بارداری هفته به هفته – هفته بیست و سوم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته بیست و سوم بارداری

اکثر اطرافیانتان کم‌کم متوجه تغییر شکل بدنتان می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تغییراتی که در شما و کودکتان اتفاق می‌‌افتد، مطلب زیر را بخوانید.
هفته بیست و سوم بارداری

در هفته بیست و سوم بارداری چه تغییراتی در بدن صورت می‌گیرد؟

هم‌اکنون که هفته بیست و سوم بارداری را سپری می‌کنید، رحم تا حدود 3.8 سانتی‌متر بالای ناف رشد کرده است و احتمالاً 5.4 تا 6.8 کیلوگرم به وزنتان اضافه شده است. شاید دوستان و خانواده درباره سایز شما در هفته بیست و سوم بارداری نظر بدهند‌ برخی معتقدند بسیار بزرگ و برخی معتقدند بسیار کوچک هستید. اما ناراحت نشوید و قبل از اینکه تغییری در رژیم خود ایجاد کنید با پزشک خود مشورت کنید.  رحم شما دقیقاً بالای مثانه‌تان قرار گرفته و با فشاری که به آن وارد می‌کند شاید موجب ریختن بی‌اختیار چند قطره ادرار روی لباس‌ زیرتان شود. گاهی تشخیص تفاوت بین ادرار و مایع آمنیوتیک دشوار است. اگر غشای شما پاره شود، مایع آمنیوتیک ترشح می‌کند که می‌تواند به‌صورت جریانی ناگهانی یا چکه‌هایی مداوم باشد.  مایع آمنیوتیک بی‌بو است؛ اگر متوجه ترشح مایع شدید، سعی کنید بفهمید که بوی ادرار می‌دهد یا بی‌بو است. اگر مانند ادرار نبود، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

اندازه کودک در هفته بیست و سوم بارداری چقدر است؟

کودکتان در این مرحله 0.45 کیلوگرم است و طول او حدود 28 تا 36 سانتی‌متر است.

در هفته بیست و سوم بارداری برای کودک چه اتفاقی می‌افتد؟

کودک شما به افزایش وزن خود ادامه می‌دهد. در چند هفته آینده، بدن کودک پر می‌شود. کرک جنینی یا مویی که بدن کودکتان را پوشانده احتمالاً تیره‌تر می‌شود و می‌توانید آن را در سونوگرافی ببینید. همچنین بیشتر شبیه به نوزاد تازه به دنیا آمده می‌شود.

برنامه شما برای هفته بیست و سوم بارداری چه باید باشد؟

اگر در حال کار هستید باید کاغذبازی‌ها و برنامه‌های خود را تکمیل کنید تا برای مرخصی زایمان آماده باشید. حتماً با سوپروایزر و دپارتمان منابع انسانی صحبت کنید تا همه از وضعیت شما آگاه باشند.  بهتر است اطلاعاتی درباره حقوق خود در محل کار، هنگام بارداری به دست آورید.  بسیاری از زنان نمی‌دانند تا چه زمانی می‌توانند به کار کردن ادامه دهند. برخی تا پایان هفته هفتم یا هشتم کار می‌کنند اما برخی دیگر تا روز زایمان سر کار می‌روند. هیچ قانون مطلقی در این زمینه وجود ندارد.  تا جایی که احساس می‌کنید، می‌توانید مانعی برای کار کردن وجود ندارد اما اگر مشکلاتی در بارداری ایجاد شود حتماً با استراحت کنید.

باید درباره موارد زیر هم فکر کنید:
• پس از به دنیا آمدن فرزندتان، دوست دارید دوباره سر کار خود بازگردید یا می‌خواهید در خانه بمانید؟
• اگر قصد کار کردن دارید، چه کسی از فرزندتان مراقبت خواهد کرد؟ همسرتان؟ یکی دیگر از اعضای خانواده؟
• آیا دوست دارید فرزندتان را مهدکودک بسپارید؟
بهتر است از همین حالا درباره این مسائل با همسرتان صحبت کنید تا بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

نکاتی برای بهتر شدن بارداری

نوشیدن مایعات فراوان خصوصاً آب، در دوران بارداری بسیار مهم است. با اینکه بهتر است آب بنوشید اما می‌توانید از آب سبزیجات، آب‌میوه‌ها، شیر و برخی دم‌نوش‌ها هم استفاده کنید. بهتر است از نوشیدن قهوه و انواع سودا پرهیز کنید زیرا کافئین دارند.  همچنین، آن‌ها ادرارآور هستند و میزان مایعات بدنتان را کاهش داده و موجب کمبود آب در بدن می‌شوند. اگر آب کافی بنوشید، رنگ ادرارتان زرد کمرنگ یا شفاف خواهد شد؛ اگر ادرارتان زرد تیره است نشان می‌دهد که آب کافی نمی‌نوشید.

نوشیدن آب کافی از موارد زیر پیشگیری می‌کند:

• سردرد
• گرفتگی عضلات رحم
• عفونت مجاری ادراری
• تورم

نکاتی برای همسران

مرخصی زایمان برای پدران، زمانی است که پدر پس از تولد فرزند، مرخصی می‌گیرد. باید از کارفرمای خود درباره شرایط این مرخصی سؤال کنید. در حال حاضر، این نوع مرخصی، بدون حقوق است اما هم‌اکنون بسیاری از کشورها در حال تصویب قوانینی هستند که این مرخصی با حقوق باشد.  با همسر خود درباره زمان استفاده از این مرخصی صحبت کنید و برای چندین هفته اول زندگی کودکتان برنامه‌ریزی کنید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید