فارمد – ارائه دهنده دستگاه‌های آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی

بارداری هفته به هفته – هفته سی و یکم بارداری

با ورود به هفته سی و یکم بارداری، به ملاقات با فرزندتان نزدیک‌­تر شده‌­اید. در اینجا، آنچه باید در این هفته انتظار آن را بکشید، خواهید خواند.

در هفته سی و یکم بارداری چه تغییراتی در بدن صورت می‌­گیرد؟

احتمالاً متوجه شده‌­اید که ماده زردرنگ یا ‌کرم‌­رنگی از پستان‌­هایتان ترشح می­‌کند. این ماده، کلستروم یا آغوز نام دارد. کلستروم، اولین مرحله شیر پستان­‌هاست که در دوران بارداری و چند روز پس از تولد کودک تولید می‌­شود.
این ماده بسیار غلیظ‌‌­‌تر از شیری است که بعداً در مرحله شیردهی تولید می‌­شود. البته ترشح کلستروم در همه زنان اتفاق نمی­‌افتد و در هر دو صورت، نیاز به نگرانی نیست و کاملاً طبیعی است.
شاید متوجه شده باشید که ترشح، در زمان‌­های معینی در روز اتفاق ‌می‌­افتد. اگر این اتفاق در طول روز برایتان می‌­افتد، بهتر است پدهایی درون سوتین خود قرار دهید تا کلستروم را جذب کند.
بسیاری از زنان در چند هفته آخر بارداری، انقباض­‌های برکستون-هیکس را تجربه می‌­کنند. این انقباض­‌ها شاید در سه ماه دوم بارداری آغاز شوند اما معمولاً در سه ماه سوم بارداری اتفاق می‌­افتند.
عضلات رحمتان تقریباً به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه یا ۲ دقیقه منقبض می‌­شوند. نام دیگر انقباض‌­های برکستون-هیکس، «انقباض­‌های تمرینی» است زیرا شما را برای درد زایمان آماده می‌­کنند و بهترین فرصت برای انجام تمرین­‌های تنفسی که در کلاس زایمان آموخته‌اید، هستند.

اندازه کودک در هفته سی و یکم بارداری چقدر است؟

کودک به رشد خود ادامه می­‌دهد و هم‌­اکنون طول او ۳۹٫۴ سانتی‌­متر و وزنش حدود ۱٫۶ تا ۱٫۸ کیلوگرم است.

در هفته سی و یکم بارداری چه اتفاقی برای کودک می­‌افتد؟

تولید لایه چربی زیر پوست کودک ادامه می‌­یابد. این اتفاق، ظاهر او را شبیه به نوزاد تازه متولد شده می‌­کند. در چند هفته آینده، وزن کودکان بیشتر خواهد شد.
به یاد داشته باشید که متوسط وزن نوزاد تازه به دنیا آمده حدود ۳٫۴ کیلوگرم و طولش بین ۴۸٫۳ تا ۵۳٫۳ سانتی‌­متر است.

برنامه شما برای هفته سی و یکم بارداری چه باید باشد؟

آیا تصمیم گرفته‌­اید که می‌­خواهید کودکتان از پستان شیر بخورد یا از شیشه شیر؟ هرکدام از روش‌­ها، مزایا و معایبی دارند. اگر دراین­‌باره تحقیقات کافی انجام دهید، می‌­توانید بهترین روش را برای سلامتی کودک انتخاب کنید.

نکاتی برای بهتر شدن بارداری

متأسفانه، ابتلا به هموروئید در دوران بارداری بسیار شایع است. هموروئیدها، رگ­‌های واریسی (متورم) مقعد هستند که معمولاً دردناک هستند. آن‌­ها معمولاً در سه ماه سوم بارداری ایجاد می‌­شوند.
هموروئید با یبوست در ارتباط است. یبوست همراه با افزایش فشار بر مقعد و ناحیه پرینه، مهم­‌ترین دلیل ابتلا به هموروئید است.
ایستادن‌­های طولانی و سن بالای مادر هم می‌­توانند از عوامل تأثیرگذار بر این عارضه باشند. خوشبختانه، هموروئید پس از زایمان بهتر می‌­شود. اما روش‌­هایی برای درمان آن وجود دارد.
هر یک از موارد زیر در تسکین هموروئید نقش دارند:

بهترین راه برای جلوگیری از هموروئید، پیشگیری از یبوست است. همیشه قبل از مصرف دارو برای هموروئید یا یبوست با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی برای همسران

بچه­‌دار شدن، مسئولیت بزرگی است و احتمالاً در این دوران احساسات مختلفی ازجمله اضطراب را تجربه خواهید کرد. اما اگر شما و همسرتان برای شرایط اضطراری آماده باشید، این حالات کاهش پیدا می‌­کنند.
می‌­توانید در کلا‌س‌­های کمک‌­های اولیه و CPR نوزادان شرکت کنید.