تست بارداری خانگی: نکاتی که هر خانمی باید بداند

تست بارداری خانگی: نکاتی که هر خانمی باید بداند

وقتی تخمک بارورشده در رحم لانه­‌گزینی می­‌کند، بدن تولید hCG را آغاز می­‌نماید. سلول‌­هایی که جفت شما را شکل­ می­‌دهند، hCG ترشح می­‌کنند. این هورمون را می­‌توان حدود 6 تا 14 روز پس از لقاح در ادرار شناسایی کرد.


تست بارداری خانگی - نکات و دانستنیها

در چند روز اول بس از لقاح، سطح hCG شما به­‌سرعت افزایش می‌­یابد. اکثر تست­‌های بارداری خانگی به حدی حساس هستند که می­‌توانند در اولین روز پریود، این هورمون را در ادرار شما شناسایی کنند.
اگر در اولین تست، نتیجه منفی بود احتمالاً به این دلیل است که هنوز سطح hCG به حدی نیست که قابل‌شناسایی باشد. گاهی حتی در اولین روز پریود نیز سطح این هورمون به حدی که قابل‌شناسایی باشد نرسیده است.
اگر پریود شما دیر شده و نتیجه منفی است، چند روز صبر کنید و دوباره تست را انجام دهید. بعضی از تست­‌های بارداری، حساس­‌تر از دیگر تست‌ها هستند. تست­‌های حساس­‌تر حتی وقتی‌که مقدار بسیار اندکی از این هورمون در سیستم شما وجود داشته باشد، آن را شناسایی می­‌کنند.
شما می­‌توانید با خواندن اطلاعات داخل جعبه تست، میزان حساست آن را متوجه شوید. خواهید دید که تراکم Hcg با میلی یکای بین­‌المللی (mIU) در هر میلی‌لیتر (ml) نوشته شده است. تستی که دارای حساسیت mIU/ml20 است حساس­‌تر از تستی است که دارای حساسیت mIU/ml 50 است.

چه موقع باید تست بارداری خانگی را انجام دهم؟

اکثر تست‌­ها می­‌توانند در اولین روز دیر شدن پریود، بارداری را تشخیص دهند. تست‌­های حساس­‌تر می­‌توانند سطوح پایین hCG را در اولین روز دیر شدن پریود شناسایی کنند. اما انجام تست به این زودی، احتمالاً نتیجه صحیحی در بر نخواهد داشت.
با توجه به نوع تستی که انتخاب کرده­‌اید، در هر زمانی از روز می­‌توانید آن را انجام دهید. وقتی تصمیم به انجام تست دارید، بهتر است قبل از آن زیاد مایعات مصرف نکنید چون ممکن است سطوح hCG در ادرار رقیق شود.
برخی از تست‌­ها توصیه می­‌کنند که خصوصاً اگر زود قصد انجام آن را دارید، هنگام اولین ادرار روز انجام شوند. سطوح hCG در ادراری که از شب ذخیره شده تراکم بالاتری دارند.
اگر پریود شما نامنظم است، تخمین زمان آن دشوار خواهد بود. بهتر است در این موارد، قبل از انجام تست، طولانی­‌ترین چرخه خود را در چند ماه اخیر در نظر بگیرید.
اگر اخیراً مصرف قرص ضدبارداری را متوقف کرده­‌اید، احتمالاً چرخه طبیعی خود را فراموش کرده­‌اید و ممکن است خیلی زود یا خیلی دیر مبادرت به انجام تست نمایید. اگر جواب تست منفی بود، حتماً سه روز بعد نیز آن را تکرار کنید.

چگونه از تست بارداری خانگی استفاده کنم؟

ابتدا دستورالعمل را به‌­دقت بخوانید چون برندهای مختلف، دستورالعمل­‌های متفاوتی دارند. در بسیاری از تست­‌ها فقط کافی است که بر روی ابزار تست ادرار کنید. در تست­‌های دیگر، ممکن است لازم باشد که ابتدا ادرار خود را در ظرفی بریزید سپس کاغذ تست را در آن فرو کنید. یا ممکن است قطره­‌چکانی در جعبه موجود باشد تا با استفاده از آن نمونه کوچکی را روی ابزار بریزید.

نحوه نمایش نتیجه هم در انواع تست، متفاوت است. گاهی خطوط صورتی یا آبی روی ابزار تست پدیدار می‌­شود. برخی علامت جمع یا تفریق را نشان می­دهند یا رنگ ادرار شما را تغییر می­دهند. تست‌­های دیجیتال، عبارات «باردار» یا «عدم بارداری» و برخی زمان تقریبی به دنیا آمدن نوزاد را نشان می­‌دهند.

نتیجه تست بارداری خانگی چه زمانی معلوم می‌­شود؟

دستورالعمل تست خود را مطالعه کنید اما معمولاً این مدت‌زمان بین سه تا پنج دقیقه است. اگر در دستشویی تست را انجام داده­‌اید شاید بهتر باشد از آنجا بیرون بیایید و خود را با کار دیگری سرگرم کنید زیرا انتظار برای پدیدار شدن نتیجه بسیار طاقت­‌فرساست.

آیا تست‌­های بارداری خانگی دقیق هستند؟

تست‌­های بارداری خانگی درصورتی‌که شما دقیقاً طبق دستورالعمل آن را انجام داده باشید، دقیق و درست هستند. البته فراموش نکنید که برخی تست­ها حساس­تر، استفاده از آن­ها و تفسیر آن­ها ساده‌تر است.

آیا امکان دارد نتیجه تست بارداری خانگی منفی کاذب باشد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که نتیجه تست منفی باشد. ممکن است باردار نباشید یا اینکه hCG کافی در ادرار شما وجود نداشته باشد.
اگر خیلی زود اقدام به انجام تست نمایید – قبل از اولین روز دیر شدن پریود – ممکن است جواب منفی کاذب باشد زیرا به‌­اندازه کافی در بدن هورمون تولید نشده است. اگر نتیجه تست منفی بود و هنوز هم شک داشتید که باردار هستید، حداقل سه روز صبر کنید و دوباره تست را انجام دهید.

آیا امکان دارد نتیجه تست بارداری خانگی مثبت کاذب باشد؟

نتیجه مثبت کاذب – وقتی تست می­گوید باردار هستید اما شما باردار نیستید – بسیار نادر است اما گاهی اتفاق می­‌افتد. ممکن است برخی داروها مانند داروهای افزایش قدرت باروری که حاوی hCG هستند، بر نتیجه تست تأثیر بگذارند. (داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن، تأثیری در نتیجه تست ندارند).
گاهی خط محوی روی ابزار تست ظاهر می‌­شود که تفسیر آن را دشوار می­‌کند. با استفاده از دستورالعمل، معنای آن را پیدا کنید.

تست بارداری خانگی را باید از کجا تهیه کنم؟

می­‌توانید این تست را بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه­‌ها بخرید.

تست­‌های بارداری خانگی با تست­‌هایی که توسط پزشکان انجام می‌­شوند چه تفاوتی دارند؟

بسیاری از پزشکان برای تأیید بارداری از تست‌­های بارداری خانگی استفاده می‌­کنند، در این صورت این تفاوتی با هم ندارند. گاهی آزمایش خون تجویز می‌­شود که آن‌هم برای شناسایی hCG است. آزمایش خون، بسیار حساس­تر از آزمایش ادرار است. با آزمایش خون می‌­توان بلافاصله پس از لقاح تخمک بارورشده متوجه بارداری شد، حتی شش روز پس از تخمک‌­گذاری.
با آزمایش خون می‌­توان اتفاقاتی که در ابتدای بارداری می­‌افتد را زیر نظر گرفت (قبل از اینکه در سونوگرافی چیزی مشخص شود). این آزمایش می­‌تواند در تشخیص بارداری بیرون از رحم یا مولار مفید باشد. در ضمن روش خوبی برای زیر نظر گرفتن افزایش hCG و تشخیص بارداری عادی و سالم است.
آزمایش خون برای تشخیص بارداری در همه آزمایشگاه‌ها و بیمارستان­‌ها انجام می‌­شود.

مطالب مرتبط:

محصولات مرتبط:

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید