بارداری هفته به هفته – هفته چهاردهم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته چهاردهم بارداری

تبریک! شما وارد سه ماه دوم بارداری شده­‌اید. در این مطلب نکاتی پیرامون هفته چهاردهم بارداری را خواهید خواند.

هفته چهاردهم بارداری

چه تغییراتی در هفته چهاردهم بارداری در بدن صورت می­‌گیرد؟

برخی افراد در این مقطع باید لباس­‌های بارداری بپوشند اما برخی دیگر می­‌توانند با قرض گرفتن لباس­‌های همسر خود یا استفاده از کش و سنجاق‌قفلی، کمر لباس­‌های خود را بزرگ‌­تر کنند. همچنین می­‌توانید از گن­‌های بارداری استفاده کنید. واکنش بدن شما نسبت به این بارداری به اینکه اولین تجربه بارداری شماست یا نه و تغییرات بدنتان در بارداری‌­های پیشین بستگی دارد. معمولاً اگر اولین تجربه شما نباشد، بدنتان زودتر نوزاد و رحم در حال رشد را در خود جای می­‌دهد و زودتر مشخص می‌­شود که باردار هستید.

در هغته چهاردهم بارداری اندازه نوزاد چقدر است؟

طول نوزاد بیش از 10 سانتی‌­متر و وزنش اندکی کمتر از 0.05 کیلوگرم است.

برای نوزاد در هفته چهاردهم بارداری چه اتفاقی می­‌افتد؟

در این مرحله، نوزاد به رشد و تکامل خود ادامه می‌­دهد. بازوهای نوزاد شروع به بلند شدن می­‌کنند و در تناسب با بقیه بدن قرار می­‌گیرند. کبد تولید صفرا و طحال تولید گلبول­‌های قرمز را آغاز می­‌کنند. رشد مغز کودک به عضلات صورت امکان می­‌دهد که اخم کنند، شکلک درآورند و چپ­ چپ نکاه کنند! احتمالاً کودک شست خود را می‌­مکد. به دلیل اینکه وارد سه ماه دوم بارداری شده­‌اید و رشد اکثر ارگان­‌ها تکمیل شده است، احتمال سقط­جنین کاهش یافته است.

برنامه‌ریزی شما برای هفته چهاردهم بارداری چه باید باشد؟

احتمالاً در این مرحله از بارداری، دچار نوسانات خلقی شدید می­‌شوید. درست است که از باردارشدن خود هیجان­‌زده هستید اما استرس هم دارید. احتمالاً پرسش­‌های زیر را از خود می‌­پرسید:

  • آیا مادر خوبی خواهم بود؟
  • مسائل مالی را چگونه مدیریت کنم؟
  • آیا نوزادم سلامت خواهد بود؟
  • آیا همه مراحل آماده شدن برای به دنیا آمدن فرزندم را به­‌خوبی و به­‌درستی انجام می‌­دهم؟

بارداری، رویدادی است که زندگی شما را دگرگون می‌­کند و با انواع تغییرات جسمی و روحی همراه است. کمی به خود فرصت دهید و به‌­تدریج پا در این دوران بگذارید. به‌­خوبی از خود مراقبت کنید و روش­‌های سالمی برای کنار آمدن با استرس خود پیدا کنید.

نکاتی برای بهتر شدن بارداری

ممکن است برای اولین بار در زندگی خود متوجه وجود خال روی پوست خود شده باشید یا اینکه رنگ خال­‌هایتان در دوران بارداری تغییر کرده باشد. درست است که این تغییرات احتمالاً مربوط به بارداری است اما بهتر است خال­‌های جدید یا تغییریافته خود را به پزشک نشان دهید، خصوصاً اگر رنگ و شکلی عجیب دارند.

نکاتی برای همسران

بسیاری از زنان در این دوره از بارداری اکثراً احساس خستگی می‌­کنند. احتمالاً همسرتان پس از آمدن به خانه یا انجام کارهای خانه نیاز به اندکی خواب دارد. اگر فرزندان دیگری در خانه دارید، با آن‌ها بازی کنید تا همسرتان بتواند در آرامش کمی بخوابد. او از این حرکت شما بسیار خوشحال و متشکر خواهد شد. اگر واقعاً می­‌خواهید او را خوشحال کنید، بهتر است تا وقتی او از خواب بیدار می­‌شود، شام را حاضر کرده باشید!

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید