آرایش و زیبایی در دوران بارداری

آرایش و زیبایی در دوران بارداری

دوران بارداری، دوره‌ای سخت برای مادر است که بسیاری از کارهای روزمره در این دوره یا به عنوان خط قرمز سلامتی از آن یاد می‌شود یا به سختی قابل‌اجرا خواهند بود. یکی از این دسته‌بندی‌های آرایش کردن و استفاده از مواد شیمیایی مربوطه است. اما زیبایی و آراستگی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.اما چطور در دوره بارداری به آرایشگاه برویم یا از لوازم آرایشی استفاده کنیم؟
رنگ مو
رنگ مو حاوی مواد شیمیایی قوی و دارای بوی تند است. تاکنون گزارشی درباره ایجاد صدمه به نوزاد به سبب استفاده از رنگ مو گزارش نشده است ولی بد نیست که احتیاط را در استفاده از آن به کار برد. لازم نیست رنگ مو به پوست سرتان زده شود. همچنین اگر بوی رنگ مو اذیتتان می‌کند از ماسک استفاده کنید تا دچار حالت تهوع نشوید.
رسیدگی به ناخن‌ها
با توجه به بافت استخوانی ناخن‌ها و عدم جذب مواد شیمیایی، مانیکور، پدیکور و همچنین لاک زدن آسیبی نه به مادر و نه به جنین وارد نمی‌کند؛ مگر همان بوی تند لاک که می‌توانید با استفاده از ماسک از ورود آن به بینی جلوگیری کنید تا احتمالاً دچار حالت تهوع نشوید.
مراقبت از صورت
تغییرات پوست در دوران بارداری اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین استفاده از روش‌های سالم نگهداری از پوست در این دوره –با توجه به نظارت دکتر معالج- توصیه می‌شود. استفاده از مرطوب کننده می‌تواند یکی از روش‌های مورد نظر باشد. با توجه به اینکه موادی که با پوست در تماس هستند، شیوه جذب متفاوتی دارند،‌ باید با توجه به نظر دکتر صورت مصرف شوند.
سفید کردن دندان
تحقیقات درباره بی‌خطر بودن مواد بلیچینگ دندان در دوران بارداری هنوز کامل نشده‌اند. پس بهتر است تا زایمان نکرده‌اید سراغ سفید کردن دندان‌هایتان نروید. به علاوه دراین دوران لثه‌ها حساس‌اند و به دلیل تغییرات هورمونی امکان خونریزی آن‌ها بسیار زیاد است. استخر و آب‌درمانی یکی از روش‌های خوب برای حفظ سلامتی است اما توجه کنید که جکوزی با توجه به دمای بالای آب می‌تواند آزاردهنده باشد. دمای بالا به‌خصوص در ۳ ماهه اول می‌تواند تأثیرات جدی و خطرناکی بر جنین بگذارد. هرچند زیبا بودن و آراستگی امری مهم و روحیه‌بخش در دوران سخت بارداری است، اما بهتر است تمام‌کارها و شیوه‌های آراستگی با پزشک معالج در میان گذاشته شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید