بارداری هفته به هفته – هفته بیست و یکم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته بیست و یکم بارداری

آرام باشید! احتمالاً هفته بیست و یکم بارداری، لذت‌بخش‌ترین هفته بارداری شما خواهد بود. در اینجا بخوانید که در هفته بیست و یکم بارداری باید انتظار چه اتفاقاتی را داشته باشید.

هفته بیست و یکم بارداری

چه تغییراتی در هفته بیست و یکم بارداری در بدن صورت می‌گیرد؟

اگر انگشتان خود را حدود 1.5 سانتی­متر بالای ناف خود بگذارید، احتمالاً رحم خود را احساس خواهید کرد. اکثر اطرافیانتان متوجه خواهند شد که شما باردار هستید. اگر پایین پاهایتان در پایان روز متورم می­شود، بهتر است طوری برنامه­ریزی کنید که چند بار در روز بنشینید و استراحت کنید. اگر با پوست چرب و یا افزایش جوش روی صورت یا بدن خود دست ‌و پنجه نرم می­کنید، بهتر است صورت خود را دو بار در روز با صابون ملایم و آب بشویید. بسیاری از زنان، از این مرحله از بارداری بیش از همه لذت می­برند. آن­ها از بیشتر علائم اولیه بارداری خلاص شده­اند و علائم باقیمانده چندان بزرگ نیستند که آن­ها را ناراحت کنند. سعی کنید در این مرحله آرام باشید و از بارداری خود لذت ببرید.

اندازه کودک در هفته بیست و یکم بارداری چقدر است؟

تا اینجا، طول کودک از تاج سر تا انتهای باسن (CRL) اندازه‌گیری می‌شد. از این به بعد، طول او از تاج سر تا پاشنه پا (CHL) اندازه‌گیری می‌شود. هم‌اکنون طول کودک بیش از 21.6 سانتی‌متر و وزنش حدود 0.34 کیلوگرم است.

در هفته بیست و یکم بارداری چه اتفاقی برای کودک می‌افتد؟

پلک‌های کودک رشد نهایی خود را کرده است و کودک در حال حرکت و بلعیدن مایع آمنیوتیک است. به‌ احتمال‌ زیاد تا این زمان، تحرکات کودک خود را احساس کرده‌اید و متوجه شده‌اید که زمان‌بندی او با شما متفاوت است. همزمان با بلعیدن مایع آمنیوتیک، سیستم گوارشی به تکامل خود ادامه می‌دهد. کودک مقداری از کالری هم از مایع آمنیوتیک دریافت می‌کند. اگر فرزندتان دختر باشد، واژن او کاملاً شکل گرفته اما تا زمان تولد به رشد خود ادامه می‌دهد.

برنامه‌ریزی شما برای هفته بیست و یکم بارداری چه باید باشد؟

با افزایش وزن در دوران بارداری، احتمالاً متوجه شده‌اید که دچار واریس شده‌اید که اکثر زنان باردار به آن دچار می‌شوند. واریس اکثراً در پاها دیده می‌شوند اما گاهی در فرج و مقعد هم دیده می‌شود.  فشار ناشی از رشد رحم و تغییرات جریان خون می‌تواند واریس را بدتر کند. برخی زنان نقاط بنفش و آبی‌رنگ بدون دردی در پاهای خود مشاهده می‌کنند اما برخی دیگر رگ‌های کاملاً متورمی دارند که دردناک هستند و نیاز به تسکین دارند.  تورم معمولاً پس از بارداری از بین می‌رود اما واریس معمولاً کاملاً از بین نخواهد رفت.

نکاتی برای بهتر شدن بارداری

عفونت مجاری ادراری (UTI) یا عفونت مثانه، عفونت باکتریایی مجاری اداری است. این نوع عفونت در دوران بارداری به دلیل تغییرات مجاری ادراری، رواج بیشتری دارد. رحم دقیقاً بالای مثانه قرار دارد. با رشد رحم، افزایش وزن آن راه تخلیه ادرار را از مجاری ادراری می‌بندد و موجب عفونت می‌شود. اگر UTI درمان نشود موجب عفونت کلیه می‌شود. می‌توانید احتمال ابتلا به UTI را با انجام چند کار کاهش دهید:

• هرروز 6 تا 8 لیوان آب و مرتباً آب کرنبری بدون شکر بنوشید.
• پس از ادرار، خود را از جلو به عقب خشک کنید.
• قبل و بعد از آمیزش، ادرار کنید.
• شلوارهای تنگ نپوشید.
• لباس‌زیر نخی بپوشید.

نکاتی برای همسران

آیا می‌دانید که شما می‌توانید احتمال عفونت مجاری ادراری را در همسر خود افزایش دهید؟ این عفونت به دلیل نفوذ باکتری در مجاری ادراری که دقیقاً بالای ناحیه واژن قرار دارد، ایجاد می‌شود. این اتفاق معمولاً در طول آمیزش یا انواع مختلف تماس‌های جنسی روی می‌دهد.
شما می‌توانید با شستن خود قبل از تماس جنسی و تشویق همسر خود به ادرار قبل و بعد از آمیزش، از ورود باکتری‌ها به مجاری ادراری خودداری کنید. این کارهای کوچک موجب می‌شود او درد و ناراحتی ناشی از عفونت را تحمل نکند.

 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید