بارداری هفته به هفته – هفته سوم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته سوم بارداری

تبریک! هفته سوم بارداری معمولاً زمانی است که تخمک­‌گذاری و لانه‌گزینی انجام می‌­شود. آنچه باید درباره این هفته بدانید ازاین‌قرار است:

هفته سوم بارداری - فارمد

چگونه بارداری محاسبه می­‌شود؟

معمولاً هنگام صحبت از نحوه محاسبه بارداری، سردرگمی­‌هایی وجود دارد. به دلیل اینکه اکثر زنان نمی‌­دانند چه زمانی لقاح انجام می­‌شود (همان­گونه که به‌سادگی نمی­‌توان زمان دقیق تخمک­‌گذاری را تعیین کرد)، بارداری همیشه از اولین روز آخرین پریود شما (LMP) محاسبه می‌­شود.
با توجه به اینکه بارداری این­گونه محاسبه می­‌شود، کل زمان بارداری 40 هفته خواهد بود.

در هفته سوم بارداری چه تغییراتی در بدن صورت می‌گیرد؟

بسیاری از زنان متوجه تغییری نمی­‌شوند اما برخی در زمان تخمک­‌گذاری ترشحات واژینالشان افزایش می‌­یابد و دچار گرفتگی اندک عضله می‌­شوند. در دوران تخمک­‌گذاری، تخمدان­‌ها تخمک بارورشده را آزاد می­‌کنند و تخمک حرکت خود را از لوله فالوپ تا رحم آغاز می­‌کند.
اسپرم به درون رحم حرکت می­‌کند تا تخمک را درون لوله فالوپ بارور کند. تنها یک اسپرم می­‌تواند تخمک را بارور کند. اسپرم و تخمک هرکدام 23 کروموزوم دارند که باهم ترکیب می­‌شوند و زیگوت (سلول تخم) را به وجود می­‌آورند که کلاً 46 کروموزوم دارد.
هنگام لقاح، جنس، رنگ چشم، رنگ مو و بسیاری دیگر از ویژگی­‌های کودک شما تعیین می‌­شود. زیگوت به سفر خود از لوله فالوپ به سمت رحم ادامه می‌­دهد تا خود را به دهانه رحم متصل کند.

چه اتفاقی برای نوزاد می­‌افتد؟

در این مقطع، بلاستوسیست به ­سرعت رشد می‌­کند و تکثیر می‌­شود. بخشی از بلاستوسیست به جفت تبدیل می‌­شود و hCG (گنادوتروپین جفتی انسان) تولید خواهد کرد. این، همان هورمون بارداری است که در تست­‌های بارداری مشخص می‌­شود. مایع آمنیوتیک هم گرد سلول­‌ها جمع می‌­شود و از کودک شما در دوران بارداری محافظت خواهد کرد. بخش‌­های مهم رشد جنین در این هفته آغاز می‌­شود، ازجمله رشد مغز، نخاع، قلب و دستگاه گوارش.

در هفته سوم بارداری اندازه کودک چقدر است؟

در این مقطع، جنین در بدن شما بسیار کوچک است و درواقع بیشتر شبیه گروهی از سلول­‌هاست تا کودک. درواقع جنین در مرحله به‌اندازه سرسوزن است و حدود 0.048 سانتی­متر  طول دارد. البته اگر داخل بدنتان نبود، می­‌توانستید آن را ببینید.

برنامه­‌ریزی شما برای این هفته باید چه باشد؟

ورزش در دوران بارداری اهمیت دارد. قبل از شروع ورزش یا ادامه ورزشی که قبلاً انجام می­‌دادید با پزشک خود مشورت کنید. در اکثر موارد، اگر از قبل ورزشی انجام می­‌دادید می‌­توانید آن را ادامه دهید. به یاد داشته باشید که هر کار خوب و بدی روی کودک شما تأثیر می‌­گذارد. شما باید از الکل، مواد مخدر، برخی داروها، برخی مواد غذایی، کافئین و سیگار بپرهیزید.
تغذیه هم در ابتدای بارداری بسیار اهمیت دارد. اسیدفولیک و سایر ویتامین­‌ها و مواد مغذی برای رشد جنین و داشتن دوران بارداری سلامت لازم است. داشتن یک رژیم متعادل با مقدار کافی پروتئین و کلسیم هم برای خود شما و کودک همه است.

نکته­‌هایی برای بهتر کردن بارداری

بدن شما در این دوران دچار تغییرات شدیدی می‌­شود و ممکن است گاهی از همه این تغییرات خسته شوید. حتماً استراحت و تغذیه کافی داشته باشید. به خود آرامش بدهید و از دوران بارداری خود لذت ببرید.

نکته­‌هایی برای همسر

حتی اگر از قبل برای باردارشدن برنامه­‌ریزی کرده بودید، احتمالاً هم شما و هم همسرتان ترس­‌هایی خواهید داشت. باهم راحت باشید و نگرانی­‌های خود را با یکدیگر در میان بگذارید. سؤالاتی از او بپرسید تا احساس کند شما هم دوست دارید در این بارداری او را همراهی کنید.
با کمی صرف وقت و برنامه‌­ریزی می­‌توانید راه‌­هایی برای حمایت از او پیدا کنید و در 37 هفته آینده او را شگفت‌­زده کنید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید