بارداری هفته به هفته – هفته هشتم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته هشتم بارداری

شما موفق شدید تقریباً دو ماه از بارداری خود را پشت سر بگذارید! در این مطلب به شما خواهیم گفت که در هفته هشتم بارداری باید انتظار چه چیزی را داشته باشید. اگر تازه متوجه شده­‌اید که باردار هستید، بهتر است عناوین بارداری هفته به هفته از هفته اول تا هفتم را هم مطالعه کنید.

 هفته هشتم بارداری

بارداری چگونه محاسبه می­‌شود؟

لازم است یادآوری کنیم که بارداری از اولین روز آخرین پریود شما (LMP) محاسبه می­‌شود، نه زمانی که لقاح صورت می­‌گیرد.

چه تغییراتی در هفته هشتم بارداری در بدن صورت می­‌گیرد؟

اگرچه شاید تاکنون که هفته هشتم بارداری خود را سپری می­کنید، در ظاهر بدنتان تغییری نکرده باشد اما در درون، دستخوش تغییرات بسیاری شده است. قبل از باردارشدن، رحم شما حدوداً به‌ اندازه مشتتان بود اما الآن حدوداً به‌اندازه یک گریپ­فروت است.
احتمالاً متوجه تغییراتی در پستان­‌های خود شده­‌اید. احتمالاً حساس‌­تر شده­‌اند. این تغییرات کاملاً عادی هستند زیرا بدنتان در حال آماده شدن برای شیردهی است.
تغییر دیگری که در بدن رخ داده و شما از آن خبر ندارید، این است که حجم خونتان 40 تا 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

در هفته هشتم بارداری چه اتفاقی برای نوزاد می­‌افتد؟

هر چیزی که در انسان بزرگ­سال وجود دارد، هم‌­اکنون در نوزاد هم وجود دارد. گوش‌­ها در حال رشد داخلی و خارجی هستند. استخوان­‌ها آغاز به رشد کرده­‌اند و عضلات قابلیت انقباض پیدا کرده‌­اند. انگشتان دست و پا، توری شکل و در حال بلندتر شدن هستند.
اعضای صورت سیر تکامل خود را طی می­‌کنند. نوک بینی مشخص شده است و پلک­‌ها بیشتر رشد کرده‌­اند. دم جنین هم کم­‌کم در حال از بین رفتن است و بدن نوزاد به­ تدریج از حالت خمیدگی درمی‌­آید. باوجود اینکه جنس نوزاد مشخص شده است اما هنوز آلت تناسلی خارجی کاملاً شکل نگرفته و قابل‌ دیدن نیست.

اندازه نوزاد در هفته هشتم بارداری چقدر است؟

طول جنین 2.54 سانتی‌­متر است و حدوداً به‌اندازه یک لوبیا است.

برنامه‌­ریزی شما برای هفته هشتم بارداری چه باید باشد؟

احتمالاً اولین بار است که به پزشک مراجعه می­‌کنید یا چند هفته دیگر این کار را خواهید کرد (اولین مراجعه به پزشک معمولاً 8 تا 12 هفته از آخرین پریود خواهد بود). اگر قبل از باردارشدن به پزشک مراجعه نکرده‌اید، احتمالاً این مراجعه طولانی‌­تر خواهد بود.

پزشک از شما می­‌خواهد که سابقه پزشکی خود را شرح دهید و موارد زیر را از شما می­‌پرسد:

  • بیماری­‌ها
  • تاریخ آخرین پریود
  • روش­‌های پیشگیری از بارداری
  • سابقه سقط‌جنین
  • سابقه بستری شدن در بیمارستان
  • داروهایی که مصرف می­‌کنید و حساسیت دارویی
  • سابقه پزشکی خانواده

همچنین انتظار موارد زیر را هم داشته باشید:

  • آزمایش پاپ اسمیر، کشت دهانه رحم و سونوگرافی
  • می‌­توانید هر پرسشی که دارید از پزشک خود بپرسید

نکاتی برای بهتر شدن بارداری

برخی زنان در دوران بارداری پوستشان چرب می­‌شود و آکنه می­‌زنند. اگر برای درمان آن از داروهای بدون نسخه استفاده می­‌کنید، حتماً باید به ترکیبات آن دقت کنید. اگر درباره بی­‌ضرر بودن استفاده از برخی داروها در دوران بارداری پرسشی دارید از پزشک خود یا یک داروساز بپرسید.

نکاتی برای همسران

اگر حیوان خانگی دارید، بهتر است در دوران بارداری همسرتان، مراقبت از آن را به عهده گیرید. زن باردار باید از فضولات گربه دوری کند زیرا احتمال توکسوپلاسموز وجود دارد. همچنین می­‌توانید در خرید غذای سگ و گربه هم کمک کنید تا او بارهای سنگین بلند نکند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید