بارداری هفته به هفته – هفته چهارم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته چهارم بارداری

تبریک! اکثر زنان معمولاً  بین هفته چهارم بارداری تا هفته هفتم بارداری متوجه بارداری خود می‌­شوند. این مطالب بارداری هفته به هفته به شما کمک می­‌کند تا بدانید در دوران بارداری باید منتظر چه اتفاقاتی باشید. اگر تازه متوجه شده‌­اید که باردار هستید، بهتر است هفته اول و دوم بارداری و هفته سوم بارداری را هم مطالعه کنید.

هفته چهارم بارداری - فارمد

بارداری چگونه محاسبه می‌­شود؟

سردرگمی­‌های فراوانی درباره روش محاسبه بارداری وجود دارد. به دلیل اینکه اکثر زنان نمی­‌دانند لقاح چه زمانی انجام شده زیرا پیدا کردن زمان دقیق تخمک­‌گذاری دشوار است، بارداری از اولین روز آخرین پریود شما (LMP) محاسبه می‌­شود.
اگر از زمان LMP محاسبه کنیم، دوران بارداری حدود 40 هفته طول می­‌کشد.

چه تغییراتی در هفته چهارم بارداری در بدن صورت می­‌گیرد؟

احتمالاً علائم اولیه بارداری در شما ایجاد می­‌شود حساسیت پستان­‌ها، سردرد، کمردرد و حالت تهوع. بسیاری از علائم اولیه بارداری شبیه به علائمی هستند که قبل از پریود تجربه می­‌کنید.
برخی زنان این علائم را تجربه نمی­‌کنند و تنها پریودشان نامنظم با دیر می‌­شود. اگر پریودتان دیر شده، حتماً تست بارداری را انجام دهید. این زودترین زمانی است که تست خانگی بارداری، می­‌تواند بارداری را تشخیص دهد.

در هفته چهارم بارداری چه اتفاقی برای نوزاد می­‌افتد؟

کودک شما در این مقطع، سه لایه دارد  اکتودرم (برون­پوست)، مزودرم (میان­پوست) و اندودرم (درون­پوست). این لایه­‌ها، بافت­‌ها و اندام کودک را شکل خواهند داد. اکتودرم به سیستم عصبی (ازجمله مغز)، پوست، مو، ناخن­‌ها، غدد شیری، غدد عرق و مینای دندان را تبدیل می­‌شود.
مزودرم به قلب، سیستم جریان خون، اسکلت، بافت­‌های همبند، سیستم خون، سیستم ادرار و ماهیچه­‌ها تبدیل می‌­شود. اندودرم، شش­‌ها را در خود جای می­‌دهد و به غشای سیستم گوارشی، کبد، لوزالمعده و تیروئید تبدیل می‌­شود.
دست‌ و پا در این مقطع شروع به رشد می‌­کنند البته هنوز قابل‌ تشخیص نیستند. جفت هم شروع به رشد کرده است و هورمون­‌های مهمی چون hCG را تولید می‌­کند. خون اولیه در رگ‌­های اصلی جریان پیدا می­‌کند.

اندازه نوزاد در هفته چهارم بارداری چقدر است؟

در این زمان، نوزاد بسیار کوچک است و طول آن حدود 1.98 میلی‌­متر است.

برنامه­‌ریزی شما برای هفته چهارم بارداری چه باید باشد؟

اگر پریودتان دیر یا نامنظم شده، بهتر است تست خانگی بارداری را انجام دهید. اگر جواب تست مثبت بود، می­‌توانید از پزشک خود وقت بگیرید اما معمولاً پزشکان بعد از گذشت 8 تا 12 هفته از بارداری به شما وقت خواهند داد.
اگر جواب تستتان منفی بود و پریودتان دیر شده بود، باید تا انجام تست بعدی یک هفته صبر کنید. برخی زنان 2 تا 3 هفته بعد از دیر شدن پریود خود هورمون بارداری تولید می­‌کنند.
همچنین باید پزشک خود را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که می­‌خواهید در کدام بیمارستان زایمان کنید. بسیاری از پزشکان و ماماها اجازه می­‌دهند شما قبل از اینکه تصمیم بگیرید آن‌ها در دوران بارداری به شما رسیدگی کنند، آن‌ها را ملاقات کرده و پرسش­‌های خود را از آن‌ها بپرسید.

نکاتی برای بهتر کردن بارداری

اگر هنوز روتین ورزشی خود را شروع نکرده­‌اید، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید پیشنهاد او چیست. حتی اگر روتین ورزشی خود را انتخاب کرده‌­اید، بهتر است درباره ورزش در دوران بارداری مطالعه کنید.
همچنین باید مراقب داروهایی که مصرف می­‌کنید باشید. قبل از استفاده از داروهای بدون نسخه یا داروهای تجویزی با پزشک خود مشورت کنید.
ویتامین دوران بارداری شما باید حاوی 0.4 میلی­‌گرم (400 میکروگرم) اسیدفولیک باشد. ویتامین­‌های بارداری معمولاً حاوی 0.8 تا 1 میلی­گرم (800 میکروگرم تا 1 میلوگرم) اسیدفولیک هستند و مقدار زیادی آهن دارند. این­ محتویات هم برای شما و هم برای نوزاد اهمیت دارند.

نکاتی برای همسران

همچنان ترس­‌ها و شور و هیجان خود را در زمینه بارداری با او در میان بگذارید. درباره زمانی که دوست دارید این خبر را با خانواده و دوستان خود در میان بگذارید صحبت کنید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید