بارداری هفته به هفته – هفته پنجم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته پنجم بارداری

تبریک! اکثر زنان معمولاً  بین هفته چهارم تا هفتم متوجه بارداری خود می‌­شوند. این خبرنامه هفتگی به شما کمک می­‌کند تا بدانید در دوران بارداری باید منتظر چه اتفاقاتی باشید. اگر تازه متوجه شده‌­اید که باردار هستید، بهتر است خبرنامه هفته اول تا چهارم را هم مطالعه کنید.

هفته پنجم بارداری - فارمد

بارداری چگونه محاسبه می‌­شود؟

سردرگمی­‌های فراوانی درباره روش محاسبه بارداری وجود دارد. به دلیل اینکه اکثر زنان نمی­‌دانند لقاح چه زمانی انجام شده زیرا پیدا کردن زمان دقیق تخمک­‌گذاری دشوار است، بارداری از اولین روز آخرین پریود شما (LMP) محاسبه می­‌شود.
اگر از زمان LMP محاسبه کنیم، دوران بارداری حدود 40 هفته طول می­‌کشد.

چه تغییراتی در هفته پنجم بارداری در بدن صورت می­‌گیرد؟

احتمالاً تغییرات شما در این مقطع را دیگران متوجه نخواهند شد. احتمالاً علائم بارداری بیشتری مانند حالت تهوع صبحگاهی هم به علائم شما اضافه شده است. حدود 50% زنان باردار، حالت تهوع صبحگاهی را تجربه می­‌کنند.
حالت تهوع صبحگاهی معمولاً حدود هفته ششم بارداری آغاز می‌­شود اما بهتر است از همین حالا برای مواجهه با آن آماده شوید. حالت تهوع صبحگاهی ممکن است هنگام صبح، در طول روز و هنگام شب بروز کند.
اگر حالت تهوع صبحگاهی شما به حدی شدید است که مدام بالا می‌آورید و معده‌­تان چیزی را در خود نگه نمی‌­دارد، به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است دچار اختلال استفراغ شدید بارداری شده باشید.

در هفته پنجم بارداری چه اتفاقی برای نوزاد می­‌افتد؟

کودک شما در این مقطع بیشتر شبیه بچه قورباغه است. قلب نوزادتان با ریتم منظمی به تپد و ساختارهایی که بعداً به چشم­‌ها و گوش­‌ها تبدیل می‌­شوند، در حال شکل‌­گیری هستند.

اندازه نوزاد در هفته پنجم بارداری چقدر است؟

نوزاد شما هنوز خیلی کوچک است و طول آن 3 میلی‌­متر است. در این مقطع، طول کودک از تاج سر تا انتهای باسن (CRL) انداز‌ه‌­گیری می‌­شود. این روش اندازه‌­گیری تا بیستمین هفته بارداری استفاده می‌­شود و از آن به بعد طول کودک از تاج سر تا پاشنه اندازه‌­گیری می­شود (CHL)

برنامه­‌ریزی شما برای هفته پنجم بارداری چه باید باشد؟

اگر هنوز برای اولین چک­آپ از پزشک خود وقت نگرفته‌­اید، بهتر است این کار را بکنید. اگر هنوز برای انتخاب، به پزشکان و ماماهای مختلف مراجعه می‌­کنید، بهتر است انتخاب­‌های خود را محدود کنید تا بتوانید یکی را انتخاب کنید.

نکاتی برای بهتر کردن بارداری

شاید بخواهید بدانید که چقدر وزن اضافه خواهید کرد. کالج زنان و زایمان امریکا (ACOG) اعلام کرده، زنانی که هنگام لقاح وزن نرمال دارند، در دران بارداری بین 1.3 تا 15.9 کیلوگرم وزنشان بیشتر خواهد شد.
زنانی که کمبود وزن دارند، حدود 15.4 کیلوگرم و زنانی که اضافه­ وزن دارند حدود 9 کیلوگرم به وزنشان اضافه خواهد شد.

نکاتی برای همسران

بدون اینکه همسرتان از شما بخواهد در انجام کارهای خانه کمک کنید. این کمک می‌­تواند به‌سادگی جارو کشیدن، بیرون بردن زباله‌­ها یا شستن ظرف‌ها باشد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید