بارداری هفته به هفته – هفته بیست و چهارم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته بیست و چهارم بارداری

هم‌اکنون، تکامل کودکتان به‌سرعت اتفاق می‌افتد و فقط 16 هفته مانده تا او را ملاقات کنید!

 هفته بیست و چهارم بارداری

در هفته بیست و چهارم بارداری چه تغییراتی در بدن صورت می‌گیرد؟

هم‌اکنون می‌توانید سر رحمتان را حدود 5 سانتی‌متر بالای ناف حس کنید. پوست شکم و پستان‌هایتان کشیده می‌شوند و به همین دلیل در مناطق احساس خارش می‌کنید. در بسیاری از موارد این خارش به دلیل خشکی پوست است.  اگر پوستتان خشک است یا/و خارش دارید، از مرطوب‌کننده یا لوسیون استفاده کنید. چشمانتان هم در دوران بارداری شاید حساس‌تر و خشک‌تر شوند. شما می‌توانید این ناراحتی را با اشک‌های مصنوعی کاهش دهید و آن‌ها را مرطوب کنید.

اندازه کودک در هفته بیست و چهارم بارداری چقدر است؟

طول کودک بیشتر از 32 سانتی‌متر و وزنش 0.6 تا 0.7 کیلوگرم است.

در هفته بیست و چهارم بارداری برای کودک چه اتفاقی می‌افتد؟

در هفته بیست و چهارم بارداری، مغز کودکتان به‌سرعت رشد می‌کند. جوانه‌های چشایی هم در حال شکل‌گیری هستند و ریه‌ها تکامل‌یافته‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. شاخه‌های ریه اصلی و سلول‌های ویژه تولید ماده فعال سطحی شروع به شکل‌گیری می‌کنند. ماده فعال سطحی برای کیسه‌های هوا لازم است تا بتوانند راحت‌تر باد کنند.  کودکانی که تولد پیش از موعد داشته‌اند معمولاً در تنفس مشکل دارند زیرا این سلول‌ها زمان کافی برای رشد نداشته‌اند یا به مقدار کافی ماده فعال سطحی تولید نمی‌کنند.

برنامه شما برای هفته بیست و چهارم بارداری چه باید باشد؟

اکثر پزشکان بین هفته 24 و 28 آزمایش قند خون تجویز می‌کنند. این آزمایش برای تشخیص دیابت ناشی از بارداری تجویز می‌شود. دیابت ناشی از بارداری (در اکثر موارد) نوعی دیابت موقت است که در آن بدن به مقدار کافی انسولین تولید نمی‌کند تا سطح قند خون در دوران بارداری تنظیم شود.
علائم و نشانه‌های آن عبارت‌اند از:
• قند در ادرار (با آزمایش مشخص می‌شود)
• تشنگی غیرمعمول
• تکرر ادرار
• خستگی
• تهوع

حدود 2 تا 5 درصد زنان باردار به دیابت ناشی از بارداری مبتلا می‌شوند. پزشکان این آزمایش را بین هفته 24 و 28 انجام می‌دهند زیرا جفت، مقدار زیادی هورمون ترشح می‌کند که ممکن است آن‌ها باعث مقاومت بدن در برابر انسولین شوند.  اگر میزان قند خون در بدن زیاد باشد، آزمایش‌های دیگری برای تأیید دیابت ناشی از بارداری تجویز می‌شود.

نکاتی برای بهتر کردن بارداری

اگر سوزش سر معده دارید، بهتر است وعده‌های غذایی خود را در طول روز کوچک‌تر کنید. بسیاری از زنان با خوردن پنج یا شش وعده کوچک در روز، سوزش سر معده خود را کاهش می‌دهند. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید، این است که هنگام شب دیروقت غذا یا خوراکی نخورید.

نکاتی برای همسران

یک برنامه خارج از منزل رمانتیک تنظیم کنید. می‌توانید به مکانی بروید که معنای خاصی برای هردوی شما دارد یا جایی که همیشه دوست داشتید باهم بروید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید