بارداری هفته به هفته – هفته هجدهم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته هجدهم بارداری

تقریباً به نیمه راه رسیده‌­اید! در اینجا بخوانید که در هفته هجدهم بارداری باید منتظر چه اتفاقاتی باشید.

هفته هجدهم بارداری

چه تغییراتی در هفته هجدهم بارداری در بدن صورت می­‌گیرد؟

ظاهر شما همچنان به تغییر ادامه می‌­دهد و اکثر اطرافیانتان متوجه بارداری شما خواهند شد، خصوصاً اگر لباس‌های بارداری بپوشید. اما تغییرات بسیار دیگری هم در بدنتان صورت می­‌گیرد که هیچ‌کس قادر نیست آن­‌ها را ببیند. بارداری بر سیستم قلبی عروقی تأثیر می­‌گذارد و احتمالاً فشارخونتان پایید می‌­آید. به همین دلیل است که حتماً باید به آهستگی از حالت خوابیده/نشسته به حالت ایستاده بروید. با این کار، میزان سرگیجه احتمالی کاهش خواهد یافت.

اندازه کودک در هفته هجدهم بارداری چقدر است؟

طول کودک در هفته هجدهم بارداری حدود 16 سانتی­متر و  وزن او 0.16 کیلوگرم است.

در هفته هجدهم بارداری چه اتفاقی برای کودک می­‌افتد؟

بسیاری از شما منتظر مراجعه سوم خود به پزشک هستید. در این مراجعه، معاینات مختلفی روی شما صورت می­‌گیرد. شاید سونوگرافی عادی یا سونوگرافی درجه‌ دو انجام شود. سونوگرافی درجه‌ دو برای مشاهده بخش­‌های خاصی از رشد کودک انجام می‌­شود. پزشک با انجام این سونوگرافی می‌­تواند جزئیات بیشتری مانند بخش‌­های مختلف قلب را مشاهده کند. این نوع سونوگرافی شبیه به سونوگرافی درجه‌یک است اما تکنولوژی پیشرفته‌­تری دارد. به‌ احتمال‌ زیاد در این مراجعه، غربال­‌گری آلفافتوپروتئین سرمی مادران (MSAFP) یا آزمایش آلفافتوپروتئین انجام می­‌شود. MSAFP، نوعی آزمایش غربال­‌گری است که میزان آلفافتوپروتئین را در خون مادر همگام بارداری اندازه می­‌گیرد و آزمایش تشخیصی نیست. این آزمایش معمولاً بخشی از غربال­‌گری آزمایش سه­‌گانه است که نیاز به آزمایش تشخیصی را مشخص می­‌کند.

نکاتی برای بهتر شدن بارداری

بسیاری از زنان حتماً باید در طول روز کمی بخوابند تا انرژی فعالیت در کل روز را داشته باشند. اگر خانه‌­دار هستید از زمانی که دیگر فرزندانتان در حال خواب ظهر هستند بهره ببرید و خودتان هم کمی بخوابید. اگر فرزندانتان بزرگ‌­تر هستند و هنگام ظهر نمی‌­خوابند، ساعاتی را که خانه آرام­‌تر است انتخاب و چند دقیقه استراحت کنید. اگر کار می­‌کنید، سعی کنید چند دقیقه زمان پیدا کنید تا کمی استراحت کنید. اگر دفتر کار خصوصی خود را دارید، در را به مدت 15 دقیقه ببندید تا راحت‌تر بتوانید بخوابید. برخی برای این کار به اتاق کنفرانس یا داخل اتومبیل خود می‌­روند. فقط زنگ ساعت خود را تنظیم کنید که خواب نمانید.

نکاتی برای همسران

همسر باردارتان احتمالاً فشار تغذیه کردن و رشد انسان دیگری را در بدن خود حس می­‌کند. اگر او کار می­‌کند یا از فرزندان دیگری مراقبت می­‌کند، بهتر است بدانید که حداقل 30 دقیقه در روز باید استراحت کند و به فکر خودش باشد. شما می­‌توانید با مراقبت از فرزندان دیگر یا آماده کردن شام، کمی از بار مسئولیت را از دوش او بردارید تا زمانی برای خودش داشته باشد. او ممکن است در این زمان مدیتیشن انجام دهد، بخوابد، حمام یا ورزش کند اما وقتی می­‌داند زمانی را برای استراحت دارد، راحت­‌تر می­‌تواند روز خود را بگذراند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید