با قرار دادن ابزار تست در معرض جریان ادرار صورت می­‌گیرد.

همه تست­‌ها دارای دستورالعمل هستند و برای گرفتن نتیجه دقیق باید به دستورالعمل­‌های تست عمل کنید.

پرسش‌­های متداول درباره تست ادرار:

چه زمانی باید تست ادرار را انجام دهم؟

اکثر پزشکان توصیه می­‌کنند که تا یک روز پس از دیر شدن پریود خود صبر کنید. این مدت معمولاً حدود دو هفته پس از لقاح است. اما برخی تست­‌ها حساسیت بالاتری نسبت به تست­‌های دیگر دارند و می‌­توان زودتر آن­‌ها را انجام داد.

میزان دقت تست­‌های ادرار چقدر است؟

دقت تست­‌های ادرار یا تست­‌های خانگی بارداری معمولاً 97% است، به‌شرطی که درست انجام شوند. استفاده از تست‌­های خانگی بارداری خیلی خوب است زیرا در خانه انجام می­‌شوند، معمولاً کم‌­هزینه هستند، کاملاً محرمانه هستند، خیلی زود نتیجه را نشان می­‌دهند و استفاده از آن­‌ها آسان است. اما اگر به‌درستی انجام نشوند یا خیلی زود انجام شوند احتمالاً نتیجه آن­ها صحیح نخواهد بود. اگر نتیجه منفی گرفتید ولی علائم بارداری را دارید (دیر شدن پریود، تهوع، درد پستان­‌ها و خستگی)، یک هفته دیگر صبر کنید و دوباره تست را انجام دهید یا برای انجام آزمایش خون به پزشک خود مراجعه کنید.

آزمایش خون

دو نوع آزمایش خون وجود دارد. آزمایش خون کمی که مقدار دقیق hCG را در خون نشان می‌­دهد و آزمایش خون کیفی hCG که تنها یک جواب بله یا خیر به باردار بودن یا نبودن شما می‌­دهد.

مزایای آزمایش خون:

  1. زودتر از تست ادرار، یعنی حدود 3 تا 10 روز بعد از لقاح احتمالی، بارداری را تشخیص می‌­دهد (اما اگر نتیجه منفی بود و پریودتان دیر شده بود، دوباره تست را تکرار کنید).
  2. می­‌تواند غلظت هورمون hCG را در خون شما مشخص کند (این اطلاعات به پزشک در شناسایی برخی مشکلات بارداری کمک می­‌کند).

معایب آزمایش خون:

  1. گران‌­تر از تست ادرار است (قیمت آن به ویزیت پزشک و هزینه آزمایشگاه بستگی دارد)
  2. گرفتن نتیجه آن بیشتر طول می­‌کشد
  3. باید در مطب پزشک یا آزمایشگاه انجام شود

پرسش‌­های متداول درباره تست­‌های بارداری

اگر نتیجه تست خانگی بارداری مثبت باشد، یعنی باردار هستم؟

نتیجه مثبت نشانه وجود هورمون hCG در سیستم شماست. وقتی جنین در دیواره رحم یا قسمت دیگری از بدن لانه­‌گزینی کند (مثلاً در بارداری خارج از رحم)، هورمون hCG تولید می‌­شود. این نشانه باردار بودن شماست.

اگر نتیجه تست خانگی بارداری منفی باشد، یعنی باردار نیستم؟

نتیجه منفی می‌­تواند نشانه این باشد که شما باردار نیستید، زودتر از موعد تست را انجام داده‌­ا‌ید یا به‌درستی آن را انجام نداده­‌اید. میزان حساسیت تست‌­های بارداری متفاوت است (اینکه چه زمانی می‌­توانند hCG را تشخیص دهند) و احتمال دارد که شما زمان لازم را به بدن خود برای تولید مقدار کافی hCG برای تست نداده باشید.همچنین اگر مدت‌زمان زیادی از انجام تست گذشته باشد هم، تست نامعتبر خواهد بود (مدتی بیش ازآنچه در بسته‌­بندی ذکرشده). بهتر آن است که دقیقاً دستورالعمل را انجام دهید و تست را یک تا دور روز پس از دیر شدن پریود خود انجام دهید. اکثر تست­‌های بارداری دو ابزار تست دارند و فکر خوبی است که از هر دو استفاده کنید.‌

زودترین زمانی که می­توان تست خانگی بارداری را انجام داد، چه زمانی است؟

توصیه می‌­شود که پس از دیر شدن پریود خود تست را انجام دهید. اگر نمی‌­توانید تا آن زمان صبر کنید و تقریباً می­‌دانید در چه روزی لقاح انجام شده، در این صورت، زودترین زمان مناسب برای انجام تست 14 روز پس از لقاح احتمالی است.

اگر چند تست خانگی بارداری را انجام داده باشم و نتایج مختلفی گرفته باشم، باید چه کنم؟

اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، توصیه می­‌شود که به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است او تست ادرار را تکرار کند یا آزمایش خون تجویز کند.

دقت تست‌های خانگی چقدر است؟

تست­‌های خانگی بسیار دقیق هستند (حدود 97%) اما به‌شرط آنکه به‌درستی استفاده شده باشند. برخی کیت­‌ها حاوی دو تست هستند زیرا ممکن است اشتباهی صورت گیرد. اگر تست را زودتر از موعد انجام دهید ممکن است نتیجه منفی کاذب بگیرید (وقتی تست نشان می­‌دهد که باردار نیستید اما در حقیقت باردار هستید). بدن شما برای تولید میزان مناسب هورمون که تست­‌ها قادر به تشخیص آن باشند، به زمان نیاز دارد. اگر نتیجه تست منفی بود اما هنوز هم فکر می­‌کردید که باردار هستید، چند روز صبر کنید سپس دوباره تست را تکرار کنید. گرفتن نتیجه مثبت کاذب (وقتی تست نشان می‌­دهد که باردار هستید اما در حقیقت باردار نیستید) بسیار نادر است. تست مثبت بارداری نشانه خوبی بر باردار بودن شماست.

چگونه تست باردار بودن یا نبودن را تشخیص می­‌دهد؟

تست بارداری، وجود هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) را در خون یا ادرار شما تشخیص می­‌دهد. این هورمون توسط جفت، کمی بعد از اتصال جنین به دیواره رحم تولید می­‌شود و در اولین روزهای بارداری به ­سرعت در بدن پخش می‌­شود.

چه زمانی برای انجام تست مناسب است؟

اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که تا یک روز پس از دیر شدن پریود خود صبر کنید. این مدت معمولاً حدود دو هفته پس از لقاح است. اما برخی تست‌­ها حساسیت بالاتری نسبت به تست‌­های دیگر دارند (و گر‌‌ا‌‌ن­‌تر هستند) و می‌­توان زودتر آن­ها را انجام داد. غلظت hCG با واحد «mIU» (یکای بین‌­ا‌لمللی) یا مقداری معادل یک‌­دهم یکای بین­‌المللی به ازای هر میلی­‌لیتر سنجیده می­‌شود. تست بارداری دارای حساسیت IU/L 20 حساس‌­تر از تست بارداری دارای حساسیت IU/L 50 است. آزمایش خونی که توسط پزشک انجام می­‌شود دارای حساسیت بالاتری نسبت تست­‌های خانگی بارداری است و نتیجه آن بین 7 تا 12 روز بعد از لقاح قابل­ اعتماد است.

مطالب مرتبط:

محصولات مرتبط:

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید