بارداری هفته به هفته – هفته پانزدهم بارداری

بارداری هفته به هفته – هفته پانزدهم بارداری

یک هفته به در آغوش کشیدن امید زندگی­تان نزدیک شدید! در اینجا بخوانید که در هفته پانزدهم بارداری باید منتظر چه اتفاقاتی باشید.

هفته پانزدهم بارداری

 چه تغییراتی در هفته پانزدهم بارداری در بدن صورت می­‌گیرد؟

متوسط اضافه ­وزن در این مرحله از بارداری حدود 2.27 کیلوگرم است. شاید کمی بیشتر یا کمتر از این مقدار به وزنتان اضافه شده باشد که کاملاً طبیعی است. اما اگر خیلی با این عدد فاصله دارید، پزشکتان درباره رژیم غذایی­ و زمان مراجعه بعدی با شما صحبت خواهد کرد. شاید دیگران، تغییرات شکل شکم شما را متوجه شوند یا نشوند. ممکن است سر رحمتان را 10 تا 12 سانتی‌متر زیر ناف حس کنید.

 در هفته پانزدهم بارداری اندازه نوزاد چقدر است؟

تا پایان این هفته، طول نوزاد 12 سانتی­متر و وزنش 57 گرم خواهد شد.

در هفته پانزدهم بارداری برای نوزاد چه اتفاقی می‌­افتد؟

پوست کودک شما بسیار نازک است و رگ­‌های خونی از زیر آن دیده می‌­شود. گوش‌­های او به رشد خارجی خود ادامه می­‌دهند و مشخص‌­تر شده­‌اند. چشم­‌های کودک از دو طرف سر به سمت بینی در حرکت هستند. استخوان­‌های کودک محکم‌­تر می‌­شوند، بدان معنا که اگر عکس اشعه ایکس گرفته شود، اسکلت کودک قابل‌ مشاهده است. در سونوگرافی می‌­توان دید که نوزادان در سن، انگشت شست خود را می­‌مکند.

برنامه‌­ریزی شما هفته پانزدهم بارداری چه باید باشد؟

پزشک ارتفاع رحم شما را اندازه‌­گیری می‌­کند. ارتفاع رحم، فاصله بین استخوان شرمگاه و سر رحم است. کلینیک­‌های بزرگ­‌تر هم می­‌توانند این رشد را اندازه­‌گیری کنند. این کار، موقعیت کودک شما را هم مشخص می­‌کند. اگر ارتفاع رحم بیشتر باشد نشانه زایمان بریچ است و اگر ارتفاع رحم کمتر باشد نشانه وضعیت افقی جنین است. سونوگرافی یا آزمایش لگنی این وضعیت­‌ها را مشخص می­‌کند.

نکاتی برای بهتر کردن بارداری

بسیاری از زنان، پرسش­‌هایی درباره نحوه خوابیدن در دوران بارداری دارند. بهتر است به پهلو بخوابید. این، سالم‌­ترین و راحت‌ترین نحوه خوابیدن است. طاق­‌باز خوابیدن به آئورت و بزرگ‌­سیاه­رگ زیرین که تأمین­‌کننده خون پایین‌­تنه و کودک است، فشار می‌­آورد. با گذشت زمان، این­گونه خوابیدن، تنفس را برایتان دشوار خواهد کرد. اگر روی شکم بخوابید، به رحمتان فشار می­‌آید و بهتر است این کار را نکنید. آسان‌­ترین راه برای خوابیدن به پهلو، استفاده از چندین بالش با بالش بارداری است. بالش بارداری، کل بدنتان را در برمی‌گیرد. بسیاری از زنان بالش­‌هایی پشت کمرشان و بین زانوها می­‌گذارند که راحت و کم‌­هزینه است.

نکاتی برای همسران

آیا همسرتان برای خوابیدن احتیاج به کمک دارد؟ به او کمک کنید تا بالش‌­ها را تنظیم کند و راحت باشد. پاها  کمر او را قبل از خواب ماساژ دهید تا آرامش یابد و به­‌راحتی بخوابد. اگر در ساعاتی از شب یا صبح، قبل از او از خواب بیدار شدید، رعایت حال او را بکنید زیرا اگر بیدار شود زمان زیادی طول می­‌کشد تا دوباره به خواب رود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید